Anders Kijken naar SI en (hechtings-)trauma bij mensen met een verstandelijke beperking  (K2605)

€ 770

Inschrijven

Mogelijk t/m 29 december 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Werk je met kinderen of jongeren (of volwassenen) met een verstandelijke beperking die een (hechtings)trauma hebben doorgemaakt en uitdagingen hebben op het gebied van prikkelverwerking? En heb je de EMB-module van anders kijken naar kinderen gevolgd?  Of heb je op andere wijze ervaring met prikkelverwerking i.r.t. mensen met EMB? Dan is deze expert-module een goede keuze!
 
  • Inhoud

    Kenmerkend bij kinderen met een beperking is de complexe problematiek waarbij sensorische, motorische, medische, cognitieve en gedragsmatige problemen met elkaar verweven zijn. Door deze problemen hebben kinderen vaak veel ziekenhuisopnames meegemaakt of zijn ze op jongere leeftijd uit huis gegaan. We zien dan ook vaak problemen in de hechting of een of meerdere traumatische ervaringen bij deze doelgroep. 

    Sensorische Informatieverwerking (S.I) is het kunnen opnemen, selecteren en verwerken van informatie die via de zintuigen wordt geregistreerd. Om te participeren in het dagelijks leven is het belangrijk dat de zintuiglijke waarnemingen goed door het zenuwstelsel worden verwerkt. Inmiddels weten we dat (hechtings)trauma structurele gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het brein. Onderzoek laat zien dat er een relatie is tussen hechtingspatronen en een verstoorde prikkelverwerking (Kerley, L. J., Meredith, P. J., & Harnett, P. H., 2022).De Sensorische Informatieverwerking speelt een essentiële rol in de sensomotorische, cognitieve, sociaal-emotionele en spraak/taalontwikkeling. 

    Fysiotherapeuten, ergotherapeuten,  logopedisten en vaktherapeuten werken vaak met kinderen die te maken hebben met fysieke, motorische, of communicatieve uitdagingen. Bij sommige van deze kinderen spelen hechtingsproblemen of doorgemaakt trauma een belangrijke rol. Kennis over deze problematiek is essentieel om effectieve en gepaste zorg te kunnen bieden. Kinderen met hechtingsproblemen kunnen moeite hebben met vertrouwen, zijn mogelijk angstig, teruggetrokken, of juist hyperactief en/of oppositioneel. Voor therapeuten is het cruciaal om deze gedragskenmerken te herkennen en hun therapie hier op aan te passen.

    Kinderen met zowel een verstandelijke beperking als een hechtingsstoornis hebben vaak regulatieproblemen door een combinatie van cognitieve beperkingen, verstoringen in de hechting en een verhoogde gevoeligheid voor stress en prikkels. Hun kwetsbaarheid op het gebied van emotionele en gedragsregulatie vraagt om begripvolle, gespecialiseerde zorg en ondersteuning, waarbij er rekening wordt gehouden met hun unieke behoeften en uitdagingen. Het bieden van een veilige, voorspelbare en ondersteunende omgeving is essentieel om hen te helpen hun zelfregulatie te ontwikkelen en te versterken.

    Dit alles vraagt om een vertaalslag waarbij naar ieder individu specifiek wordt gekeken en deze uniciteit terugkomt in het onderzoeken, behandelen en begeleiden.. Iedere therapeutische discipline werkt op deze module aan vakinhoudelijke zorgvragen. In deze module is het begeleiden van ouders, groepsleiding en andere betrokkenen het uitgangspunt, om de omgeving zo goed mogelijk aan te laten sluiten aan de individu specifieke mogelijkheden, beperkingen en kwetsbaarheden. De zintuiglijke prikkelverwerking moet altijd in een bredere context worden bekeken waarbij mogelijkheden en beperkingen van deze methodiek kritisch worden overwogen. Prikkelverwerking is daarbij nooit een doel op zich, maar verwerkt in doelen op participatieniveau.

    •  Analyseert en beredeneert in het diagnostisch proces de zintuiglijke kansen en kwetsbaarheden bezien vanuit de interactie-, materiaal-, cliënt- en omgevingsvariabelen.
    •  Concludeert op basis van de analyse en in samenspraak met het cliëntsysteem de interventiestrategie.  Dat vraagt om een bredere dan alleen zintuiglijk gerichte kijk.
    • Observeert de invloed van prikkelverwerking in de natuurlijke context van de zorgvraag.
    • Maakt een inschatting van de window of tolerance bij een kind met hechting of trauma problematiek.

    • Beargumenteert de keuze voor de behandelstrategie vanuit beschikbare evidentie en kennis.
    • Kent de verschillende neuropsychologische verklaringsmodellen gerelateerd aan sensorische informatieverwerking en hechtings(trauma).
    • Reflecteert op nieuwe inzichten en implementeert theoretische (wetenschappelijke) kennis over zintuigen en sensorische informatieverwerking in de begeleiding en behandeling van cliënten met een verstandelijke beperking met behulp van actuele vak gerelateerde literatuur.
    • Onderbouwt vanuit evidence en best practice wordt elke stap, van onderzoek tot interventie, in het klinisch redeneren.
    • Weet wat een hechtingsstoornis is.
    • Weet wat trauma en chronisch trauma is.
    • Kent de cirkel van veiligheid.
    • Kent de gevolgen van (hechtings) trauma voor de ontwikkeling van een kind met een verstandelijke beperking.

    • Stelt een op de zorgvraag gebaseerd interventieplan op met behulp van het methodisch handelingsplan.
    • Maakt op basis van evidentie en best practice een onderbouwde keuze voor het te volgen behandeltraject.
    • Integreert de kansen en kwetsbaarheden vanuit de zintuigen en zintuiglijke informatieverwerking in de vakinhoudelijke behandelstrategie.
    • Motiveert en omschrijft de interventiekansen vanuit interactie-, materiaal-, cliënt en omgevingsvariabelen.
    • Ontwikkelt in samenspraak met ouder(s) en/of andere betrokkenen een sensorisch waardevolle omgeving waarin de client wordt uitgenodigd in beweging of tot rust te komen.
    • Coacht het cliëntsysteem in keuzes ten aanzien van sensorische gerelateerde ondersteuning in (activatie) regulatie.
    • Creëert een Zintuiglijk Activiteiten Programma om de activatie te reguleren aangepast aan de cliënt specifieke variabelen met betrekking tot de zorgvraag.
    • Onderzoekt en begeleidt vanuit verschillende theorieën, invalshoeken de mogelijkheden van de client, om te participeren in de werk-, leef-, beweeg-, speel- of woonomgeving en/of de kwaliteit van leven te verbeteren.

    • Legt de kansen en kwetsbaarheden vanuit de prikkelverwerking  in woord en schrift uit aan ouder(s) en andere betrokkenen binnen het cliëntsysteem.
    • Onderbouwt in woord en schrift zijn/haar visie op prikkelverwerking in relatie tot de zorgvraag.
    • Werkt samen met de gedragsdeskundige om een inschatting te kunnen maken van de rol van hechting en trauma problematiek op de hulpvraag.
    • Werkt traumasensitief bij kinderen met (hechtings)trauma.

    Wat leer je?

    Na deze module kun je de keuzes voor de behandelvariabelen (cliëntvariabelen, omgevingsvariabelen, materiaal variabelen en interactievariabelen) motiveren en onderbouwen op basis van kennis, evidence en best practice.
    Daarnaast maak je het eigen handelen transparant voor ouder(s) en groepsleiding en iedereen die betrokken is bij de zorg voor de cliënt.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Datums

    Ma 26 januari 2026 van 09:00-16:00
    Ma 9 februarii 2026 van 09:00-16:00
    Do 19 maart 2026 van 09:00-16:00

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden

    (omvang 18 uur)

    Locatie

    Leiden
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Ergotherapeut
    • Oefentherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Logopedist

  • Docenten
    Judith van Eekelen

    Judith van Eekelen

    Judith van Eekelen is orthopedagoog-generalist en werkzaam als behandelcoördinator bij de Vroegbehandeling van Kentalis. In deze functie is zij verantwoordelijk voor de coördinatie van behandeling aan jonge kinderen met (vermoedens van) taalontwikkelingsstoornissen, vaak in combinatie met bredere ontwikkelingsproblematiek.
    Judith heeft ruim vijftien jaar ervaring in het begeleiden en behandelen van kinderen met een (licht) verstandelijke beperking, autismespectrumstoornissen, hechtingsproblematiek en trauma. Zij richt zich hierbij op het begeleiden van het systeem rondom het kind, zowel professionals als (pleeg)ouders. Voorafgaand aan haar baan bij Kentalis, werkte zij onder meer bij SDW als gedragsdeskundige in de pleegzorg, gezinshuizen, PPG en een kinderdagcentrum. Daar bood zij ook werkbegeleiding van collega’s in het vakgebied. Tevens was zij ruim tien jaar werkzaam bij Pameijer, waar zij als behandelcoördinator betrokken was bij diverse kinderdagcentra en stichting Vroeghulp.

    Binnen RINO Groep verzorgt Judith samen met Inge Maters de cursus ‘Anders kijken naar SI en (hechtings)trauma bij kinderen met een verstandelijke beperking’. In deze cursus richten zij zich op de wisselwerking tussen sensorische informatieverwerking, hechtingsproblemen en trauma.
     Lees meer
    Inge Maters

    Inge Maters

    Inge Maters is fysiotherapeut. Zij werkt al meer dan 25 jaar met mensen met een verstandelijke beperking. Ze heeft zich in de afgelopen jaren vooral gespecialiseerd in het werken met kinderen met een meervoudige beperking en/ of ASS. Haar kennis over sensorische informatie verwerking heeft ze in deze jaren actief ingezet om ouders en hulpverleners te coachen bij het creëren van een sensorisch waardevolle omgeving voor deze doelgroep. In multidisciplinair verband is Inge betrokken geweest bij het opzetten van eettherapie groepen en adviseert zij over slaapproblematiek gerelateerd aan problemen in de sensorische informatie verwerking.
     
    Op dit moment werkt zij als fysiotherapeut bij Rijndam kinderrevalidatie en is zij betrokken als hoofddocent bij “Anders Kijken Naar Kinderen” bij onder andere de 10 daagse EMB opleiding : “EMB, SI jij het?” en geeft zij diverse workshops en in-company cursussen gericht op prikkelverwerking.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews