Diagnostiek en behandeling van stoornissen in sociale cognitie  (B2275)

Begrijpen en beïnvloeden van sociale gedragsproblemen bij volwassenen en ouderen

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Bij sommige neurologische en psychiatrische aandoeningen komen sociale gedragsproblemen voor die samenhangen met stoornissen in sociale cognitie. Het is daarom belangrijk om het construct van sociale cognitie mee te nemen in de gepersonaliseerde diagnostiek en het klinisch redeneren. Tijdens deze dag delen drie experts op dit gebied, prof. dr. Joke Spikman, dr. Esther van den Berg en dr. Barbara Montagne, hun kennis over het diagnosticeren en behandelen van stoornissen in sociale cognitie.
 
  • Inhoud

    Bij verschillende neurologische en psychiatrische aandoeningen komen problemen voor in sociaal gedrag, zoals verminderd inlevingsvermogen, ontremming en boosheid.  Deze problemen hebben vaak te maken met stoornissen in sociale cognitie waardoor sociale informatie niet goed wordt verwerkt. Denk aan het 'lezen' van gezichtsuitdrukkingen, inschatten wat anderen kunnen denken, voelen, bedoelen of weten, en reguleren van (sociaal) gedrag. Dit leidt vaak tot  conflicten  of relatieproblemen.
     
    Soms kloppen patiënten en hun naasten bij professionals aan omdat de communicatie niet (meer) vanzelf verloopt. Dan is dit meteen al een onderwerp in de kamer. Veel vaker komen patiënten met andere problemen binnen en krijgt het sociaal functioneren niet de aandacht die het verdient.

    Deze cursus draagt bij aan het vergroten van expertise en bewustwording bij professionals om bij deze patiënten het construct van sociale cognitie mee te nemen in de gepersonaliseerde diagnostiek en het klinisch redeneren in de ouderenzorg, psychiatrie, revalidatiecentra en de zorg rondom niet-aangeboren-hersenletsel. 
     

    Wat kun je verwachten?

    • fundamentele kennis over wat sociale cognitie is en welke hersengebieden hiervoor van belang zijn
    • duiding van het belang van sociale cognitie als onderdeel van het diagnostisch proces/klinisch redeneren
    • bewustwording van hoe sociale cognitiestoornissen zich kunnen manifesteren in het gedrag, en hoe het systeem dit ervaart
    • overzicht van sociale cognitieproblemen bij de verschillende doelgroepen, met aandacht voor overlap en verschillen van problemen in de sociale cognitie in de neurologie en de psychiatrie (manifestatie in gedrag)
    • uitleg over de beschikbare instrumenten voor het onderzoek van aspecten van sociale cognitie
    • overzicht van de op dit moment beschikbare behandelmethoden
    • vertaling naar neurologische behandeling en/of psychiatrische behandeling
    • integratie en verbijzondering van diagnostiek en behandeling in werksetting: ouderenzorg, niet-aangeboren hersenletsel en psychiatrie

    Wat leer je?

    • Je begrijpt het construct van sociale cognitie en hebt kennis over stoornissen in sociale cognitie bij ouderen met dementie, mensen met niet aangeboren hersenletsel of andere hersenaandoeningen, en mensen met psychiatrische problematiek.
    • Je herkent deze stoornissen bij patiënten zelf, alsook de signalen van familie/omgeving in de omgang met de patiënt die kunnen duiden op verstoorde sociale cognitie.
    • Je hebt kennis van instrumentarium om sociale cognitie te onderzoeken en weet hoe je de uitkomst van een door een ervaren klinisch neuropsycholoog uitgevoerd neuropsychologisch onderzoek kunt meenemen in het diagnostisch proces en klinisch redeneren.
    • Je neemt diagnostische informatie over sociale cognitiestoornissen mee naar behandelmogelijkheden van de patiënt en begrijpt het belang van psycho-educatie voor familie/omgeving.
    • Aan de hand van intervisie en casuïstiekbespreking verlaag je je eigen drempel om sociale cognitie mee te nemen in het diagnostisch proces bij patiënten bij wie je vermoedens hebt van verstoring in sociale cognitie.

    Toetsen

    Een week voor de cursus lever je een korte casus (max. half A-4) aan met daaraan gekoppeld een duidelijke vraag op het gebied van sociale cognitie. Deze casus/vraag komt tijdens de cursusdag aan bod. Na afloop van de cursus geven alle cursisten aan (max. half A-4) op welke manier zij in de praktijk gaan brengen wat zij in de cursus hebben geleerd.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datum
    Lesdata

    Omvang

    1 donderdag van 9.30-16.30 uur

    Datum

    7 april 2022

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Gedragstherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Verpleegkundig specialist
    (Post)academisch werkzame professionals in de ggz, ouderenzorg, revalidatiecentrum, geheugenpoli en ziekenhuis.

  • Docenten
    Dr. Esther van den Berg

    Dr. Esther van den Berg

    Dr. Esther van den Berg is klinisch neuropsycholoog, assistent professor en praktijkopleider bij het Erasmus MC. Ze combineert patientenzorg met wetenschappelijk onderzoek bij patiënten met neurologische aandoeningen zoals dementie en beroerte. Aandachtsgebieden: veroudering, (frontotemporale) dementie, vascular cognitive impairment (VCI), diabetes, neuropsychologische diagnostiek, normering/betrouwbaarheid/validiteit van psychometrisch testonderzoek. Esther heeft haar sporen binnen het vakgebied van de Klinische Neuropsychologie verdiend. In 2015 werd de prestigieuze Betto Deelman-prijs aan haar toegekend en jarenlang was zij hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Neuropsychologie.
    Lees meer
    dr. Barbara Montagne

    dr. Barbara Montagne

    Dr. Barbara Montagne is klinisch psycholoog en hoofd / senior onderzoeker van de onderzoekslijn persoonlijkheidsstoornissen bij GGz Centraal. Daarnaast is zij inhoudelijk leidinggevende van de afdeling psychodiagnostiek in Eemland en praktijkopleider voor de P-opleiding in de regio Eemland. Montagne is gepromoveerd op het herkennen van Emotionele Gezichten. De sociale cognitie binnen de psychiatrie is nog steeds een belangrijk thema binnen haar onderzoek. Bij de RINO Groep is Barbara Montagne plaatsvervangend hoofdopleider voor de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog V&O.Lees meer
    prof. dr. Joke Spikman

    prof. dr. Joke Spikman

    Prof. dr. Joke Spikman is hoogleraar 'Klinische neuropsychologie bij neurologische aandoeningen' bij de faculteit Gedrag- en Maatschappijwetenschappen aan UMC Groningen. Stoornissen in adaptief gedrag en ‘prefrontaal’ gereguleerde functies (aandacht, executieve functies en sociale cognitie) bij neurologische aandoeningen. Neuropsychologische revalidatie bij patiënten met neurologische aandoeningen. Hoofd Afdeling Neuropsychologie, Neurologie UMCG Groningen.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
    Reviews