SOS Approach to Feeding: Assessment & Treatment of Pediatric Feeding Challenges  (C2608)

5-daagse Engelstalige training (blended)

€ 1.295

Inschrijven

Mogelijk t/m 19 augustus 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Werk je met kinderen die niet (voldoende gevarieerd) willen of durven eten? In deze 5 daagse training (9 uur online, 4 dagen op locatie) leer je de SOS Approach to Feeding: een zeer kindvriendelijke, spelenderwijze en stapsgewijze methode om eetproblemen, zoals bijvoorbeeld ARFID, te beoordelen en te behandelen, gebaseerd op motorische, sensorische, cognitieve, gedragsmatige, medische en voedingskundige principes.
 
  • Inhoud

    De SOS Approach to Feeding is een interdisciplinaire behandelwijze voor kinderen met eet- en groeiproblemen. De methode kijkt breed naar houding, sensoriek, motoriek, gedrag, medische en voedingskundige factoren voor een complete beoordeling en behandeling. Via spel en kleine stapjes leert het kind op een veilige, positieve manier eten weer ontdekken.

    Tijdens de training komen alle kernonderwerpen aan bod: van de prevalentie en reikwijdte van eetproblemen tot de belangrijkste principes en veelvoorkomende mythes rond eten. Je leert hoe kinderen leren eten (en waarom dat soms misgaat), verkent motorische, sensorische en cognitieve mijlpalen, en oefent met de ‘Steps to Eating’ en het opbouwen van een Food Hierarchy. Ook werk je met assessments per subsysteem en behandelstrategieën zoals ‘Play with a Purpose’, ouderbetrokkenheid en dataverzameling.

    Je start de training met een online module van 9 uur die je in eigen tijd dient te volgen. Onderdeel van deze module zijn korte kennistoetsen die je succesvol (80% score) dient af te ronden (min. 1 week vantevoren) om toegelaten te worden tot de training op locatie.

    De vierdaagse training op locatie bestaat uit colleges, casuïstiek, videoanalyse, groepsopdrachten en praktische toepassingen. Voor een correcte toepassing van het programma is volledige aanwezigheid belangrijk: wie te laat komt of eerder vertrekt, loopt het risico geen certificaat van deelname te ontvangen.

    Let op: Lesdagen, materialen en interactie met de trainers zijn in het Engels.

    De training op locatie is inclusief koffie, thee, (fruit)water, diverse kleine snacks/zoetigheden en een dagelijkse lunch.

    Programma-opbouw

    • Introductie onderwerp – de SOS-methode uitgelegd
    • Omvang van het probleem
    • Groeiproblematiek
    • Voedingsproblematiek
    • Neurodiverse doelgroepen
    • De complexiteit van eten/voeden en de rol van de omgeving
    • Kennismaking SOS-principes en 10 mythes over eten/voeding ontkracht
    • PFD vs. ARFID
    • Hoe kinderen leren te eten en hoe om niet te eten
    • Basis van eetontwikkeling – motorisch, sensorisch, cognitief

    • Hoe kinderen leren te eten én om niet te eten – ademhaling en houding
    • Mond motorische vaardigheden
    • Ontwikkelingslijn van voedingsvaardigheden
    • Ontwikkeling van sensorische vaardigheden
    • De rol van sensorische integratie bij eten

    • Cognitieve ontwikkeling
    • Psychologische ontwikkelingsstadia
    • Diagnostiek van voedingsproblemen
    • Sociale rolmodellen, structuur en routine
    • Algemene behandelstrategieën

    • Redenen waarom kinderen niet eten
    • Observatie
    • Casuïstiek (medisch complex, gezin, de ervaring van ouders)
    • Theoretische voorwaarden van de SOS-methode
    • Therapievormen – kind
    • Therapievormen – ouders
    • Sensorische probleemoplossing
    • Opbouw van een voedsel hiërarchie

    • Vervolg behandelstrategieën
    • Speltechnieken
    • Oefenen met hiërarchie strategieën
    • Emotie-gebaseerde discipline

    Wat leer je?

    • Je kunt de zeven functionele domeinen benoemen en analyseren die essentieel zijn voor een volledige feeding assessment.
    • Je kunt minimaal vijf ontwikkelingsmijlpalen (oraal, sensorisch, motorisch, cognitief, emotioneel) herkennen en koppelen aan eetgedrag.
    • Je kunt uitleggen waarom een kind niet eet, onderbouwd met leertheorie en klinische observaties.
    • Je kunt klassieke en operante conditionering toepassen op eetproblematiek en effectieve interventies ontwerpen.
    • Je kunt de “Steps to Eating” en een Food Hierarchy opbouwen en inzetten in een behandelplan.
    • Je kunt spelgebaseerde strategieën gebruiken om kinderen stap voor stap vooruit te helpen in een zeer kindvriendelijke setting.
    • Je kunt een interdisciplinaire behandelopzet maken waarin rollen van verschillende disciplines én ouders duidelijk zijn.
    • Je kunt een SOS‑therapiesessie structureren, voortgang monitoren en graduation criteria toepassen voor succesvolle afronding.
    Vroegboek korting
    Je kunt je tot en met woensdag 21 januari inschrijven voor het vroegboek tarief van € 1.295,-. Daarna geldt het reguliere tarief van € 1.395,-.

    Gebruik van data
    Let op: om deel te nemen aan deze training en om toegang te krijgen tot het online learning programma worden je persoonsgegevens gedeeld met Toomey & Associates, Inc. (organisator, facilitator en eigenaar van SOS Feeding approach).

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datums
    Wo 23 september 2026 van 09:00-17:45
    Do 24 september 2026 van 09:00-17:45
    Vr 25 september 2026 van 09:00-17:45
    Za 26 september 2026 van 09:00-17:45

    Locatie: Van der Valk Hotel 's-Hertogenbosch - Vught
  • Accreditatie
  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Ergotherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Diëtist
    • Logopedist

  • Docenten
    dr. Kay Toomey

    Hoofdopleider: dr. Kay Toomey

    Dr. Kay Toomey is kinderpsycholoog en werkt al meer dan 35 jaar met kinderen die niet goed eten. Zij ontwikkelde de SOS Approach to Feeding, een gezinsgericht programma voor de beoordeling en behandeling van kinderen met eetproblemen. Dr. Toomey geeft nationale en internationale presentaties over haar methode.
     
    Ze was medeoprichter van de Pediatric Oral Feeding Clinic van The Children’s Hospital in Denver, evenals het Pediatric Feeding Center van het Rose Medical Center. Voordat ze in de privépraktijk ging werken, was Dr. Toomey voorzitter van de afdeling Pediatrische Therapie bij het Rose Medical Center. Daarnaast was ze klinisch directeur van de Feeding Clinic van Toomey & Associates, Inc., en daarna van SOS Feeding Solutions @ STAR, voordat ze zich meer ging richten op klinische consultaties en onderwijs. Momenteel is Dr. Toomey president van Toomey & Associates, Inc.Lees meer
    Lindsay Beckerman MSc

    Lindsay Beckerman MSc

    Lindsay Beckerman, MOT, OTR/L, behaalde haar master Ergotherapie aan de Ohio State University. Ze is momenteel hoofd-ergotherapeut en eetspecialist bij Developmental FX, een non-profit behandelcentrum voor kinderen. Daar werkt ze vanuit een multidisciplinaire aanpak aan het verbeteren van het leven van kinderen met neuro­ontwikkelingsproblemen en mentale gezondheidsuitdagingen.Daarvoor werkte Lindsay als specialist in eetontwikkeling bij SOS Feeding Solutions @ STAR, onder leiding van dr. Kay Toomey en dr. Lucy Jane Miller. Ze werkt nog altijd samen met dr. Toomey als SOS-professor. Ook maakte Lindsay deel uit van een multidisciplinair team in een kliniek en residentiële instelling voor kinderen en jongeren met neuro­ontwikkelingsproblemen en psychische klachten.Lindsay volgde diverse opleidingen in Ayres Sensorische Integratie, is gecertificeerd als Level 2 DIR Floortime-behandelaar en rondde de Polyvagaal Certificeringsopleiding af. Ze vindt het inspirerend om kinderen, jongeren, jongvolwassenen én ouders te helpen vaardigheden te ontwikkelen die zorgen voor prettigere en succesvollere eetmomenten.Lees meer
    Erin Sundseth Ross, PhD

    Erin Sundseth Ross, PhD

    Erin Sundseth Ross, PhD, CCC-SLP, behaalde haar Ph.D. aan de University of Colorado in 2007, gevolgd door een postdoctoraal fellowship van 2 jaar binnen de afdeling Voeding aan de University of Colorado Denver. Haar masterdiploma behaalde zij in Logopedie aan de California State University Stanislaus in 1988. Dr. Ross is momenteel assistent-klinisch hoogleraar bij de afdeling Kindergeneeskunde van de School of Medicine aan de University of Colorado en is verbonden aan de Rocky Mountain University of Health Professions.
     
    Ze is auteur van meerdere hoofdstukken in boeken en publicaties met betrekking tot de voeding van premature zuigelingen en zuigelingen met medische comorbiditeiten. Dr. Ross levert klinische consultaties aan verschillende Neonatale Intensive Care Units (NICU) binnen het HealthONE-systeem in Denver, en verzorgt daarnaast professionele opleidingen en onderzoeksconsultaties via Feeding FUNdamentals, LLC.
     
    Ze is de ontwikkelaar van SOFFI®, een trainingsprogramma voor zorgverleners in de NICU en voor therapeuten en andere professionals die werken met baby’s die problemen hebben met borstvoeding of flesvoeding thuis. Dr. Ross heeft meer dan 30 jaar ervaring in het werken met premature zuigelingen en zuigelingen met medische problemen.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews