De DSM-5: de belangrijkste veranderingen  (D1751)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Naar volgende datum
Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Ondanks alle kritiek is de DSM nog steeds een belangrijk ijkpunt voor diagnostiek en behandeling. Deze cursus geeft je een overzicht van de belangrijkste veranderingen in de DSM-5, zoals de nieuwe indeling van psychische stoornissen en de introductie van nieuwe stoornissen. Ook bespreken we de voor- en nadelen van het classificatiesysteem. Met deze kennis ben je voorbereid op de komst van de DSM-5 in je behandelpraktijk.
 
  • Inhoud

    De DSM-5, die op 22 mei 2013 in San Francisco gepresenteerd werd, is primair bedoeld voor de dagelijkse klinische praktijk, voor diagnostiek en behandeling. De belofte vooraf was dat de strikt categoriale benadering plaats zou mogen maken voor een meer dimensionele benadering. De introductie van ernst-maten zou de voorspellende waarde gaan vergroten. Aan een explosieve groei van het aantal nieuwe diagnosen, zoals in de DSM-III-R en DSM-IV, moest een einde komen, evenals aan de veelvuldig gestelde maar weinig zeggende restcategorie NAO (Niet Anderszins Omschreven). De DSM-5 zou een levend systeem moeten gaan worden waarin relatief kleine verandering tussentijds kunnen worden ingevlochten (DSM-5.1, DSM-5.2 etc). De verwachtingen waren dus hoog gespannen, de lat was hoog gelegd.
    In aanloop naar de DSM-5 zwol de kritiek op het classificatiesysteem steeds verder aan: psychopathologie laat zich niet vangen in afzonderlijke categorieën, maar vraagt om een onderliggende dimensionale benadering die meer recht doet aan de complexe klinische realiteit. Ook werd een verdere toename van het aantal diagnostische categorieën als onnodig stigmatiserend en medicaliserend van de hand gewezen.
    Ondanks alle kritiek is de DSM-5 weer wat beter dan de DSM-IV. Ook al wordt het systeem verguisd, kunnen we vooralsnog niet zonder een dergelijk classificatiesysteem. De Nederlandse vertaling verscheen in april 2014 bij uitgeverij Boom. 

    In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een combinatie van digitaal leren en klassikale bijeenkomsten die elkaar versterkt. In de cursus krijg je een gedegen overzicht van de belangrijkste veranderingen en van de consequenties van de invoering van de DSM-5 in de Nederlandse GGz, ook wat betreft de conversie ten behoeve van de bekostiging van de zorg. Je kunt daarna je kennis verdiepen middels de e-learning, zelfstandig, thuis, wanneer het jou uitkomt.

    Je volgt de e-learningmodule  Van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist aansluitend aan de lesbijeenkomst (vooraf mag ook). Heb je de e-learningmodule eerder al gevolgd? Dan kun je je met korting inschrijven voor de lesbijeenkomst, onderaan deze pagina vind je meer informatie. Bekijk ook de toegekende punten voor de e-learning.

    Wat leer je?

    Na deze cursus ben je op de hoogte van de belangrijkste veranderingen en ben je op de hoogte van de DSM-5 in je behandelpraktijk.

    Werkwijze

    Je krijgt een overzicht van de belangrijkste veranderingen in dit toonaangevende classificatiesysteem, zoals het wegvallen van het vertrouwde vijf assensysteem, de nieuwe indeling van psychische stoornissen, de introductie van nieuwe stoornissen en het gebruik van zogenaamde 'specifiers'. Er wordt stil gestaan bij het verschil tussen diagnostiek en classificatie en de betekenis van beide voor de indicatiestelling voor behandeling. Ook de voor- en nadelen van de DSM-5 passeren in deze cursus de revue.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datum
    Lesdata

    Omvang

    e-learningmodule en 1 bijeenkomst van 9.00 - 13.00 uur

    Datum

    21 september 2017

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Naast het geaccrediteerde klassikale gedeelte is de DSM-5 e-learning module onderdeel van deze cursus. De toegekende punten voor de e-learning vind je op www.rinogroep.nl/E1701

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Toegepast psycholoog
    • Gedragstherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Verpleegkundig specialist
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige

  • Docenten
    dr. Theo Ingenhoven

    dr. Theo Ingenhoven

    Theo Ingenhoven is als psychiater/psychotherapeut verbonden aan het NPI, topreferente afdeling voor persoonlijkheidsstoornissen van Arkin in Amsterdam. Hij is daar coördinator van de psychiaters in opleiding in hun keuzejaar psychotherapie. Hij is (mede)voorzitter van de landelijke Psychiater Expertgroep Persoonlijkheidsstoornissen (PePs). In 2009 promoveerde hij op de betekenis van psychodynamische persoonlijkheidsdiagnostiek middels het Ontwikkelingsprofiel. Samen met Robert Abraham en anderen ontwikkelde hij de Ontwikkelingsprofielvragenlijst (OPV).Lees meer
  • Literatuur
    Een boekbespreking van Theo Ingenhoven van de DSM-5 verscheen eind 2013 in het Tijdschrift voor Psychiatrie, 55 (12), 967-969. Wij adviseren je om dit artikel voorafgaand aan de training te lezen en tevens de video op deze webpagina te bekijken.

    Aanschaf van de DSM-5 wordt aangeraden:
    • Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5) (2014). Amsterdam: Boom Uitgevers. ISBN 9789089532220.
    of
    • Beknopt overzicht van de criteria van de DSM-5 (2014). Amsterdam: Boom Uitgevers. ISBN 9789089532237.

  • Reviews
    Reviews