Module sensorische informatieverwerking en autismespectrumstoornissen  (K2607)

€ 895

Inschrijven

Mogelijk t/m 17 december 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
In deze cursus maak je kennis met enerzijds de complexiteit van prikkelverwerkingsproblemen bij kinderen en volwassenen met ASS en verschillende ontwikkelingsniveaus. Anderzijds met de kansen die zintuigen en prikkelverwerking kunnen bieden in de ondersteuning van het kind en zijn ouder(s) of begeleider(s) gerelateerd aan dagelijkse zorgvragen.
 
  • Inhoud

    In de DSM-5 worden de sensorische informatieverwerkingsproblemen bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) beschreven. We kennen allemaal wel voorbeelden van kinderen met ASS  die zintuiglijke prikkels veel heftiger ervaren dan leeftijdsgenootjes of van kinderen die buitengewoon geboeid zijn door bepaalde zintuiglijke prikkels en zich er wellicht in verliezen. Kinderen en volwassenen met ASS verwerken sensorische prikkels en informatie op een unieke manier. Hierdoor kunnen misverstanden in de communicatie met de buitenwereld door ontstaan en wordt het gedrag niet altijd passend uitgelegd. In deze module wordt de verbinding gemaakt van theoretische denkconcepten naar praktische toepassingen. De sensorische kansen en kwetsbaarheden worden in kaart gebracht en passende interventie strategieën worden m.b.v. een methodisch handelingsplan individu specifiek uitgewerkt.

    Kinderen en volwassenen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) verwerken sensorische prikkels en informatie op een unieke manier. Ze zijn (over)gevoelig voor prikkels of nemen ze juist minder waar dan anderen of allebei tegelijk. Daarnaast zien we bij deze doelgroep uitzonderlijke zintuiglijke talenten, zoals zeer gedetailleerd kunnen waarnemen, beelden kunnen onthouden tot in de kleinste details of muziek kunnen reproduceren zonder muzikale achtergrond terwijl andere dingen in het dagelijks leven hun bijna onbegrijpelijk lastig afgaan.


    Het betekenis kunnen verlenen aan zintuiglijke prikkels blijkt soms lastig, of het begrip dat een prikkel in de ene context totaal iets anders betekent dan in de andere context. Prikkels worden moeilijker omgezet in handelingsplannen. Dit heeft meteen een impact op het dagelijks bewegend- en adaptief bewegend functioneren en beleven. Zintuigen liggen aan de basis van ieder handelen en beleven en maken aanpassing van het kind aan zijn omgeving mogelijk.  In de DSM-5 zijn de hypo-en hyperresponsiviteit voor het eerst als officiële subcriteria bij ASS onderkend en beschreven.

    Het in kaart brengen van de zintuiglijke prikkelverwerking bij kinderen met ASS is niet zo eenvoudig en vraagt om een brede kijk op prikkelverwerking vanuit verschillende verklaringsmodellen. Door de prikkelverwerking goed in kaart te brengen kunnen interventiestrategieën op maat voor en met het kind en zijn ouders of begeleider(s) worden ontworpen.

    Deze module wordt op basis van evidence aangestuurd en wordt ondersteund door talloze praktijkvoorbeelden vanuit de ruime ervaring van de deelnemers en docenten. Er wordt voortdurend een vertaalslag gemaakt naar interventie, wat de praktische waarde van deze module onderstreept.

    • Je kunt de zintuiglijke verwerking van extero-, proprio- en interosensorische informatie relateren aan het functioneren van  kinderen en volwassenen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS).
    • Je relateert de zintuiglijke prikkelverwerking  van mensen met ASS aan (bewegings)gedrag.
    • Je benoemt en beschrijft de verschillende verklaringsmodellen en relateert deze aan het functioneren van de kinderen en volwassenen met ASS in het dagelijks leven.
    • Je herkent neuropsychologische, neurobiologische en cognitieve denkconcepten rondom ASS en vertaalt deze naar keuzes in de begeleiding en behandeling.
    • Je relateert beschikbare wetenschappelijk onderzoek aan keuzes in het therapeutisch handelen.
    • Je kent en herkent vroege ASS-markers (en zintuiglijke problemen) in de ontwikkeling van het kind.

    • Je analyseert (beeld)observaties, oudergesprek en oudervragenlijsten, vakgerelateerd onderzoek en brengt de zintuiglijke kansen en kwetsbaarheden in de context van de activiteit in kaart en ontwerpt een passend therapeutisch begeleidingsplan.
    • Op basis van klinisch redeneren, theoretische evidentie en best practice stem je de therapeutische interventie mede af op het sensorische profiel van het kind of de volwassene.
    • Je integreert neuropsychologische inzichten en kennis over het brein in het therapeutisch begeleiden/behandelen.
    • Op  basis van de unieke zintuiglijke prikkelervaringen en verwerkingsstrategieën maak je de vertaalslag naar het ontwerpen van een therapie of methodisch begeleidingsplan en onderbouwt je keuze.
    • Je relateert sensomotorische problemen aan dagelijkse activiteiten.
    • Maakt een sensomotorisch kansen- en kwetsbaarhedenprofiel.
    • Maakt de vertaalslag van de behandelpraktijk naar participatie in het dagelijks leven.

    • Je stemt de interactie zintuiglijk af op het persoonlijke profiel van het kind of de volwassene.
    • Je werkt samen met de ouders en/of verzorgers.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Datums

    Wo 21 januari 2026 van 09:00-16:00
    Wo 4 februarii 2026 van 09:00-16:00
    Wo 2 maart 2026 van 09:00-16:00
    Ma 16 maart 2026 van 09:00-16:00

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden

    (omvang 24 uur)

    Locatie

    Leiden
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Ergotherapeut
    • Oefentherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Logopedist
    Deze module is bestemd voor ergotherapeuten, (kinder)fysiotherapeuten, oefentherapeuten en logopedisten die al een opleiding Sensorische Informatieverwerking hebben gevolgd. In de module wordt verwacht dat deelnemers gebruik kunnen maken van eigen casuïstiek.

  • Docenten
    Edwin Harms

    Edwin Harms

    Edwin Harms is oplossingsgericht, krachtgericht en zijnsgericht coach en geeft daarnaast trainingen gericht op diversiteit. Middels een opleiding bij Luk Dewulf heeft hij zich de vaardigheden eigen gemaakt waarmee hij als ‘talentenfluisteraar’ met jongeren in gesprek kan gaan. Hij is gestart als fysiotherapeut en heeft een pad bewandeld dat hem via het onderwijs, als leerkracht en begeleider passend onderwijs uiteindelijk heeft doen kiezen voor een carrièremove naar het coachen. Binnen het werk als docent kan hij alle kennis die hij opgedaan heeft combineren en delen met de deelnemers. Zijn missie is om mensen in beweging te krijgen en na te laten denken over de wijze waarop ze hun ‘cliënten’ willen benaderen.Lees meer
    Miriam Hufen

    Miriam Hufen

    Miriam Hufen is als ergotherapeut gespecialiseerd in Sensorische Informatieverwerking. Zij is werkzaam als directeur en docent bij Opleidingsinstituut Anders Kijken naar Kinderen. Zij heeft werkervaring in kinderrevalidatie en kinderdagcentrum, ambulante begeleiding scholen en vroegbehandeling van kinderen in de leeftijd van 0-16
    Miriam is co auteur van het boek; Autisme en zintuiglijke problemen en heeft een bijdrage geleverd over zintuigen, prikkelverwerking en autisme in het boek : Autisme bij kinderen. Ook is zij mede auteur van het artikel Prikkelverwerking bij mensen met een Autismespectrumstoornis en een Verstandelijke beperking: een complexe hulpvraag!, Scholarly Publications (universiteitleiden.nl)Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews