Expertmodule - Anders Kijken naar SI in de vroege ontwikkeling  (K2504)

€ 1.050

Inschrijven

Mogelijk t/m 26 november 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor diegenen die al een basiscursus hebben gevolgd (zoals 'anders kijken naar sensorische informatieverwerking bij kinderen' of' (E)MB hoe SI jij het?'). Ben je op zoek naar verdieping in het klinisch redeneren bij kinderen met prikkelverwerkingsproblemen tussen de 0-2 jaar? Dan is deze module wellicht een goede keuze.
 
  • Inhoud

    In deze module gaan we met behulp van casussen van A_Z dieper in op het onderzoek en de interventievragen bij deze doelgroep. We gaan hierbij uit van het bekende methodisch handelingsplan en tools uit onze basisopleidingen zodat je optimaal gebruik kunt maken van de al opgedane kennis en ervaring.

    We richten ons op veel voorkomende hulpvragen zoals (motorische)onrust, slapen, regulatie, huilen en voeding. Met elkaar kijken we naar stresssignalen, stellen we hypotheses op en bedenken we  interventies zodat je ouders kunt ondersteunen in de begeleiding van hun kind.

    • Maakt op basis van de Infant Toddler Sensory Profile (ITSP) een zintuiglijk kansen- en kwetsbaarheden profiel.
    • Observeert en onderzoekt het bewegingsgedrag in een functionele context, samen met de ouder(s).
    • Herkent stress-signalen bij het jonge kind en communiceert deze afgestemd op de ouders.
    • Herkent de regulatiestrategieën van het jonge kind  in de context.
    • Relateert disregulatie aan voedingsproblemen.
    • Kent de TSFI (test of sensory functions in infants) en de mogelijkheden van deze test.
    • Relateert resultaten uit kinderfysiotherapeutisch/kinderergotherapeutisch, logopedisch onderzoek aan de prikkelverwerking.
    • Analyseert of de problematiek gerelateerd is aan reflux, voedingsverwerking, slaapproblemen.
    • Kent Dunstan babytaal in relatie tot huilen.
    • Kent de SEPS ; een sensorisch gerelateerd onderzoek bij voedingsproblemen van het jonge kind.
    • Kent de vroegtijdige kenmerken van autisme en de relatie met prikkelverwerking.

    • Kent de definitie van sensorische informatieverwerking en de behandelvisie van AKK en beschrijft het verschil met “sensorische integratie therapie”.
    • Beschrijft de sensorische ontwikkeling in utero en en van 0-2 jaar en relateert deze aan de motorische ontwikkeling van het specifieke kind.
    • Beschrijft de ontwikkeling van de zintuigsystemen in relatie tot het zich ontwikkelende babybrein zowel voor als na de geboorte.
    • Kent de richtlijnen gastro-oesofageale reflux, excessief huilen, veilig slapen en preventie wiegendood, prematuur en dysmatuur geboren kinderen.
    • Kent de nieuwste inzichten m.b.t sensorische ontwikkeling van specifieke prematuur en dysmature kinderen.
    • Kent de begrippen zelfregulatie en co-regulatie.
    • Kent relatie tussen sensorische informatieverwerking en gehechtheid in de ouder-kind interactie.
    • Erkent het belang van de mogelijkheden van sensorische informatieverwerking in de regulatie, ouder-kind interactie en in de vroege ontwikkeling.
    • Kent de werking van de zintuigen en de verwerking van de zintuiglijke informatie in het baby en peuterbrein.
    • Weet wat er in de literatuur wordt geschreven over sensorische informatieverwerking en vroeg kinderlijke ontwikkeling.
    • Kent het DIR model en de bijbehorende ontwikkelingsfases volgens Greenspan.

    • Past het methodisch handelingsplan toe en beantwoordt de zorgvraag.
    • Ondersteunt ouders in afstemmen van zintuiglijke informatie op het profiel van het kind.
    • Relateert sensomotorische verwerking aan de normale en veranderde ontwikkeling.
    • Creëert een sensorisch waardevolle omgeving.
    • Past het matrixmodel toe in de behandeling.
    • Maakt een kritische keuze uit materialen en middelen op basis van evidentie en best practice, rekening houdend met bestaande richtlijnen.
    • Adviseert en ondersteunt ouders in de keuze voor modulatie/regulatie  strategieën o.a. m.b.v. het Zintuiglijk Activiteiten Programma (ZAP).
    • Kent mogelijkheden en beschikbare evidentie voor het dragen van kinderen bij een normale en veranderde ontwikkeling.
    • Adviseert de ouders  conform bestaande richtlijnen  in de verschillende inbakermogelijkheden en -technieken en benoemt contra-indicaties.
    • Integreert kansen en kwetsbaarheden vanuit de  sensorische informatieverwerking in spelen, slapen, verzorging, eten/drinken, communicatie en dragen.
    • Stimuleert de ontwikkeling van het kind door de sensorische informatieverwerking te  relateren aan het bewegend functioneren.
    • Reguleert in samenspraak met ouders de activatie en aandacht om een adequate state voor communicatie, motorische ontwikkeling, eten en spelen te creeëren.
    • Ondersteunt een vroegtijdige preventie van ontwikkelingsproblematiek door het afstemmen van sensomotorische kansen en kwetsbaarheden op het profiel van het jonge kind.
    • Instrueert ouders in regulatiemogelijkheden en technieken.
    • Formuleert het evaluatieproces.

    • Creëert de juiste context voor het anamnestisch gesprek.
    • Werkt respectvol samen met ouders en kind.
    • Formuleert samen met de ouder de doelstellingen voor de interventie en legt deze schriftelijk vast.
    • Anticipeert op de kwetsbaarheid van de jonge ouder-kind interactie in de communicatie.
    • Communiceert het profiel van het kind in relatie tot de zorgvraag in heldere bewoording met collega’s en ouders.
    • Ondersteunt ouders in het bedenken van strategieën om tegemoet te komen aan de sensorische behoeften van hun jonge kind.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Datums

    Vr 12 december 2025 van 09:00-16:00
    Wo 14 januari 2026 van 09:00-16:00
    Do 12 februari 2026 van 09:00-16:00
    Wo 11 maart 2026 van 09:00-16:00
    Wo 1 april 2026 van 09:00-16:00

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden

    (omvang 30 uur)

    Locatie

    Leiden
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Ergotherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Logopedist
    Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor diegenen die al een AKK basiscursus hebben gevolgd zoals Anders Kijken naar sensorische informatieverwerking bij kinderen' of  '(E)MB hoe SI jij het?' of elders een basiscursus hebben gevolgd en bij AKK de vervolgopleiding 'verfris je kijk' hebben afgerond.

  • Docenten
    Sabine de Hoop

    Sabine de Hoop

    Sabine de Hoop is kinderfysiotherapeut en draagconsulent. Zij is werkzaam bij Basalt Revalidatie Delft in de vroegbehandeling en het chronisch pijn team. Zij is oprichter van de eerste draagpoli binnen een revalidatie centrum in Nederland. Zij is actief lid van de vereniging van draagconsulenten (VDC). Zij is als docent verbonden aan Anders Kijken naar Kinderen Rino Groep Utrecht.Lees meer
    Miriam Hufen

    Miriam Hufen

    Miriam Hufen is als ergotherapeut gespecialiseerd in Sensorische Informatieverwerking. Zij is werkzaam als directeur en docent bij Opleidingsinstituut Anders Kijken naar Kinderen. Zij heeft werkervaring in kinderrevalidatie en kinderdagcentrum, ambulante begeleiding scholen en vroegbehandeling van kinderen in de leeftijd van 0-16
    Miriam is co auteur van het boek; Autisme en zintuiglijke problemen en heeft een bijdrage geleverd over zintuigen, prikkelverwerking en autisme in het boek : Autisme bij kinderen. Ook is zij mede auteur van het artikel Prikkelverwerking bij mensen met een Autismespectrumstoornis en een Verstandelijke beperking: een complexe hulpvraag!, Scholarly Publications (universiteitleiden.nl)Lees meer
    Chantal O'Dwyer

    Chantal O'Dwyer

    Chantal O’Dwyer is neuropsycholoog (MSc) en kinderfysiotherapeut. Zij is werkzaam als psycholoog bij Youz waar ze werkt met kinderen met gedrags-, trauma- en hechtingsproblematiek. Daarvoor heeft ze ruim 20 jaar als kinderfysiotherapeut in de 1e lijn gewerkt. In beide functies zet(te) zij haar kennis van de sensorische informatieverwerking in als onderdeel van het vakinhoudelijk klinisch redeneren en behandelen voor een holistische benadering van het kind.Lees meer
    Fleur Sickinghe-Ledeboer

    Fleur Sickinghe-Ledeboer

    Fleur Sickinghe is logopedist, gespecialiseerd in dysfagie met aandachtsgebied preverbale logopedie. Het vakgebied dat gaat over slik, en eet-en drinkproblemen bij baby's en jonge kinderen. Zij werkt op de afdelingen neonatologie en kindergeneeskunde van OLVG, een groot Amsterdams opleidingsziekenhuis. Sinds 1991 is zij werkzaam als logopedist in diverse perifere en academische ziekenhuizen. Sinds 2016 is zij als docent betrokken bij meerdere post HBO opleidingen voor paramedici en verpleegkundigen over het onderwerp slik -en voedingsproblemen bij zeer jonge kinderen.

    Fleur is actief lid van de Expertise werkgroep logopedisten werkzaam met extreme prematuren in ziekenhuizen (ELZ), lid van de redactie van de GroeiGids voor te vroeg, te licht of ziek geboren kinderen (2021) en auteur van het hoofdstuk ”Ontwikkeling van het eten en drinken bij prematuren” in het werkboek ‘Enterale en parenterale voeding bij pasgeborenen van de Nederlandse vereniging van Kinderartsen’ en de richtlijn 'screening en behandeling bij ondervoeding' (NVK 2021).
     Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews