Schematherapie voor ouders en de Infant Mental Health (IMH) visie  (B2482)

Mentaliseren van ouders vanuit IMH en schematherapie

€ 650

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Het krijgen van een kindje is een mooie maar ook stressvolle gebeurtenis voor ouders. En dit doet een groot beroep op hun mentaliserend vermogen. Terwijl deze 'gezonde volwassen modus' juist essentieel is in de periode dat de baby het meest afhankelijk is van de ouders. Tijdens deze cursus leer je specifieke interventies, hoe je ouders kunt helpen hun emoties te reguleren en zich bewust te worden van hun eigen processen en behoeften, en die van hun baby.
 
  • Inhoud

    Het krijgen van een kindje kenmerkt een stressvolle periode vol veranderingen. Het is een periode waarin ouders extra kwetsbaar zijn in het vermogen om te mentaliseren en waarbij negatieve vroege hechtingsrelaties getriggerd kunnen worden. De komst van een baby doet een groot beroep op het mentaliserend vermogen. Vanuit schematherapie termen is het mentaliserend vermogen het beste te beschrijven als de ‘gezonde volwassene modus’. Dit vermogen is essentieel in de levensfase waarin de baby het meest afhankelijk is van de ouder(s). Een ouder die vanuit een gezonde volwassene modus reageert op de baby geeft de baby het gevoel begrepen te worden en biedt een veilige omgeving om zichzelf te ontwikkelen. 

    Maar het interpreteren van de signalen van de baby kan een voortdurende uitdaging zijn voor de ouder. Niet weten of begrijpen waarom een kindje huilt, niet wil eten of slapen kan ervoor zorgen dat vroege hechtingsrelaties en schema’s bij (een van de) ouder(s) worden getriggerd. Het huilen van een baby kan bijvoorbeeld nare herinneringen oproepen. Op die momenten kan de ouder overspoeld raken door eigen emoties en minder sensitief reageren op de behoeften van het kind. Een verstoord ouderlijk reflectief functioneren hangt zowel samen met onveilige gehechtheid of een gebrekkige affectregulatie bij de ouder als met verschillende psychopathologie bij het kind.

    Gelukkig lijken behandelingen gericht op het verbeteren van het ouderlijk reflectief vermogen een positieve invloed te hebben op de kwaliteit van de verbinding tussen ouders en hun baby. In studies waarin is gekeken naar het effect hiervan is een verband gevonden met de vermindering van klachten bij het kind en de ouder(s).

    Inhoudelijke beschrijving van de lesdag(en):

    Voorafgaand aan de cursus:

    • verdiept de schematherapeut zich in de visie en de concepten van IMH
    • verdiept de IMH-Specialist zich in de basis van schema’s, modi en de beginselen van schematherapie
    Lesdag 1 
    • Casuïstiek: kijken vanuit de IMH visie en vanuit schematherapeutische blik naar ouders en ouder-kindrelatie
    • Update over effectiviteit van schematherapie en van IMH  
    • Raakvlakken en verschillen tussen behandelmethoden uit IMH en vanuit schematherapie
    • Oefenen imaginatie met affectbrug
    Lesdag 2
    • Schematherapie en IMH in de zwangerschap
    • Casuïstiek: ontrafelen gedachtepatronen bij ouder(s) over hun eigen interne kwetsbare kind vanuit concepten IMH en vanuit schematherapie
    • The Good Enough Parent 
    • Oefenen imaginatie gezonde volwassene instappen
    • Partnerrelatie
    • Handvatten om ouder(s) de eigen gedachtepatronen en gevoelens over de relatie met hun kind te begrijpen aan de hand van vroegkinderlijke onaangepaste schema’s en modi

    Wat leer je?

    • Je leert specifieke interventies, zowel cognitief als experiëntiëel gericht op de ouder-kind interactie. 
    • Je doet ervaring op met hoe je de ouder en de ouder-kindrelatie kan helpen om in stressvolle momenten met hun kindje hun eigen emoties te reguleren en vanuit een gezonde volwassene modus sensitief op hun kindje te reageren. 
    • Je ontwikkelt vaardigheden in hoe je de ouder(s) en de ouder-kindrelatie bewust kan maken van de parallelprocessen van hun eigen interne kwetsbare kind en eigen behoeften van hen als ouder(s) en de behoeften van hun eigen kindje in het hier en nu.
    Specifieke leerdoelen:
    • Schematherapeuten: Je leert als schematherapeut vanuit een systemische bril te kijken naar de interactie tussen ouder en kind, en het kind letterlijk of figuurlijk de behandelkamer in te brengen. Dit is een introductie aan de IMH visie, en hoe je deze kunt integreren in jouw schematherapie-behandelingen. Voor een verdieping in schematherapeutische interventies op de ouder-kind relatie bieden we ook een eendaagse cursus “Schematherapie voor ouders met jonge kinderen”.
    • IMH Specialisten: Als IMH Specialist doe je inzicht op over het schematherapeutisch model en een aantal technieken vanuit de schematherapie die specifiek gericht zijn op de ouder-kind relatie. Het is een introductie aan de schematherapie, hierna ben je geen schematherapeut maar kun je dit denkkader inbrengen in jouw ouder-kind behandelingen. Voor de schematherapie opleiding bieden we basis- en vervolgcursussen.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Toetsen

    Individuele mondelinge toetsing/presentatie

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Ma. 18 maart 2024 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Ma. 8 april van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 12 uur)
  • Accreditatie
  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    Als professional dien je werkzaam te zijn als schematherapeut en/of IMH-Specialist met ouders en hun jonge kind (-9 maanden – 6 jaar) (harde eis).

  • Docenten
    drs. Lisa Numann

    drs. Lisa Numann

    Lisa Numann is psychotherapeut en IMH-Specialist. Ze is werkzaam bij de afdeling 0-6 jarigen bij Youz. Lisa is coördinerend behandelaar bij een multidisciplinair behandelteam vanuit de Infant Mental Health visie. Lisa is naast haar klinisch werk actief als (hoofd-)docente binnen meerdere modules van de opleiding tot IMH-consulent en IMH-Specialist bij RINO Groep Utrecht. Lisa is ook actief binnen de beroepsvereniging van de DAIMH. Lisa vind het belangrijk dat IMH specialisten zich vanuit verschillende methodieken en invalshoeken blijven verdiepen in therapievormen die in combinatie met de IMH visie gebruikt kunnen worden in ouder-kind behandelingen.Lees meer
    drs. Esra Schuiling-Kayihan MSc

    drs. Esra Schuiling-Kayihan MSc

    Esra Schuiling is GZ psycholoog, senior schematherapeut en supervisor VGCt. Zij werkt in eigen praktijk en is aangesloten bij Psyche & Zwangerschap. Zij heeft zich met name gespecialiseerd in het werken met moeders die last hebben van depressieve en/of angstklachten met milde persoonlijkheidsproblematiek en moeite hebben met de hechting met hun kindje. Zij heeft een schematherapie groep voor mama's ontwikkeld en voert onderzoek uit naar het effect op de hechtingsrelatie tussen moeder en kind.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Rexwinkel, M. (2011). Handboek Infant Mental Health: inleiding in de ouder-kindbehandeling. ISBN 9789023248491
  • Reviews