Start op:

Kosten: € 1545,-

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.

Online inschrijven is niet mogelijk.

Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie bij complexe/multiprobleem-gezinnen met jonge kinderen (50 uur)  (GV17H)

Hoe behandel je gezinnen met jonge kinderen bij complexe problemen die risico's opleveren op verwaarlozing en mishandeling? Leer hoe je de krachten en beperkingen in kaart brengt en oefen met cognitief gedragstherapeutische interventies die het gezin ondersteunen. Zo breng je niet alleen het gezond functioneren van de ouders, maar ook de ontwikkeling van de kinderen weer op gang.
 

Feiten

  • Omvang: 8 dagen van 9.30 - 16.30 uur
  • Datums: data worden z.s.m. bekend gemaakt
  • Locatie: Utrecht
  • Docent: drs. Willemine Heiner
  • Docent

  • Kosten: € 1545,-
  • Cursuscode: GV17H

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • Orthopedagoog-Generalist BIG
  • Basispsycholoog
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, Orthopedagoog-Generalist BIG, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Gedragstherapeut, Psychiater en Arts

Je hebt een door de VGCt erkende 100-urige basiscursus gedragstherapie succesvol afgerond.

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ, VGCt

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Deze vervolgcursus is gericht op (complexe/multiprobleem) gezinnen met jonge kinderen. Er is tevens een vervolgcursus cognitief gedragstherapie bij gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. De twee vervolgcursussen zijn zo op elkaar afgestemd dat ze afzonderlijk van elkaar gevolgd kunnen worden als 50-urige cursus of samen als 100 uur.

In de cursus wordt aandacht besteed aan de analyse van pathogeen gezinsfunctioneren, waarbij de ontwikkeling van kinderen wordt bedreigd en er sprake is van (een risico op) verwaarlozing en mishandeling. Krachten en (psychopathologische) beperkingen van individuele gezinsleden worden in kaart gebracht evenals onderhoudende (dis)functionele interactiepatronen binnen het gezin. Aan bod komen (evidence based) cognitief gedragstherapeutische interventies gericht op het ondersteunen en optimaliseren van het gezinsfunctioneren, het ouderschap en het stimuleren van de ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt op het optimaliseren van het gezins- en ouderlijk functioneren omdat binnen de gezinscontext de individuele behandelinterventies voor het kind worden vormgegeven.

Schema opleiding cognitieve gedragstherapie


Schrijf je gelijktijdig (op dezelfde dag) in voor 2 vervolgcursussen gedragstherapie, dan ontvang je 10% korting op beide cursussen.

Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus. Vermeld op het inschrijfformulier code KJ13A.

Wat leer je?

  • Je bent in staat met het gezin, de ouders en het kind een werkrelatie op te bouwen die diagnostiek en behandeling mogelijk maakt.
  • Je bent in staat krachten en (psychopathologische) beperkingen van individuele gezinsleden evenals onderhoudende (dis)functionele interactiepatronen binnen het gezin in kaart te brengen en te analyseren.
  • Je bent in staat om op grond van de (gezins)analyse en de behandelrichtlijnen samen met de ouders en het kind behandeldoelen te stellen.
  • Je hebt kennis van en ervaring opgedaan met cognitief gedragstherapeutische interventies gericht op de gevolgen van individuele (intergenerationele) problematiek van ouders, pathogeen gezinsfuntioneren, het (weer) op gang brengen van de ontwikkeling van het kind en het in de toekomst voorkomen van (risico op) verwaarlozing/mishandeling.
  • Je hebt theoretische en wetenschappelijk kennis van en praktisch geoefend met (werkzame bestanddelen van) als effectief of veelbelovend aangemerkte cognitief gedragstherapeutische interventies voor de behandeling van gevolgen van kindermishandeling (Gezondheidsraad 2011).

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • Orthopedagoog-Generalist BIG
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Gedragstherapeut
  • Psychiater
  • Arts
Je hebt een door de VGCt erkende 100-urige basiscursus gedragstherapie succesvol afgerond.

Inhoud

De inhoud van de cursus sluit aan op de kennis en vaardigheden opgedaan in de basiscursus cognitieve gedragstherapie. Aan de hand van (eigen) casuïstiek oefen je met het opstellen van een (gezins)analyse (holistische theorie, functionele analyse en betekenisanalyse). Op basis van de geldende richtlijnen en de analyse van (eigen) casuïstiek wordt een behandelplanning gemaakt waarbij geoefend wordt met het (volgordelijk) selecteren van cognitief gedragstherapeutische interventies voor het werken met complexe/multiprobleem gezinnen. In de cursus wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek intensief geoefend met (gezinsgerichte) cognitief gedragstherapeutische interventies voor deze doelgroep. Aan bod komen de interventies die als effectief of als veelbelovend zijn aangemerkt in de behandeling van complexe/multiprobleem gezinnen en de behandeling van de gevolgen van mishandeling/verwaarlozing (Gezondheidsraad 2011): Parent Child Interactive Therapy (PCIT), Multi Treatment Foster Care for pre-schoolers (MTFC-P), Trauma Focused Cognitieve Gedragstherapie (TFC-BT) en EMDR*. De theoretische en (nieuwste) wetenschappelijke onderbouwing van deze interventies komen aan bod, evenals de wijze waarop het behandeleffect gemeten kan worden (ROM). Je maakt kennis met het behandelprotocol en het toepassen van werkzame bestanddelen uit deze evidence based interventies bij complexe/mulitprobleem gezinnen met behulp van (video)demonstraties en praktische oefeningen.

* Voor het toepassen van de interventies MTFC-p, PCIT, EMDR en TFC-BT dient men afzonderlijke opleidingen te volgen. De opleidingslicenties zijn ondergebracht bij respectievelijk De Bascule en de EMDR vereniging.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op jouw verzoek incompany gegeven worden.

Literatuur & Benodigdheden

Lange, A. (2006) Gedragsverandering in gezinnen: cognitieve gedrags- en systeemtherapie. ISBN 9789068905861.

Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: drs. Willemine Heiner
  • Docent

    Enthousiast geworden?

    Meld je aan als belangstellende.
    Stuur mij bericht zodra er data bekend zijn en de inschrijving opent.

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: GV17H zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl