Congres Hoogbegaafdheid: een levenslange reis  (C2603)

Congres voor professionals in de GGZ, het onderwijs en de jeugdzorg

€ 325

Inschrijven

Mogelijk t/m 23 april 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoogbegaafdheid is méér dan een hoog IQ. Het is een complex ontwikkelingsprofiel dat zich uitstrekt over de hele levensloop. Toch worden kinderen, jongeren én volwassenen met een (zeer) hoog ontwikkelingspotentieel binnen de GGZ, het onderwijs en de jeugdzorg vaak nog niet herkend of verkeerd begrepen. Dit kan leiden tot misdiagnoses, onderpresteren en psychische klachten. Er is behoefte aan meer kennis, bewustwording en een andere manier van kijken.
 
  • Inhoud

    Tijdens het congres verwelkomen we klinisch psycholoog, auteur en internationaal erkend expert Steven Pfeiffer (USA) om een lezing te geven over zijn meer dan veertigjarige carrière binnen dit werkveld. Ook experts als Mia Frumau, Anouke Bakx en Willy Peters je mee in de reis die kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel maken tot in het (jong) volwassen leven.
     
    Tijdens de dag belichten we hoogbegaafdheid vanuit wetenschappelijke perspectief, de therapeutische praktijk en met een brede, systemische kijk op het kind en zijn omgeving. Deze combinatie helpt jou als professional beter te begrijpen hoe hoog ontwikkelingspotentieel zich ontvouwt door de levensloop heen en welke factoren van invloed zijn op welzijn en ontwikkeling. Met de kennis die je op doet vergroot je de mogelijkheid om hoogbegaafde kinderen en jongeren met meer begrip, sensitiviteit en effectiviteit te begeleiden.

    Of je nu werkt in de GGZ, het onderwijs of de jeugdzorg: dit congres is dé plek om je kennis te verdiepen, ervaringen uit te wisselen en je professioneel te versterken in het werken met deze bijzondere doelgroep. Je ontmoet collega’s uit diverse disciplines en krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan. 
     
    Voorlopig programma 
    08:30-09:30    Registratie en ontvangst 
    09:30-10:00    Centrale opening en lezing: De levensloop in context - dagvoorzitter drs. Mia Frumau 
    10:00-10:45    Lezing (Engels): What I’ve learned in my 40+ year career working with high ability kids and adolescents - prof. dr. Steven Pfeiffer, PhD, ABPP (USA) 
    10:45-11:00    Koffiepauze 
    11:00-11:45    Lezing: Levensloop van hoogbegaafden - prof. dr. Anouke Bakx 
    11:45-12:30    Lezing: Existentiele thema’s tijdens de levensloop - dr. Willy Peters 
    12:30-13:30    Uitgebreide lunch 
    13:30-14:45    Ronde 1 verdiepingssessies 
    14:45-15:00    Middagpauze 
    15:00-16:15    Ronde 2 verdiepingssessies, incl. korte pauze 
    16:15-16:45    Centrale afsluiting 
    16:45-17:15    Nazit met een drankje, einde congres 
     

    Lezingen plenair programma

    Tijdens de centrale opening biedt dagvoorzitter drs. Mia Frumau een breed perspectief op de levensloop van kinderen en jongeren met een hoog ontwikkelingspotentieel. Zij zal dit deels doen vanuit het perspectief van het kind of de jongere zelf. Vanuit haar expertise schetst Mia hoe biologische, psychologische en sociale factoren elkaar beïnvloeden in de ontwikkeling van een hoog ontwikkelingspotentieel. Ze plaatst individuele kenmerken in de context van gezin, school en maatschappij, en laat zien hoe deze interacterend de groei én de kwetsbaarheid van deze doelgroep bepalen. Deze lezing vormt het kader voor de dag: een uitnodiging om jeugd met een hoog ontwikkelingspotentieel te begrijpen in samenhang met de omgeving en de levensfase waarin een kind zich bevindt. 

    Prof. Steven Pfeiffer, PhD, ABPP (USA), heeft meer dan 45 jaar ervaring als klinisch psycholoog, oudercoach, gezinstherapeut, onderzoeker en voormalig directeur van het programma voor hoogbegaafden aan Duke University. In zijn lezing vertelt hij hoe hij drie zogeheten superkenmerken ontdekte: emotionele intelligentie, sociale vaardigheden en karaktersterktes – samen ook wel de Strengths of the Heart genoemd. Aan de hand van voorbeelden uit zijn onderzoek en praktijk laat Pfeiffer zien hoe deze hartkwaliteiten bijdragen aan veerkracht, sociale verbondenheid, empathie, doorzettingsvermogen en leiderschap bij (hoog)begaafde kinderen en jongeren. Deze lezing is in het Engels. 

    Tijdens deze lezing staat prof. dr. Anouke Bakx stil bij wat hoogbegaafdheid is, welke vooroordelen er zoal zijn en wat hoogbegaafdheid voor positieve en negatieve impact op iemands leven kan hebben. Er worden specifieke uitdagingen besproken in de verschillende levensfasen. De vraag die centraal staat is: wat is belangrijk om een hoog ontwikkelingspotentieel tot (een optimale) ontwikkeling te brengen. 

    Hoogbegaafde mensen denken vaak diep na over zingeving, identiteit, rechtvaardigheid en de betekenis van het leven. Deze existentiële vragen kunnen op verschillende momenten in de levensloop op de voorgrond treden — in de kindertijd, tijdens studie of loopbaan, of juist in latere levensfasen. In deze lezing verkent dr. Willy Peters hoe existentiële thema’s zich ontwikkelen door de jaren heen, welke uitdagingen en kansen ze bieden, en hoe hulpverleners hoogbegaafde 
    cliënten hierin kunnen ondersteunen. Een lezing over verdieping, zelfinzicht en het vinden van evenwicht tussen denken, voelen en zijn.

    Verdiepingssessies

    De eerste signalen van een hoog ontwikkelingspotentieel zijn vaak al heel vroeg zichtbaar. Hoe kun je bij baby’s en peuters een ontwikkelingsvoorsprong herkennen? Wat valt er op in hun gedrag, hun spel en hun interactie met de omgeving? In deze verdiepingssessie nemen Lilian van de Poel (Ukiq) en Nuccia van der Poel je mee in de allervroegste ontwikkeling van kinderen met een mogelijk hoog ontwikkelingspotentieel. Ze gaan in op het belang van sensitieve observatie, het herkennen van asynchrone ontwikkeling en de manier waarop jonge kinderen met een voorsprong zich emotioneel, sociaal en cognitief onderscheiden. Je krijgt praktische handvatten om vroege signalen beter te duiden, ouders te ondersteunen en een passend ontwikkelklimaat te creëren waarin jonge kinderen tot bloei kunnen komen — zonder overvraagd of onder gestimuleerd te raken.


    Sprekers: Lilian van der Poel MSc en Nuccia van der Poel MSc

    Hoogbegaafde kinderen en volwassenen voelen zich vaak ‘anders’ dan hun omgeving. Dit kan leiden tot onbegrip bij familie, school of werk, maar ook bij hulpverleners. Wanneer er een mismatch is met de omgeving of het onderwijs- of werkniveau, kunnen psychiatrische klachten zoals depressie, angst, traumaklachten of persoonlijkheidsproblemen ontstaan of verergeren. Hoogbegaafdheid kan daarnaast bestaande problematiek, zoals ASS of ADHD, maskeren. 

    In deze sessie staat misdiagnose en dubbeldiagnoses bij hoogbegaafdheid centraal, bekeken vanuit een levensloopperspectief. Er wordt aandacht besteed aan relevante psychiatrische diagnoses op kinderleeftijd, belangrijke ontwikkelingsfactoren richting volwassenheid en het interpreteren van klachten en functioneren bij volwassenen. De sessie biedt aanbevelingen voor een effectieve behandelrelatie en passende behandeling van hoogbegaafde cliënten. 

    Spreker: Esther Roelfsema

    In de maatschappij is schooluitval bij jeugdigen met een hoog ontwikkelingspotentieel een urgent thema. Deze sessie geeft inzicht in de beleving van deze jeugdigen waarbij sprake is van schoolverzuim of uitval. Verder gaan de deelnemers actief in gesprek om aan te sluiten bij het tempo van het kind/jongere met het oog op groei en ontwikkeling. Er wordt een praktische tool aangereikt om de samenwerking met betrokkenen om het kind heen te bevorderen. 

    Spreker: Fenne Frumau

    Hoogbegaafde cliënten denken snel, voelen intens en hebben vaak een scherp oog voor incongruentie. Een sterke behoefte aan autonomie maakt samenwerking tot een essentiële factor voor het laten slagen van de behandeling. Dat maakt het werken met deze doelgroep zowel inspirerend als uitdagend. In deze workshop verkennen we hoe persoonsgericht werken, met aandacht voor echtheid, empathie en afstemming, de therapeutische relatie verdiept en tot groei kan leiden. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en korte ervaringsgerichte oefeningen onderzoeken we wat het vraagt van jou als professional om werkelijk in contact te zijn met deze cliënten.

    Spreker: Kirsten Copier

    In deze verdiepingssessie presenteren Bart Vogelaar en Sima Daoud hoe kinderen en jongeren met een hoog ontwikkelingspotentieel soms over het hoofd worden gezien - niet vanwege gebrek aan talent, maar door aspecten van diversiteit: etnische achtergrond, cultuur, sociaal-economische positie en onderwijscontext. De sprekers delen inzichten uit onderzoek en uit de praktijk over hoe vooroordelen, stereotypes en beperkte beeldvorming leiden tot onzichtbaarheid of verkeerde interpretaties van (hoog)begaafdheid. Als deelnemer krijg je handvatten aangereikt om signalen beter te herkennen, begeleidingen inclusiever te maken en het potentieel van elk kind zichtbaar te maken - ongeacht achtergrond.

    Sprekers: Sima Daoud, Bart Vogelaar

    Kinderen met Hoog OntwikkelingsPotentieel worden vaak aangemeld vanwege uitdagingen in emotieregulatie. Traditionele opvoedtechnieken werken vaak niet, maar waarom? Zijn deze kinderen echt zo anders dat een totaal andere aanpak nodig is? In deze workshop onderzoeken we dit door de vier pijlers van hechtingsgerichte gezinstherapie van Daniel Hughes te gebruiken: Speelsheid, Acceptatie, Nieuwsgierigheid en Empathie. We kijken naar de ouder-kind dynamiek, intergenerationele patronen en integreren elementen van schema- en systeemtherapie. Het doel: van denken naar voelen, het kind echt zien en ervaren wat het betekent om ‘anders’ te zijn, en hoe je dit als therapeut of ouder ondersteunt. 
     
    Spreker: Rianne van Damme

    Mensen met een hoog ontwikkelingspotentieel kunnen in hun leven in aanraking komen met capaciteitenonderzoek. Deze sessie staat stil bij de interpretatie van Wechsler IQ-profielen met hoogbegaafde capaciteiten vanuit een holistische
    denkwijze. We bespreken belangrijke aandachtspunten in de interpretatie van scores. Hoe vast te houden aan de visie die je als diagnosticus beoogt na te streven in een maatschappij die nog vasthoudt aan prestatie en cijfers?


    Spreker: Fenne Frumau

    Personen met een hoog ontwikkelingspotentieel ervaren vaak een mismatch met de omgeving tijdens hun levensloop. Wanneer afstemming ontbreekt – een gebrek aan goodness-of-fit – kunnen frustratie, vervreemding en kleine maar ingrijpende 't'-trauma’s ontstaan. De Dialoogtoolbox Goodness-of-Fit biedt psychologen en begeleiders een praktisch en verdiepend instrument om dit proces zichtbaar en bespreekbaar te maken. De toolbox helpt om samen met cliënten vier  
    kernaspecten te verkennen: interne, externe krachten en kwetsbaarheden, verschillende ontwikkelingsdomeinen, de ervaren mate van goodness-of-fit en ‘t’-trauma’s. 
     
    In deze interactieve sessie maak je kennis met de theoretische achtergrond, ervaar je de werking van de toolbox aan de hand van eigen invulbladen met een kaarttool en ontdek je hoe dialoog kan bijdragen aan groei, zelfinzicht en veerkracht bij individuen met een hoog ontwikkelingspotentieel. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en meer dan vijfendertig jaar praktijkervaring biedt deze toolbox een inspirerend kader voor het ondersteunen van optimale ontwikkeling bij kinderen, jongeren en volwassenen met een hoog ontwikkelingspotentieel.

    Sprekers: Mia Frumau, Anouke Bakx

    Wat leer je?

    Tijdens het congres: 

    • Krijg je inzicht in en kennis over de belangrijkste wetenschappelijke inzichten over hoogbegaafdheid als levenslang ontwikkelingsproces, van kindertijd tot volwassenheid. 
    • Leer je dat hoogbegaafdheid meer omvat dan cognitieve intelligentie, inclusief sociaal-emotionele, existentiële en karaktermatige dimensies. 
    • Leer je hoe emotionele intelligentie, sociale vaardigheden en karaktersterktes bijdragen aan een evenwichtige ontwikkeling en duurzaam welzijn bij (hoog)begaafde personen. 
    • Leer je hoe hoogbegaafdheid zich op verschillende manieren manifesteert in diverse levensfasen en contexten (school, gezin, werk, relaties). 
    • Krijg je inzicht in veelvoorkomende misvattingen en vooroordelen over hoogbegaafdheid, en weet je hoe deze het diagnostisch en therapeutisch proces kunnen beïnvloeden. 
    • Krijg je inzicht in welke ontwikkelingsopgaven en psychosociale uitdagingen kenmerkend zijn voor hoogbegaafde kinderen, adolescenten en (jong)volwassenen. 
    • Ben je beter in staat om signalen van onderpresteren, perfectionisme en overexcitabilities te herkennen binnen een klinische of begeleidingscontext. 
    • Krijg je inzicht in hoe existentiële thema’s – zoals zingeving, identiteit, rechtvaardigheid en authenticiteit – een rol spelen in het leven van hoogbegaafden. 
    • Leer je begrijpen hoe het evenwicht tussen denken, voelen en zijn bijdraagt aan het welzijn van hoogbegaafde cliënten en hoe je als hulpverleners dit proces kunt ondersteunen. 
    • Krijg je inzicht in hoe omgeving, opvoeding en systeemfactoren bijdragen aan de ontwikkeling en het welzijn van (zeer) hoogbegaafde personen. 
    • Leer je hoe een systemische en sensitieve benadering bijdraagt aan het effectief begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren. 
    • Leer je om de opgedane kennis te vertalen naar je eigen praktijk, met meer begrip en effectiviteit in de begeleiding van hoogbegaafde cliënten binnen de GGZ. 
    Vroegboek korting 
    Je kunt je tot en met vrijdag 27 november inschrijven voor het vroegboek tarief van € 325,-. Daarna geldt het reguliere tarief van € 355,-. 

  • Datum
    Datum
    Do 28 mei 2026 van 09:30-17:15 uur

    Locatie
    Figi in Zeist
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat, en eventuele accreditatiepunten, indien je de hele dag (100%) aanwezig bent geweest en actief hebt deelgenomen hebt aan het congres.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • Verpleegkundig specialist
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    • Docent/mentor

  • Sprekers
    drs. Mia Frumau-van Pinxten

    Spreker: drs. Mia Frumau-van Pinxten

    Mia Frumau-van Pinxten is GZ-psycho­loog/K&J-psycholoog en psycho­thera­peut. Ze werkt bij PPF Centrum voor Hoog OntwikkelingsPotentieel & Breinsteyn. Mia werkt meer dan 30 jaar als psycho­therapeut met kin­de­ren, jongeren en vol­was­senen met een hoog ont­wikke­lingspotentieel. Ze ontwik­kelde onder andere ‘the Dialogue Toolbox on Goodness-of-fit ort he Gifted’, werkbladen, een kaarttool en een bordspel, gebaseerd op inzichten uit weten­schappe­lijk onder­zoek.Lees meer
    Prof. dr. Anouke Bakx

    Spreker: Prof. dr. Anouke Bakx

    Prof. dr. Anouke Bakx is bijzonder hoogleraar Hoogbegaafdheid aan Tilburg University en universitair hoofddocent aan Fontys Hogescholen, waar zij tevens academisch directeur is van de academische lerarenopleiding. Haar expertise ligt op het gebied van Hoogbegaafdheid, met name docentprofessionalisering. Zij is initiatiefnemer van de onderwijslabs hoogbegaafdheid (POINT) en medeoprichter van het wetenschappelijk expertisecentrum RATiO (Radboud Talent in Ontwikkeling). Daarnaast is zij bestuurslid van het National Talent Centre of the Netherlands.Lees meer
    drs. Kristen Copier

    Spreker: drs. Kristen Copier

    Kirsten Copier is klinisch psycholoog en psychotherapeut, gespecialiseerd in persoonsgerichte experiëntiële psychotherapie. Zij is oprichter en bestuurder van De Vrije Denker, een GGZ-instelling met expertise in het werken met (hoog)begaafde clienten. Daarnaast is zij supervisor, leertherapeut en docent. Haar focus ligt op de therapeutische relatie als werkzame factor in verandering, met bijzondere aandacht voor autonomie en wederkerigheid bij hoogbegaafde cliënten.Lees meer
    Sima Daoud

    Spreker: Sima Daoud

    Sima Daoud is directeur van Stichting iQ+, een landelijke kennis- en steunorganisatie die zich inzet voor het zichtbaar maken van talent bij mensen met een hoog ontwikkelingspotentieel. Ze is initiatiefnemer van Vele Gezichten van Hoogbegaafdheid en ontwikkelde daarnaast verschillende programma’s waarin talentontwikkeling, kennisdeling en diversiteit samenkomen. Vanuit haar rol verbindt Sima beleid, praktijk en ervaringsdeskundigheid. Ze laat zien hoe onze eigen blik, gevormd door cultuur, opleiding en context, bepaalt wat we zien in anderen. Haar werk richt zich op het doorbreken van vooroordelen en het creëren van ruimte voor inclusieve talentontwikkeling.
    Lees meer
    drs. Fenne Frumau

    Spreker: drs. Fenne Frumau

    Fenne Frumau is GZ-psycho­loog. Ze werkt bij PPF Centrum en heeft een achtergrond op gebied van onderzoek (Clinical and Developmental Psychopathology) en gezondheidszorgpsychologie. Zij werkt geruime jaren in de SGGZ met veelzijdige problematiek en systemen. Haar affiniteit ligt bij behandelingen van psychologische klachten bij de doelgroep kinderen/jongeren met hoog ontwikkelingspotentieel en bij (complexe) diagnostiek.
    Lees meer
    dr. Willy Peters

    Spreker: dr. Willy Peters

    Willy Peters is GZ-psycho­loog. Sinds 2007 werkt hij als gedrags­des­kun­dige bij de Raad voor de Kinderbescherming. Hij werkt tevens bij PPF Centrum locatie Nijmegen. Hij is betrokken bij onder­zoek, thera­pie en onder­wijs ron­dom thema hoogbegaafdheid, vooral bij adole­scen­ten en (jong)vol­was­senen. Van 1989 tot 2007 heeft hij gewerkt bij het CBO, Centrum voor Begaafdheidsonder­zoek.Lees meer
    Prof. Steven Pfeiffer

    Spreker: Prof. Steven Pfeiffer

    Prof. Steven Pfeiffer, PhD, ABPP (USA), is klinisch psycholoog, auteur en internationaal erkend expert op het gebied van begaafdheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Hij is emeritus hoogleraar aan Florida State University, waar hij jarenlang directeur was van de klinische opleiding, en werkte eerder aan Duke University als directeur van het Duke Talent Identification Program (TIP). Pfeiffer heeft meer dan 200 publicaties op zijn naam staan, waaronder het gezaghebbende Essentials of Gifted Assessment en de Gifted Rating Scales (GRS™2). Als veelgevraagd spreker trad hij op bij onder meer het Witte Huis en het Italiaanse parlement. Zijn meest recente boek, Parenting from the Heart: Raising Resilient and Successful Smart Kids, biedt praktische inzichten voor ouders van begaafde kinderen.Lees meer
    Esther Roelfsema

    Spreker: Esther Roelfsema

    Esther Roelfsema heeft zich als (kinder- en jeugd)psychiater binnen de GGZ sinds 2015 bekwaamd in diagnostiek en behandeling van psychiatrische problemen bij hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen. In 2021 startte ze haar vrijgevestigde praktijk IQwise als (kinder- en jeugd)psychiater te Haren (Gn), om zich volledig op deze doelgroep te kunnen richten. Daarnaast heeft ze zich op verschillende manieren ingezet om het onderwerp ‘psychiatrie en hoogbegaafdheid’ bredere bekendheid te geven binnen de GGZ. Zo is ze medeoprichter en voormalig secretaris van de stichting Landelijk Kennisnetwerk Hoogbegaafdheid en Psychiatrie (LKPHB). Ook werkte ze mee aan diverse publicaties rondom dit onderwerp. Ze was medevertaler en -bewerker van het boek ‘Misdiagnose en Dubbeldiagnose bij Hoogbegaafdheid’ (J.T. Webb e.a. (2020)). Daarnaast was ze medeauteur van de ‘Whitepaper ASS en/of Hoogbegaafdheid’ (A. Spek e.a. (2022)), van het artikel ‘Hoogbegaafd in de Psychiatrie’ (Nurse Academy GGZ (2023)) en van de ‘Ontwikkelingsanamnese Psychiatrie en Hoogbegaafdheid LKPHB’ (2025).Lees meer
    Rianne van Damme

    Spreker: Rianne van Damme

    Rianne van Damme werkt ruim vijf jaar bij PPF als GZ-psycholoog en erkend Systeemtherapeut, maar is al lange tijd werkzaam binnen het werkveld van kinderen met HoogOntwikkelingsPotentieel, voorheen onder andere vanuit een eigen praktijk. Naast GZ-psycholoog en Systeemtherapeut is ze in opleiding tot (senior) schematherapeut. Voor Rianne zelf is boksen heel helpend om ‘uit het hoofd’ te komen en integreert deze sport dan ook regelmatig in haar therapieën, zowel individuele als met gezinnen. Daarnaast houdt ze ervan om op allerlei vlakken creatief bezig te zijn en ‘out-of-the-box’ te denken. Ook dat neemt ze mee in de diagnostiek en behandelingen op het werk.Lees meer
    Nuccia van der Poel MSc

    Spreker: Nuccia van der Poel MSc

    Nuccia van der Poel haalde in 2023 haar master Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Al voordat ze haar studie afrondde, werkte ze met Lilian in de ukIQ groep. Tijdens haar studie startte zij met haar bedrijf, Octopus Coaching en Advies. Van daaruit werkt zij als ZZP’er met Lilian en begeleidt jonge kinderen met een grote ontwikkelingsvoorsprong. De kracht van Nuccia zit in haar sterke observatievermogen en de vertaling naar oplossingen. Samen werken we als een hecht team met en rondom de kinderen.Lees meer
    Lilian van der Poel MSc

    Spreker: Lilian van der Poel MSc

    drs. Lilian van der Poel bestudeert sinds 2011 het jonge begaafde kind vanuit haar dagelijkse praktijk en heeft vanuit die praktijk ukIQ en XL-leren ontwikkelt tot twee gezonde bedrijven. Lilian was in Nederland de eerste die zich specifiek op de doelgroep 0-4 jarigen richtte. In 2018 kwam haar boek 'Bijdehante baby's en Pittige peuters' uit, een boek dat zowel door professionals als door ouders graag gelezen wordt en gezien wordt als het enige onderlegde boek op dit gebied. In 2022 voltooide zij de ECHA-opleiding en in 2024 won zij met ukIQ de prestigieuze Mensa-Publieksaward voor het werk met de allerjongsten.Lees meer
    Bart Vogelaar

    Spreker: Bart Vogelaar

    Bart Vogelaar is universitair docent aan de Universiteit Leiden en GZ-psycholoog in opleiding tot specialist (klinisch psycholoog).  Binnen de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie houdt hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van cognitieve ontwikkeling, leerpotentieel en hoogbegaafdheid. Zijn werk richt zich op het beter begrijpen van hoe kinderen leren en hoe hun potentieel zich ontvouwt, met bijzondere aandacht voor hoogbegaafde leerlingen. Naast zijn academische werk is hij betrokken bij verschillende projecten omtrent hoogbegaafdheid (en diversiteit).Lees meer
  • Reviews