Thematische expertmodule - Zelfverwonding  (K2506)

€ 200

Inschrijven

Mogelijk t/m 5 augustus 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Nederland telt ruim 15.600 volwassenen met een verstandelijke beperking en ernstig probleemgedrag (bijvoorbeeld agressie of zelfverwonding), volgens onderzoek van het Nivel in 2019. Dit maakt dat bijna iedereen die in de gehandicapten zorg werkt, vroeg of laat hiermee te maken krijgt.
 
  • Inhoud

    Zelfverwondend gedrag is een heftige vorm van probleemgedrag bij mensen met een matige of ernstige verstandelijke beperking. de gevolgen voor de cliënt en de omgeving zijn vaak groot.

    Zelfverwonding kent diverse oorzaken en wordt beïnvloed door uiteenlopende factoren. Deze factoren zijn verspreid over verschillende gebieden, waaronder de persoon zelf (biologisch, medisch, psychologisch), en de context waarin zij zich bevinden (sociale, fysieke, en organisatorische context), met interacties tussen deze domeinen. Het is van essentieel belang om een brede kijk te hanteren op al deze aspecten.

    Daarnaast is de context van zelfverwonding vaak gelaagd, wat betekent dat het meerdere dimensies heeft. Diverse betrokken individuen, organisaties en belanghebbenden brengen elk hun eigen perspectieven, belangen en emoties met zich mee, die allemaal van invloed zijn op de situatie. Het samenwerken van diverse disciplines bij deze complexe zorgvragen is van groot belang.

    Als je betrokken raakt bij een casus waarin sprake is van zelfverwonding, is het belangrijk om eerst goed zicht te krijgen op al deze factoren en niet verleid te worden direct in oplossingen te gaan denken. Want dit is wel wat er vanuit de groep of andere direct betrokkenen gevraagd wordt. Omdat er meerdere factoren spelen is het belangrijk dat er altijd interdisciplinair gekeken wordt en dat een gedragsdeskundige de regie houdt over het proces. Vanuit het Centrum voor consultatie en expertise (CCE) is er een duidelijke methodiek hoe een casus waar zelfverwonding een rol in speelt aan te pakken.

    In deze module wordt de relatie tussen sensorische  informatieverwerking en zelfverwondend gedrag uitgewerkt.  Heeft zelfverwondend gedrag een sensorische oorzaak? Kunnen we de zintuigen inzetten in de interventie? Zijn er sensorische/sensomotorische  beperkingen die gerelateerd zijn aan het zelfverwondend gedrag?  Als therapeut speel je een essentiele rol in de diagnostiek en het zoeken naar adequate en gewenste regulatie strategieën en mogelijke aanpassingen in de context.  In deze expertmodule werken we vanuit casuïstiek en analyseren  we de interventie mogelijkheden.  Deze module is ontwikkeld voor therapeuten die werken met mensen met een verstandelijke beperking.

    Wat leer je?

    Na het volgen van deze module: 

    • Ben je bekend met het totale proces dat speelt rondom een casus met zelfverwonding
    • Lever je een bijdrage aan de beeldvorming met betrekking tot de sensorische informatie verwerking in een casus met zelfverwonding
    • Kan je adviseren over passende zintuigelijke (co- en zelf-) regulatie strategieën
    • Kan je adviseren over aanpassingen in de context zodat deze beter aansluiten bij het sensorisch profiel van de cliënt.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum

    Datum

    Di 9 september 2025 van 09:00-16:00

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden

    (Omvang 6 uur)

    Locatie

    Leiden
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Ergotherapeut
    • Oefentherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Logopedist
    Deze module is voor paramedici en vaktherapeuten met een basis aan SI kennis.

  • Docenten
    Inge Maters

    Inge Maters

    Inge Maters is fysiotherapeut. Zij werkt al meer dan 25 jaar met mensen met een verstandelijke beperking. Ze heeft zich in de afgelopen jaren vooral gespecialiseerd in het werken met kinderen met een meervoudige beperking en/ of ASS. Haar kennis over sensorische informatie verwerking heeft ze in deze jaren actief ingezet om ouders en hulpverleners te coachen bij het creëren van een sensorisch waardevolle omgeving voor deze doelgroep. In multidisciplinair verband is Inge betrokken geweest bij het opzetten van eettherapie groepen en adviseert zij over slaapproblematiek gerelateerd aan problemen in de sensorische informatie verwerking.
     
    Op dit moment werkt zij als fysiotherapeut bij Rijndam kinderrevalidatie en is zij betrokken als hoofdopleider bij “Anders Kijken Naar Kinderen” bij onder andere de 10 daagse EMB opleiding : “EMB, SI jij het?” en geeft zij diverse workshops en in-company cursussen gericht op prikkelverwerking.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews