Aanbod voor de problematiek Verstandelijke beperking
Categorie
Voor wie
Accreditatie
Niveau
Lesvorm
Problematiek
Werkveld
Cliënt doelgroep
(Beroeps)opleiding
Behandelvorm
Taakgebied
Startdatum
Weekdag
Omvang
Nieuw
Psychotherapeutische behandelvormen
Ggz volwassenen
Herstel
POH-GGZ en wijkteams
Jeugd, gezin en onderwijs
Ouderen
Forensische zorg
Verstandelijke beperking
Autisme
Medische psychologie en seksuologie
Vervolgcursus systemische gedragstherapie (50 uur)
Hoe gebruik je cognitief gedragstherapeutische (CGT) interventies in het werken met systemen? In deze vervolgcursus leer je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden en interventies toepassen op posities, rollen en interacties binnen gezinnen en …
Seksuele gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking
Voor mensen met een verstandelijke beperking is het aangaan van een seksuele relatie vaak lastig, terwijl ze er net zoveel behoefte aan hebben als ieder ander. In deze cursus ontdek je hoe je hen ondersteunt en begeleidt in het leren kennen en accepteren …
Basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur) - Online
Hoe werk je met cognitieve gedragstherapie (CGT)? In de cursus ontwikkel je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden toegespitst op verschillende leeftijden, ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. De basis voor deze ontwikkeling leg je …
Verstandelijke beperking en suïcide: diagnostiek, begeleiding en behandeling
Hoe herken je die cliënten met een verstandelijke beperking die het meeste risico lopen op het plegen van suïcide? Wat maakt dat juist deze cliënten risico lopen? Tijdens deze cursus leer je over risicotaxatie van suïcidaal gedrag bij deze doelgroep en …
Emotionele ontwikkeling en welbevinden: Diagnostiek (SEO-V en SEO-R²) en interventies
Werk jij met mensen die zorg en behandeling ontvangen binnen de (verstandelijke) gehandicaptenzorg of ggz, binnen een forensisch kader, of die op het (speciaal) onderwijs zitten? In deze cursus leer je hoe je de SEO (Schaal voor Emotionele Ontwikkeling, …
Behandelprogramma Pas op de grens
Voor de Forensische Academie ontwikkelde de Waag een driedaags opleidingstraject 'Pas op de grens'. Dit programma is bedoeld voor cliënten met een LVB die seksueel grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond en bij wie sprake is van een matig of hoog …
Leergang Zelfverwondend gedrag
Zelfverwonding is een veelvoorkomend probleem met enorme consequenties. In de leergang ‘Zelfverwondend gedrag’, die CCE in samenwerking met de RINO Groep organiseert, worden gedragskundigen, Artsen Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en managers in de …
Verdiepingscursus traumadiagnostiek en EMDR therapie bij mensen met een verstandelijke beperking
Het is vaak ingewikkeld om te bepalen of psychische en gedragsproblemen primair het gevolg zijn van onverwerkte beschadigende levenservaringen of dat het symptomen zijn van een bijkomende neurobiologische ontwikkelingsstoornis als de VB, ADHD of ASS. In …
Psychopathologie bij (jong)volwassenen met een lichte verstandelijke beperking
Diagnostiek en behandeling bij (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking en probleemgedrag vraagt specifieke deskundigheid. Is het gedrag 'normaal' bezien vanuit het ontwikkelingsniveau of is er iets anders aan de hand? Hoe ga je een …
Diagnostiek van gehechtheidsproblemen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking
Hoe signaleer je een verstoorde gehechtheid bij kinderen met een verstandelijke beperking? In deze cursus leer je om de signalen in het gedrag te herkennen die hierbij horen. Ook leer je ze te scoren met verschillende diagnostische instrumenten. Je …
Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. Deze cursus is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in de zorg en in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag. We gaan in op …
Autisme en een verstandelijke beperking
Hoe begeleid je mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) in combinatie met een verstandelijke beperking? Deze cursus leert je om anders te kijken naar het gedrag van je cliënt en om interventies aan te passen. Je oefent hoe je je houding en …
Mentaliseren Bevorderende Begeleiding bij cliënten met een verstandelijke beperking
Mentaliseren is het vermogen om na te denken over de gedachten, emoties en bedoelingen die je eigen gedrag of het gedrag van anderen bepalen. In de MBT-cursus leer je hoe je mentaliseren kunt bevorderen bij cliënten met een verstandelijke (of visuele) …
FACT voor (SG)LVB
FACT is een vorm van supportgericht werken die het mogelijk maakt om flexibele, multidisciplinaire zorg op maat te bieden. In deze cursus leer je het FACT-model vertalen naar jouw specifieke cliëntgroep van mensen met een licht verstandelijke beperking. …
(SG)LVB-problematiek vraagt specifieke zorg
Een belangrijk deel van de mensen met psychiatrische of gedragsproblemen heeft ook een verstandelijke beperking. In deze cursus leer je zo'n beperking bij je cliënten herkennen en begrijpen wat die met zich meebrengt. Met die kennis kun je de bejegening …
Hulpverlenen aan slachtoffers van loverboyproblematiek
Meisjes en vrouwen met een verstandelijke beperking lopen een verhoogd risico om slachtoffer te worden van loverboys. Tijdens deze incompany cursus leer je deze problematiek te signaleren en bespreken met cliënten en hun naasten. Je oefent met …
Herkennen van en omgaan met cliënten met een licht verstandelijke beperking
Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) kunnen met de juiste ondersteuning van een buurt- of wijkteam beter functioneren. In deze cursus leer je een LVB herkennen en doe je vaardigheden op voor een effectieve communicatie en bejegening. Je …
Leefklimaat in de residentiële zorg
Bij de behandeling en begeleiding van jongeren en mensen met een licht verstandelijke beperking is een positief leefklimaat heel belangrijk. In deze cursus leer je hoe je zo’n positief leef- en leerklimaat kunt organiseren en welke elementen eraan …
Post-mbo opleiding autisme
Als begeleider van mensen met autisme wil je je cliënten graag goed begeleiden. Je wil je cliënt helpen om met minder stress en met meer vertrouwen in het leven te staan. Wanneer er sprake is van probleemgedrag wil je de achtergrond daarvan begrijpen. …
Psychopathologie bij mensen met een verstandelijke beperking voor mbo- en hbo-geschoolden
Als begeleider in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking kom je regelmatig cliënten tegen met gedrags- of psychiatrische problemen. In deze cursus leer je deze problemen herkennen en begrijpen en ontdek je hoe je ermee om kunt gaan. Ook is …
Opleiding werken met mensen met een licht verstandelijke beperking en complexe problematiek
Werk jij met mensen met een LVB en gedrags- en/of psychische problemen, waarvan een deel ook een forensische achtergrond heeft? Wil je leren hoe je hen beter kunt begeleiden en ondersteunen? Deze opleiding van De Borg en de RINO Groep is op hbo-niveau en …
Training Liberman module 2: Omgaan met Psychosen, LVB en andere psychiatrische klachten
Het is zinvol om vanuit een holistische kijk, en met gebruik van een herstelgerichte visie, te werken als je met psychosen en/of andere psychiatrische klachten te maken hebt.
Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige
Deze zevendaagse leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking. Centraal staat je eigen rol en positie als gedragskundige bij het realiseren van veranderingen bij ernstig en aanhoudend probleemgedrag. De …
Training Liberman: Omgaan met psychiatrische klachten LVB en vrije tijd
In de zorg is er een verschuiving naar herstelgerichte zorg waarbij cliënten zelf de regie hebben. Onderzoek van Jean Pierre Wilken identificeerde 4 kernhandelingen: verbinden, verstaan, verzekeren en versterken. Het leerdoel is het toepassen van de …
Basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur) - Blended
Hoe werk je met cognitieve gedragstherapie (CGT)? In de cursus ontwikkel je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden toegespitst op verschillende leeftijden, ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. De basis voor deze ontwikkeling leg je …