Studiedag - (Sensory Processing Measurement) SPM-2 en Sensory-Profile (SP-NL) advanced  (K2509)

€ 210

Inschrijven

Mogelijk t/m 30 oktober 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Tijdens deze studiedag leer je hoe je de Sensory Processing Measurement) SPM-2 en Sensory-Profile (SP-NL) zelfstandig kunt gebruiken.
 
  • Inhoud

    Tijdens deze verdiepende studiedag duiken we verder in de toepassing van de Sensory Profile (SP-2-NL) en maken we kennis met de Sensory Processing Measure 2 (SPM-2). De dag is bedoeld voor therapeuten die al werken met de SP2 en zich verder willen bekwamen in het interpreteren en toepassen van sensorische profielen in de dagelijkse praktijk.
    We starten met een kort vragenuurtje, waarin ruimte is om vragen te stellen over de SP2 en ervaringen uit te wisselen. Vervolgens richten we ons op casuïstiek: waar loop je in de praktijk tegenaan bij het interpreteren van de SP2? Wat maakt een sensorisch profiel soms lastig te duiden of te vertalen naar behandeladviezen? We gaan hier gezamenlijk op in, waarbij ook jouw eigen casuïstiek van harte welkom is.
    Een bijzonder onderdeel van deze studiedag is de introductie van de SPM-2: een aanvullende genormeerde vragenlijst die sensorische informatieverwerking in kaart brengt bij kinderen van 4 maanden tot 21 jaar. We bespreken uitgebreid de opbouw, scoringswijze en inzetmogelijkheden van deze vragenlijst. Je gaat zelf aan de slag met oefenmateriaal, zodat je na afloop de SPM-2 zelfstandig kunt toepassen in je eigen praktijk.
     
    Let op: tijdens deze dag besteden we geen aandacht aan het scoren of berekenen van ruwe scores, de statistische achtergrond van de vragenlijsten of de basisprincipes van het model van Dunn. Deze worden als bekend verondersteld.

    Wat leer je?

    Na het volgen van deze studiedag:

    • kun je reflecteren op je eigen gebruik van de SP-2-NL en herken je valkuilen en dilemma’s in de interpretatie
    • kun je hulpvragen koppelen aan sensorische profielen en deze onderbouwen vanuit observaties en ervaring
    • kun je de relatie tussen het sensorische profiel en participatie vraagstellingen t.a.v. bewegend functioneren analyseren
    • kun je klinisch redeneren op basis van sensorische informatieverwerking en dit vertalen naar praktische behandeladviezen
    • heb je inzicht in de opbouw, structuur en toepassingsmogelijkheden van de SPM-2
    • kun je zelfstandig de SPM-2 inzetten binnen jouw werkpraktijk
    • kun je een onderbouwde keuze maken uit de SP-2-NL en SPM-2
    • versterk je jouw rol in multidisciplinaire samenwerking rondom kinderen met sensorische informatie verwerkingsproblemen

    Werkwijze

    Tijdens deze dag krijg je als therapeut handvatten om verdieping aan te brengen in je sensorische en motorische analyse. Je leert valkuilen herkennen, scherper formuleren op basis van klinisch redeneren, en behandeladviezen beter afstemmen op het sensorisch profiel van het kind. Met de toevoeging van de SPM-2 vergroot je je instrumentarium om kinderen in de praktijk nog gerichter te kunnen ondersteunen. De combinatie van theoretische verdieping, praktische toepassing en oefenmateriaal maakt deze dag bijzonder waardevol voor iedere professional die zich verder wil ontwikkelen in sensorische informatieverwerking en participatiegericht werken.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum

    Datum

    Do 4 december 2025 van 09:00-16:00 - Edwin Harms 

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden

    (Omvang 6 uur)

    Locatie

    Leiden
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Ergotherapeut
    • Oefentherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Logopedist
    Deze advanced studiedag is geschikt voor ergotherapeuten, (kinder)fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten die eerder de basiscursus SP hebben gevolgd of aantoonbare ervaring hebben in het werken met de Sensory Profile.

  • Docenten
    Edwin Harms

    Edwin Harms

    Edwin Harms is oplossingsgericht, krachtgericht en zijnsgericht coach en geeft daarnaast trainingen gericht op diversiteit. Middels een opleiding bij Luk Dewulf heeft hij zich de vaardigheden eigen gemaakt waarmee hij als ‘talentenfluisteraar’ met jongeren in gesprek kan gaan. Hij is gestart als fysiotherapeut en heeft een pad bewandeld dat hem via het onderwijs, als leerkracht en begeleider passend onderwijs uiteindelijk heeft doen kiezen voor een carrièremove naar het coachen. Binnen het werk als docent kan hij alle kennis die hij opgedaan heeft combineren en delen met de deelnemers. Zijn missie is om mensen in beweging te krijgen en na te laten denken over de wijze waarop ze hun ‘cliënten’ willen benaderen.Lees meer
  • Literatuur
    De Nederlandse normeringen zijn najaar 2013 gepubliceerd in de vorm van een nieuwe handleiding en score formulieren.
    Deelnemers aan deze studiedag moeten over deze handleiding kunnen beschikken. De handleiding, de vragenlijsten en de scoreformulieren kunnen bij Pearson besteld worden.
  • Reviews