Inhoud
Tijdens deze casuïstiek dag verdiepen we ons in complexe, praktijkgerichte casussen rondom sensorische informatieverwerking. Speciaal voor professionals die eerder een meerdaagse cursus volgden, bieden we een interactieve omgeving om ervaringen uit te wisselen, uitdagende situaties te analyseren en nieuwe strategieën te bespreken. Zo versterken we jouw toepassing van kennis en vaardigheden in de dagelijkse praktijk met kinderen en volwassenen met sensorische uitdagingen.
Programma-opbouw
De casuïstiek dag brengt theorie en praktijk van sensorische informatieverwerking samen. Vooraf kunnen deelnemers hun casus of praktijkvraag delen, zodat de docent zich kan voorbereiden en de dag aansluit bij de concrete uitdagingen van de groep.
We starten met een korte terugblik op kernconcepten uit de meerdaagse cursus. Daarna bespreken we de ingebrachte casussen: uitdagingen worden geanalyseerd en toegepast op gedrag, ontwikkeling, communicatie en motoriek. Er is ruimte voor praktisch oefenen met materialen, als dit bij de casus past. Een belangrijk onderdeel is het opstellen van een zintuigelijk activiteitenplan, dat hulpvraag gestuurd en taakgericht wordt vormgegeven. Ook besteden we aandacht aan het aanpassen van een sensorisch waardevolle omgeving, waarin een kind of client optimaal tot ontwikkelen kan komen.
Door casusbesprekingen, oefenen en reflectie versterken deelnemers hun vaardigheden en kennis over sensorische informatieverwerking in de praktijk.
Verdiepende studiedag - casuïstiek sensorische informatieverwerking (K2602)
€ 220
Mogelijk t/m 8 juni 2026,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Na het volgen van deze studiedag:- Analyseert de deelnemer complexe casussen vanuit een hulpvraaggerichte benadering.
- Zet de deelnemer praktische strategieën in om gedrag, communicatie, ontwikkeling en motoriek effectief te ondersteunen.
- Ontwerpt de deelnemer een zintuigelijk activiteitenplan dat direct aansluit bij de specifieke hulpvraag en taken van het kind of de cliënt.
- Optimaliseert de deelnemer een sensorisch waardevolle omgeving die prikkels afstemt op de behoeften van het individu.
- Integreert de deelnemer kennis over sensorische informatieverwerking en motorische ontwikkeling in concrete, toepasbare praktijkoplossingen.
Werkwijze
Casuistiek bespreking bij voorkeur met video analyse en praktisch oefenen
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumMa 22 juni 2026 van 09:00-16:00
Locatie: Oude Vest 91 te Leiden
(Omvang: 6 uur) - Accreditatie
- SKF - Stichting Keurmerk Fysiotherapie6 punten Kinderfysiotherapeut (vakinhoudelijk)
- KNGF - Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie6 punten Kinderfysiotherapeut (vakinhoudelijk)
- ADAP - Kwaliteitsregister Paramedici6 punten Ergotherapeuten - Scholing, 6 punten Logopedisten - Scholing, 6 punten Oefentherapeuten - Scholing
- (Her)registratie Vaktherapeut - Register Vaktherapie- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Ergotherapeut
- Oefentherapeut
- (Kinder)fysiotherapeut
- Logopedist
-
Docenten

Inge Maters
Inge Maters is fysiotherapeut. Zij werkt al meer dan 25 jaar met mensen met een verstandelijke beperking. Ze heeft zich in de afgelopen jaren vooral gespecialiseerd in het werken met kinderen met een meervoudige beperking en/ of ASS. Haar kennis over sensorische informatieverwerking heeft ze in deze jaren actief ingezet om ouders en hulpverleners te coachen bij het creëren van een sensorisch waardevolle omgeving voor deze doelgroep. In multidisciplinair verband is Inge betrokken geweest bij het opzetten van eettherapie groepen en adviseert zij over slaapproblematiek gerelateerd aan problemen in de sensorische informatieverwerking.
Op dit moment werkt zij als fysiotherapeut bij Rijndam kinderrevalidatie en is zij betrokken als hoofddocent bij “Anders Kijken Naar Kinderen” bij onder andere de 10 daagse basis module ” sensorische informatie verwerking bij mensen met een verstandelijke beperking” en geeft zij diverse workshops en in-company cursussen gericht op prikkelverwerking.Lees meer - LiteratuurUiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
- Reviews
