De ggz-agoog is een gespecialiseerde maatschappelijk werker of sociaal pedagogisch hulpverlener. GGZ Nederland heeft een nieuw beroepscompetentieprofiel ontwikkeld voor de ggz-agoog, die een eigen plaats heeft in de beroepenstructuur van de ggz. Herstel en herstelondersteuning vormen het inhoudelijk kader van de opleiding en lopen er als een rode draad doorheen. Soms, met name wanneer het cliënten met aangeboren beperkingen betreft, spreken we van participatie en ontwikkeling, omdat het technisch gezien niet om een herstelproces gaat. Inhoudelijk gaat het echter om dezelfde principes.
De opleiding ggz-agoog is een door het Centraal Orgaan Opleidingen Agogische Beroepen (COOAB) erkende leergang. De opleiding is inhoudelijk vormgegeven volgens het beroepscompetentieprofiel ggz-agoog.
Post-hbo opleiding ggz-agoog (GAOUD)
Coach herstel en rehabilitatie
Inschrijven is niet meer mogelijk
Online inschrijven is niet mogelijk.
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
Herstel staat centraal binnen de opleiding. U leert om als ggz-agoog vanuit ‘de herstelgedachte’ te werken en anderen hierbij te ondersteunen. De hierna genoemde onderwerpen worden binnen dit kader behandeld: feedback geven en ontvangen, herkennen van communicatiestijlen, het omgaan met weerstand en het herkennen en voorkomen van (dreigende) conflicten en strijd. Hierbij leert u om te gaan met de scheidslijn tussen vakinhoudelijke kwesties en persoonlijk functioneren tijdens het coachen van collega’s. Met name komt aan de orde waar de scheidslijn ligt tussen wat bij de gecoachte hoort en wat bij de coach. Daarnaast zullen Hersteldocenten (docenten met ervaringsdeskundigheid) een belangrijke plaats krijgen binnen deze opleiding.
De opleiding bestaat uit drie blokken:
1. Psychiatrie
In het eerste blok staat het werken vanuit het biopsychosociaal model centraal bij het vergroten van de kennis over de belangrijkste psychische/psychiatrische stoornissen, inclusief ontwikkelingsstoornissen, intellectuele beperkingen en verslaving. Dit model vertoont veel overeenkomsten met het hersteldenken en de integrale rehabilitatiebenadering waarin ook de mens als geheel voorop staat. Wat u in feite leert is hoe alle vormen van behandeling en ondersteuning binnen de ggz een plaats kunnen krijgen als vorm van herstelondersteunende zorg. Dit houdt ook altijd in: het samenwerken met ervaringsdeskundigen. Didactisch wordt van u gevraagd literatuur te bestuderen over psychische stoornissen, deze samen te vatten en een eigen casus uit te werken over de desbetreffende problematiek in het biopsychosociaal model. Verder wordt er geoefend met diverse rollen met betrekking tot de bejegening van specifieke cliënten en kunt u zelf ervaring opdoen als cliënt en als hulpverlener. Ook wordt er geoefend in de eigen praktijk, want alleen daar vindt ‘het echte leren’ plaats.
2. Veiligheidsdenken
In dit blok doet u kennis op over het doel en de verschillende vormen van dreigingsmanagement. Hierbij wordt direct de relatie met herstel gelegd: op welke wijze kan een risico-analyse ingepast worden binnen een herstel- en krachtgerichte werkwijze? Daarnaast komt aan de orde hoe dit zich verhoudt tot algemene diagnostiek bij een cliënt/casus. Wat zijn de belangrijkste risicofactoren voor diverse soorten (delict)gedrag (agressie/geweld/stalking)? Er is aandacht voor eventuele protectieve factoren (‘krachten’!) en hoe die te gebruiken in het licht van herstel.
3. Methodische kaders en hoe te handelen
Het laatste blok draagt bij aan een positieve ontwikkeling van uw persoonlijke professionaliteit (vaardigheden en houding) in het functioneren op het werk in de breedste zin, dus individueel, als teamlid en collega, als behandelaar of begeleider en collega/ketenpartner in het werkveld. De discrepantie tussen 'empowerment denken' en 'doen' is groot, zowel binnen als buiten de zorg. Een veelgestelde vraag is: hoe empower ik mijn omgeving? Binnen de opleiding maakt u kennis met de elementen (klantgerichtheid, echtheid, samenwerken, empoweren en de omgeving die bereid is om steeds nieuwe dingen te leren) die het verschil maken tussen matige en excellente hulpverlening wanneer zij in relatie met elkaar worden gebracht.
Werkwijze
U krijgt veel ruimte om te oefenen en uw eigen leervragen in te brengen. Tijdens uw werk en binnen de opleiding reflecteert u op uw eigen handelen en leerproces. Kennis, vaardigheid en attitude worden getoetst tijdens het portfolio groepsgesprek.Wat leer je?
- U verwerft specifieke kennis en vaardigheden om zich te kunnen profileren als ggz-agoog.
- U leert het krachtgericht werken en herstelgedachten verder te integreren.
- Als coach herstel en rehabilitatie combineert u uw eigen aanpak met relevante behandelmethoden en met nieuwe ingebrachte zienswijzen binnen de opleiding. Hiermee kunt u uw omgeving op maat helpen en ondersteunen.
- U leert uw coachende rol bij vakinhoudelijke kwesties meer vorm te geven.
Toetsen
Het examen van de post hbo-opleiding ggz-agoog bestaat uit de volgende onderdelen:
• Actieve deelname aan cursorische onderwijsonderdelen
• Mondelinge en schriftelijke kennis- en vaardigheidstoetsen w.o. gevalsbeschrijvingen
• Portfolio groepsgesprek
• Eindopdracht met als onderdeel een reflectieverslag van uw eigen ingebrachte leerdoelenWerkwijze
De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heeft u altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. Wilt u gezamenlijk met uw hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op uw verzoek incompany gegeven worden.
- U verwerft specifieke kennis en vaardigheden om zich te kunnen profileren als ggz-agoog.
- Datums
Lesdata Omvang
21 dagen van 9.30 - 16.30 uur (lesdag 1 tot ca. 21.00 uur)Datums
start 26 september 2016, overige data worden z.sm. bekend gemaaktLocatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie Certificaat
U ontvangt een certificaat ggz-agoog indien u minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.
Naast het certificaat ggz-agoog krijgt u na toetsing het diploma rehabilitatiecoach-consulent. - Doelgroep
-
Docenten
Hoofdopleider: Dirk den Hollander
Dirk den Hollander is ervaringswerker. Hij heeft samen met Jean Pierre Wilken de methodiek van het Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen ontwikkeld.
Lees meerEric Albers
Eric Albers is B-verpleegkundige, psychomotorisch therapeut, docent pedagogiek. Hij is werkzaam als ambulant begeleider voor cluster 4 studenten, gedragsproblematische en psychiatrische problematiek binnen het ROC Nijmegen. Daarnaast is hij trainer en coach binnen de psychiatrie en hospitality branche vanuit het thema 'omgaan met lastige mensen'.Lees meerRoderick Jansen
Roderick Jansen is manager opleidingen ontwikkeling en kerndocent bij de RINO Groep. Daarnaast is hij vaardigheidstrainer en gecertificeerd management consultant. Hij heeft als achtergrond HBO-V en MGZ-GGZ opleiding (sociale psychiatrische verpleegkundige). Met ervaring in de verslavingszorg en eerste psychosen behandeling.Lees meerprof. dr. Frank Kortmann
Frank Kortmann is emeritus hoogleraar transculturele psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en als psychotherapeut werkzaam voor allochtone tbs-ers aan de Pompekliniek in Nijmegen.Lees meerGerard Lohuis
Lees meerGerard Lohuis is sociaal psychiatrisch verpleegkundige, docent en stafmedewerker bij Lentis. Hij heeft zeer ruime ervaring op het gebied van de oggz, zorgcoördinatie, rehabilitatie en dubbele diagnose problematiek. Hij is auteur van o.a. het boek ‘Van bemoei- naar groeizorg’. Frank Meeuwsen
Frank Meeuwsen is projectleider van het Centrum voor Trajecten en Bemoeizorg in 's Hertogenbosch. Daarnaast is hij vrijgevestigd trainer en adviseur. Zijn expertisegebieden zijn: de wisselwerking van psychiatrie, beperking en/of verslaving, methodisch werken, motiverende en oplossingsgerichte gesprekstechnieken.Lees meerdr. Michiel de Vries Robbé
Michiel de Vries Robbé is psycholoog. Hij is werkzaam als senior wetenschappelijk onderzoeker bij het Amsterdam UMC (Locatie VUmc; Kinder- en Jeugdpsychiatrie) in Amsterdam en bij St. Joseph´s Healthcare in Hamilton, Canada. Zijn onderzoek richt zich hoofdzakelijk op voor de praktijk bruikbare risicotaxatie van geweld en in het bijzonder op de beschermende factoren bij volwassenen, jongeren en kinderen. In 2014 promoveerde hij op het proefschrift ‘Protective factors. Validation of the structured assessment of protective factors for violence risk in forensic psychiatry’. Hij is één van de auteurs van de SAPROF voor beschermende factoren, de SAPROF - Youth Version, de SAPROF - Child Version, de FAM (voor geweld van vrouwen) en de Nederlandse vertaling van de HCR-20V3. Hij leidt het internationale SAPROF beschermende factoren project en werkt aan doorontwikkeling hiervan (oa. op het gebied van jeugd, LVB, zeden en langdurige intensieve behandeling). Tevens is hij betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de Risicoscreener Geweld voor detentie en van de Risicoscreener Jeugd.Lees meerToon Walravens
Toon Walravens is Ambassadeur van GroeiRijk GGzE bij GGz Eindhoven. Daarnaast heeft hij vanuit zijn bedrijf Walravens Zorgadvies een adviseursfunctie op het gebied van ervaringsdeskundigheid en rehabilitatie. Hij werkt nauw samen met justitiële inrichtingen, forensische zorg, maatschappelijke opvang en de ggz. In 2013 heeft hij de internationale 'Redemption & Justice Award' in Leicestershire in Engeland in ontvangst genomen. Deze award komt van No Offence, een internationale netwerkorganisatie die zich bezighield met uitwisseling van kennis, meningen en verschillen perspectieven op het gebied van justitie/forensische zorg. Toon werd voorgedragen voor zijn bijdrage aan herstelondersteunende zorg in Forensische kliniek De Woenselse Poort in Eindhoven en voor zijn inzet om mensen te ondersteunen die in een reclasseringssituatie zitten.Lees meerJean-Pierre Wilken
Jean-Pierre Wilken is andragoog en psycholoog, werkzaam als lector Participatie, Zorg en Ondersteuning, Hogeschool Utrecht. Hij heeft samen met Dirk den Hollander de methodiek van het Steunend Relationeel Handelen ontwikkeld.Lees meer - Literatuur• J.P. Wilken & D. den Hollander (2012) - Handboek integrale rehabilitatie behandeling. Theorie en praktijk van het Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen. Uitgeverij SWP. ISBN 9789088503214.
• U. Kröger, P. Schaftenaar, P. van der Helm & J. van Vliet (2013) - Leefklimaat in de klinische forensische zorg. Uitgeverij SWP. ISBN 9789088503283.
• J. van Os (2014) - De DSM-5 voorbij. Persoonlijke diagnostiek in een nieuwe GGZ. Uitgeverij Diagnosis. ISBN: 9789491969003.
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum wordt u geïnformeerd over eventuele wijzigingen. - Reviews
Reviews