FOCUS: een groepstraining voor jongeren met ADHD of ADD  (B2251)

Train-de-trainer

€ 535

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Werk jij met jongeren (12-18 jaar) met ADHD of ADD en wil je hen helpen om hun dagelijkse routines beter te organiseren? Met de (cognitief) gedragstherapeutische groepscursus FOCUS kun je hen meer inzicht geven in hun ervaren moeilijkheden als gevolg van ADHD/ADD. Daardoor verbetert hun probleemoplossend vermogen en hun schoolse en sociaal-emotionele vaardigheden. Met deze train-de-trainer cursus ben je in staat om deze FOCUS-training zelfstandig te draaien.
 
  • Inhoud

    FOCUS is een gedragstherapeutische cursus voor jongeren (12-18 jaar) met ADHD of ADD. Deze is gebaseerd op onderdelen uit het individueel behandelprogramma Zelf Plannen in combinatie met jarenlange klinische ervaring met groepen met jongeren met ernstige ADHD in de specialistische GGZ.

    FOCUS is bedoeld voor jongeren die moeite hebben hun dagelijkse routines te organiseren als gevolg van ADHD/ADD, en waarbij alleen bijvoorbeeld een huiswerkklas of individuele coaching onvoldoende is gebleken om hen hierin te ondersteunen. In de FOCUS-training krijgen de jongeren meer bewustwording en inzicht in hun ervaren moeilijkheden als gevolg van ADHD/ADD. Hierdoor leren ze op zowel korte als ook middellange termijn bewustere keuzes te maken. Zo verlopen onder andere de schoolgang, maar ook het contact met ouders/verzorgers en de peergroup makkelijker. Jongeren werken bovendien aan hun eigen positie ten opzichte van andere leeftijdgenoten met ADHD/ADD, wat de identiteitsontwikkeling ten goede komt.

    In de FOCUS-training, die jongeren in tien weken doorlopen, komen achtereenvolgens de volgende onderwerpen aan bod:

    • Psycho-educatie met betrekking tot ADHD en puberteit
    • Inzicht in verschillende schoolse vaardigheden (zoals leerstijlen, werking van geheugen in combinatie met ADHD)
    • Vergroten van probleem-oplossend vermogen van de jongeren (leeftijdsfase/ADHD-problematiek)
    • Verbeteren van vaardigheden in het kader van zelfredzaamheid, plannen en organiseren
    • Sociaal-emotionele vaardigheden en versterking van de identiteitsontwikkeling (omgaan met problematiek ontstaan vanuit ADHD)

    Ouders/verzorgers worden betrokken bij de FOCUS-training, waardoor ook zij zich meer bewust worden van de moeilijkheden als gevolg van de ADHD/ADD bij hun kind. Hierdoor verloopt de communicatie tussen jongeren en hun ouders bij afronding van de training vaak soepeler.

    In de training wordt gebruik gemaakt van een eigen ontwikkeld draaiboek, 'FOCUS: het werkboek voor trainers'. Dit draaiboek krijg je na afronding van de train-de-trainer cursus, waardoor je in staat bent om de training zelfstandig te draaien.
     

    Wat leer je?

    Aan het eind van de cursus ben je in staat de FOCUS-groepstraining te geven. 

    • Je hebt de belangrijkste interventies geoefend.
    • Je hebt de praktische uitvoering binnen jouw werksetting voorbereid.
    • Je maakt een verantwoord onderscheid tussen degenen voor wie jouw training wel en niet is geïndiceerd.
    • Je leert de groep samen te stellen op basis van een aantal criteria.
    Deze train-de-trainer cursus is ervarings- en praktijkgericht. Je kunt de FOCUS-training zowel preventief als curatief inzetten in de basis ggz, specialistische ggz, op school, in een wijkteam of een vrijgevestigde praktijk.


    Deelnemers geven aan dat deze cursus bovendien oplevert dat zij beter in staat zijn om jongeren zich bewust te maken van ADHD en wat dit voor hen betekent.

    Werkwijze

    De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • achtergrondtheorie en opzet van een training
    • de (vereiste en optionele) inhouden van de training
    • diagnostiek en selectie van de deelnemers aan de training
    • organisatorische aspecten van het uitvoeren van de training
    • herkennen en hanteren van groepsprocessen
    • didactische vaardigheden 
    De training combineert theorie en praktijk. Theoretische scholing over het programma wordt afgewisseld met het oefenen in de rol van trainer.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 


    Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    2 dinsdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    18 januari en 8 februari 2022

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Je bent werkzaam in de basis-GGZ of specialistische GGZ 
    • Je hebt voorkennis van ADHD/ADD aan de hand van de DSM-5 criteria.
    • Je hebt ervaring met werken met jongeren met ADHD/ADD.
    • Je hebt ervaring met het draaien van groepen, danwel het geven van trainingen in groepsverband.
    Je kunt desgewenst je voorkennis vergroten met de cursus ADHD bij kinderen en jongeren.

  • Docenten
    drs. Manon Harings

    drs. Manon Harings

    Manon is psychotherapeut, gz-psycholoog en senior schematherapeut en supervisor voor de gz/pt/kp-opleidingen.
    Ze is werkzaam voor een GGZ-instelling in Utrecht en in haar eigen praktijk.
    Manon heeft een speciale affiniteit voor kinderen en jongeren met complexe problematiek. Ze heeft in het verleden een aantal groepstherapieen voor jongeren vanaf 12 jaar ontwikkeld en geïmplementeerd en richt zich momenteel steeds meer op individuele en groepsschematherapie.Lees meer
    Marjolein Schrijvers

    Marjolein Schrijvers

    Marjolein Schrijvers is systeemtherapeut. Zij werkt al jarenlang met jongeren en hun gezinnen, zowel individueel als in groepen. Vanuit haar werkervaring heeft zij o.a. een groepstrainingen ontwikkeld en geïmplementeerd, voor jongeren met AD(H)D waarin de theoretische achtergrond van AD(H)D gecombineerd wordt met een zeer praktische en ervaringsgerichte aanpak.Lees meer
  • Literatuur
    Tijdens de eerste lesdag koop je het werkboek FOCUS, een trainershandleiding bij de docenten voor € 15,-.
    • Barkley, R.A. (2013). Diagnose ADHD, complete gids voor ouders en hulpverleners (3e druk). Pearson Benelux B.V. ISBN: 9789026522659
    • Kuin, M., Boyer, B.E. & Van der Oord, S. (2013). Zelf plannen, werkboek (1e druk). Terra Lannoo. ISBN: 9789401411653
  • Reviews
    Reviews