Vervolgcursus cognitief gedragstherapeutische groepstherapie (50 uur)  (GV17E)

Specialistische cursus voor NVGP / vervolgcursus voor VGCt

€ 1545,-

Online inschrijven is niet mogelijk.

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe leid je cognitieve gedragstherapiegroepen naar de beste resultaten? In deze vervolgcursus ontdek je hoe je cognitieve gedragstherapie (CGT) inzet in een groep én optimaal gebruik maakt van de groepsdynamica. Je leert zelfstandig een format ontwerpen voor uiteenlopende groepen, werken met groepsgedragstherapeutische technieken en complexe processen in groepen hanteren. Jouw taken als groepsleider en je eigen reacties op het proces staan daarbij centraal.
 
  • Inhoud

    In deze cursus worden groepsdynamica en groepsgedragstherapie gecombineerd. Je leert hier hoe je cognitieve gedragstherapiegroepen kunt opzetten en begeleiden waarbij de groepsdynamica optimaal gebruikt wordt. Zowel de gedragstherapie als het groepsproces brengen de verandering bij de cliënten teweeg. De cursus richt zich op het leren werken met de grote variëteit aan gedragstherapiegroepen:

    • stoornisgerichte groepen (angststoornissen en depressieve stoornissen)
    • groepen waarin heel specifiek met één techniek gewerkt wordt (bijvoorbeeld cognitieve therapie, contraconditionering bij zelfbeeldproblematiek)
    • klassieke gedragstherapiegroepen waarin gewerkt wordt met behavioural rehearsal in de groep (bijvoorbeeld psychodramagroep volgens het model van Clijsen, trainen van conflicthantering en agressieregulatie)

    Deze cursus kan gevolgd worden als vervolgcursus in de opleidingsroute tot gedragstherapeut en als specialistische cursus in de opleidingsroute tot groepspsychotherapeut.

    Schema opleiding cognitieve gedragtherapie

    Schrijf je je gelijktijdig (op dezelfde dag) in voor twee vervolgcursussen gedragstherapie, dan ontvang je 10% korting op beide cursussen.

    Wat leer je?

      Het optimaal kunnen werken met groepsgedragstherapie. Aan het einde van de cursus kun je:
    • zelfstandig een format voor een gedragstherapiegroep maken, met een taakstructuur die past bij de doelgroep die je wilt gaan behandelen
    • individuele gedragstherapie omzetten in groepstherapie
    • werken met veel gebruikte gedragstherapeutische technieken in een groep, o.a. modeling, shaping, exposure, contraconditionering en cognitieve technieken
    • complexe processen in de groep hanteren, bijvoorbeeld angst en vermijdingsgedrag van de groep, collectief verzet, passiviteit van de groep
    • specifieke groepsleiderstaken adequaat vervullen: het verbinden van groepsleden met de groepstaak, het bevorderen groepstherapeutische factoren, doseren van individuele interventies en groepsinterventies, productief hanteren van verschillen tussen groepsleden
    • effectief omgaan met jouw eigen reacties op groepsprocessen

    Werkwijze

    Bestuderen van essentiële theoretische concepten uit de groepsdynamica (cohesie, normen, rollen, groepsfasen, groepsweerstand en overdracht in de groep) en voor groepstherapie relevante concepten uit de gedragstherapie (modelling, shaping, bekrachtiging) en de verbinding en integratie hiervan.

    Het oefenen van groepstherapeutische vaardigheden binnen gedragstherapiegroepen:

    • snel tot stand brengen van een cohesieve en werkende groep in de beginfase
    • vestigen van constructieve normen in de groep
    • verbinden van groepsleden met elkaar en het bevorderen van interactie tussen groepsleden
    • samen brengen van de individuele foci van de groepsleden en het bevorderen van een actieve omgang met elkaars leerproces
    • interveniëren wanneer groepsleden niet optimaal van de groep gebruikmaken
    • hanteren van verschillen in de groep

    Het oefenen van gedragstherapeutische vaardigheden in de groep:
    • omzetten van gedragstherapeutische protocollen in een groepsprogramma; en hiermee kunnen werken met de groep (standaardbenadering)
    • effectief werken met individuele analyses en foci in de groep (individual case benadering)
    • stoornisgericht werken (gebruik van modellen)
    • gebruik maken van een methodisch raamwerk in de groep (bijvoorbeeld trainingsgroep)
    • functie en betekenisanalyses van interacties en bewerken van interacties in de groep
    • gedragstherapeutische technieken in een groep, o.a. exposure, contraconditionering en cognitieve technieken
    • klachtvermindering en aanpak van belemmerende factoren (uit de leergeschiedenis en in interactie)

    In de cursus zal veel praktisch geoefend worden met rollenspel en groepssimulatie. Er zal steeds een verbinding gelegd worden met de praktijkervaring van de cursusdeelnemers. Daarnaast zullen ook de ervaringen binnen de cursusgroep (taakgerichte groep) onderwerp van reflectie zijn en hierbij zal verbinding gelegd worden met de theorie.

  • Datums

    Omvang

    8 dagen van 9.30 - 16.45 uur

    Datums

    data worden z.s.m. bekend gemaakt

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    De cursus is erkend door de NVGP (registratie Groepstherapeut) als 40 uur specialistische cursus met daarnaast 10 modulenpunten.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Basispsycholoog
    • Psychiater
    Je beschikt over basiskennis van groepsdynamica en kennis en vaardigheden in het toepassen van cognitieve gedragstherapie voor behandeling van As-I-stoornissen op het niveau van de 100-urige basiscursus gedragstherapie.

  • Docenten
    drs. José van Reijen

    drs. José van Reijen

    José van Reijen is klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor en docent NVP, VGCt en NVGP. Zij is werkzaam in de eigen praktijk en als docent in de BIG-opleidingen, daarnaast geeft zij door de NVP en VGCt erkende supervisorencursussen.Lees meer
  • Literatuur
    Je dient te beschikken over:
    • Bieling, P.J., Mc. Cabe. R.R., Antony, M.M. Cognitieve behavioral Therapy in Groeps. The Guilford Press, New York, London, 2006. Of de paperback-versie uit 2009 ISBN 978-1-60623-404-4.
    • Reijen., J.R. van en Haans, T. (2008). Groepsdynamica in gedragstherapiegroepen en in psychodynamische groepen. Houten: Bohn, Stafleu Van Loghum.
    • Haas, W. de ( 2008). Groepsbehandeling en groepsbegeleiding in de gezondheidszorg. Nelissen, Soest.

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
  • Reviews