Deze basiscursus cognitieve gedragstherapie met aandachtsgebied ouderenzorg bestaat uit een inleiding (50 uur) en een verdieping (50 uur). Leidraad en uitgangspunt van de cursus zijn ontleend aan de definitie, die Korrelboom en Ten Broeke vastlegden in de definitie van de 'geïntegreerde cognitieve gedragstherapie' (2004): Een proces waarbij de docent op transparante en met de cursist vooraf overeengekomen wijze, zoveel mogelijk in de wetenschappelijke psychologie verankerde methodes uitlegt en toepast, zodat de cursist de emotionele en/of gedragsproblemen van (toekomstige) cliënten zo goed mogelijk, duurzaam en relevant leert te reduceren.
Deze basiscursus is speciaal opgezet voor professionals die werkzaam zijn met ouderen. Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het lidmaatschap op www.vgct.nl.
Basiscursus cognitieve gedragstherapie met aandachtsgebied ouderenzorg (100 uur) (GC17A)
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
In het inleidende deel worden de volgende onderwerpen behandeld:
- geschiedenis van en stromingen binnen de gedragstherapie
- invloeden vanuit de wetenschap: leer- en sociale psychologie, emotietheorie, effectonderzoek
- het gedragstherapeutische proces
- leermodellen
- het ontwerpen van functieanalyse en betekenisanalyse
- het opstellen van een behandelplan
- angststoornissen
- depressie
- persoonlijkheidsproblematiek
- verlies en rouw
- trauma
Wat leer je?
Je maakt kennis met de gedragstherapie doordat je niet alleen de theorie systematisch krijgt aangeboden, maar deze ook aan de hand van oefeningen leert toepassen. In jouw eigen dagelijkse praktijk kun je de verworven kennis onder supervisie gebruiken, zodat deze onderdeel wordt van jouw handelingsrepertoire. Hierbij is speciaal aandacht voor het werken met de doelgroep ouderen.
Toetsen
Een schriftelijke toets en een eindopdracht maken onderdeel uit van de cursus.
- geschiedenis van en stromingen binnen de gedragstherapie
- Datums
Lesdata Omvang
16 maandagen en 2 woensdagen van 9.30 - 16.30 uur (dag 1 en 12 starten om 13.30 uur)Datums
19 april, 1, 8, 15, 22 en 29 mei, 7, 12, 19 en 26 juni, 3 juli, 21 en 28 augustus, 4, 11, 18 en 25 september en 2 oktober 2017Locatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie - VGCt - Registratie Cognitief GedragstherapeutIs aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je 100% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
-
Docenten
drs. Kosse Jonker
Kosse Jonker is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Hij is werkzaam bij Mentaal Beter en tevens in praktijk Lev.
Lees meerdr. Gert-Jan Prosman
Gert-Jan Prosman is Gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en eerstelijnspsycholoog. Hij is werkzaam in eigen praktijk en bij de Universiteit Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen.
Lees meer - LiteratuurGedurende de cursus dien je te beschikken over de volgende boeken:
- Korrelboom, K., E. ten Broeke. Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2014
- Bögels, S.M., Van Oppen, P. (red.). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Bohn Stafleu Van Loghum, 2011
- Hermans, P., Eelen, D., Orlemans, J.W.G. Inleiding tot de Gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum, Houten, 2007
- Laidlaw, K., e.a. (2003). Cognitive Behaviour Therapy with Older People. Southern Gate, Chichester, West Sussex PO19 8SQ, England: John Wiley & Sons, Ltd, the Atrium
- Keijzers et al (2012). Geprotocolleerde behandeling in de geestelijke gezondheidszorg
- Korrelboom, K., E. ten Broeke. Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2014
- Reviews
Reviews