Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Verdieping (70 uur)  (GT184)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe werk je professioneel met cognitieve gedragstherapie? In dit verdiepende deel van de basiscursus oefen je met gedragstherapeutische en cognitieve technieken. Je legt daarvoor de basis door te duiken in de theorie achter gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces. Na deze cursus kun je de behandelde technieken zelfstandig onder supervisie toepassen.
 
  • Inhoud

    De basiscursus cognitieve gedragstherapie (totaal 100 uur) is opgebouwd uit een inleidend (30 uur) en een verdiepend gedeelte (70 uur). Je dient je voor beide delen afzonderlijk aan te melden. Voor het inleidende deel klik hier.
    NB: Tussen het einde van het inleidend deel en het begin van het verdiepend deel mag niet meer dan één jaar zijn verstreken. Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het lidmaatschap op www.vgct.nl.

    Deze cursus is een vervolg op het 30-uurs inleidend deel van de basiscursus gedragstherapie en stelt je in staat zelfstandig (met supervisie) gedragstherapieën te verrichten. Daartoe worden alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces doorgenomen en geoefend, waarbij een groot accent ligt op de cognitieve therapie.

    Schema opleiding cognitieve gedragtherapie

    Wat kun je verwachten?

    Verdiepen van kennis van leertheorieën:

    • eigen maken van alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces, waaronder het oefenen in het opstellen van holistische theorie, het maken van probleem-analyses (functie-analyse, betekenis-analyse)
    • verdiepen van kennis over cognitieve principes en oefenen van cognitieve technieken, toegepast op vele probleemgebieden zoals angststoornissen, depressie, persoonlijkheidsstoornissen
       
    Er ligt een duidelijk accent op de integratie van theorie en praktijk. Verder wordt een groot appèl gedaan op je zelfwerkzaamheid door inbreng van eigen casuïstiek. Technieken worden systematisch door middel van rollenspel geoefend. Als toetsing geldt de mate van participatie tijdens de diverse onderdelen, een schriftelijke toetsing van de theorie en een eindwerkstuk van een praktijkcasus met functie-analyse, betekenisanalyse en therapieplan.

    Wat leer je?

    Een theoretische en praktische verdieping in de gedragstherapie. Deze bouwt voort op de inleiding in de gedragstherapie en leidt je tot diagnostische en therapeutische vaardigheden bij veel voorkomende probleemgebieden (DSM-5).

    Toetsen

    In de verdieping worden cognitief gedragstherapeutische vaardigheden getoetst. Je plaatst tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die jij zelf hebt uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug. Tevens presenteer je de Mini N=1 voor de groep.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Zowel voorafgaand aan de lesbijeenkomsten als tussendoor wordt gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving. De blended learning bestaat uit het online volgen van mini-colleges presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken, video en het maken van verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en je laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames met behulp van Zoom. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online docentenspreekuur. De klassikale bijeenkomsten vinden tweewekelijks plaats.

    Naast de 70 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 245 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatie.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    8 woensdagen van 9.30 - 16.30 uur plus 8 keer een online meeting van 19.30 - 20.00 uur. De zelfstudie bedraagt 4-8 uur per week.

    Datums

    lesbijeenkomsten op 14 en 28 maart, 11 en 25 april, 9 en 23 mei, 6 en 20 juni 2018 en online meetings op 7 en 21 maart, 4 en 18 april, 2, 16 en 30 mei en 13 juni 2018

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    Voor het volgen van het verdiepend gedeelte van de basiscursus gedragstherapie is het een voorwaarde dat je zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie.
    Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld.
    Daarnaast ben je gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de verenigingsrichtlijnen therapie kunt uitvoeren in teamverband.

  • Docenten
    drs. Guido Machielsen

    drs. Guido Machielsen

    Guido Machielsen is klinisch psycholoog-psychotherapeut en hoofddocent behandeling RINO Rotterdam (volwassenen &ouderen). Hij is werkzaam als regiebehandelaar bij PHI Eindhoven en als uitvoerend behandelaar in eigen praktijk. Hij is docent cognitieve gedragstherapie. Anton Hafkenscheid en hij geven samen de GZ-keuzemodule “Therapeutisch hanteren van behandelrelaties”.Lees meer
    drs. Walter de Vries

    drs. Walter de Vries

    Walter de Vries is psychotherapeut en supervisor VGCt. Hij is werkzaam in eigen psychotherapiepraktijk Zielsbelang in Nijmegen.Lees meer
  • Literatuur
    • Korrelboom, C.W. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789062833467).
    • Broeke, E. ten & Korrelboom, C.W. (2009). Praktijkboek Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789046901335).
    • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1Amsterdam: Boom (ISBN 978 90 895 3713 3) *nieuwe uitgave eind juni 2017*
    • Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 2Amsterdam: Boom (ISBN 9789089537140) *nieuwe uitgave eind juni 2017*

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
  • Reviews
    Reviews