Motiverende gesprekstechnieken voor gevorderde professionals die werken met een herstelvisie (IC208)

Hoe motiveer je mensen om hun gedrag te veranderen? In deze cursus ontdek je hoe je dat doet vanuit de herstelvisie: niet door een harde confrontatie aan te gaan, maar door ambivalente gevoelens over de verandering te helpen verhelderen en oplossen. Je leert hulpbronnen en krachten van je cliënten te mobiliseren en eigenaarschap en proactiviteit te stimuleren. Daarvoor doe je vaardigheden op uit de motiverende gespreksvoering, het kracht- en herstelgericht werken en de presentietheorie.

Deze cursus wordt incompany gegeven.

Offerte aanvragen

Feiten

  • Omvang: Deze cursus wordt incompany uitgevoerd.
  • Kosten: Op aanvraag

Voor wie

  • Toegepast psycholoog
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Maatschappelijk werker
  • Vaktherapeut
Toegepast psycholoog, Sociaal psychiatrisch verpleegkundige, Hbo-verpleegkundige, Maatschappelijk werker en Vaktherapeut

Certificaat

Veel hulpverlening is gericht op veranderen van gedrag. Vaak lukt dit niet door gebrek aan therapietrouw. De cliënt doet niet wat de hulpverlener adviseert. Zowel in de geestelijke als somatische zorg is die therapietrouw verontrustend laag. De hulpverlener is, met de omgeving van de cliënt, overtuigd van het belang van de gedragsverandering.

In 1991 publiceerde de Amerikaanse psycholoog William R. Miller samen met een collega Motivational interviewing: preparing people to change addictive behavior. Op basis van deze theorie is de training 'Motiverende gespreksvoering' ontwikkeld. Een training die afwijkt van de stereotype benadering van mensen met gewoonteproblemen. Die niet uitgaat van een harde, agressieve confrontatie met het gedrag, maar veranderingen van gewoontegedrag bevordert door het helpen verhelderen en oplossen van ambivalentie voor verandering.

Wat leer je?

    Deelnemers leren:
  • op een motiverende manier met cliënten te werken en gebruik te maken van hun hulpbronnen en krachten.
  • eigenaarschap en proactiviteit stimuleren bij herstelmomenten.
  • op verschillende niveaus met cliënten werken: fysiek, mentaal en spiritueel.

Inhoud

  • Een theoretisch deel over motiverende gespreksvoering, kracht- en herstelgericht werken en de presentietheorie van Andries Baart.
  • Wat heeft de cliënt nodig om te veranderen, waar zijn pijnlijke ervaringen blokkades geworden en wat is er nodig om deze blokkades op te heffen?
  • Het versterken van persoonlijke effectiviteit van de cliënt, het herkennen van zijn of haar eigen hulpbronnen en krachten.

Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van een mix van werkvormen zoals oefenen met acteur, inventariseren van kracht- en herstelmomenten in eigen biografie, lichaamsgericht werken met yogadocent gericht op de integratie hoofd, hart en lichaam.

Certificaat

Incompany en groepskorting

Wij verzorgen deze cursus incompany voor een groot aantal medewerkers van ArboNed te Utrecht.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Accreditatie & Erkenning

Er zijn geen accreditaties.

Bekijk ons geaccrediteerde aanbod

Literatuur & Benodigdheden

Aanbevolen literatuur:

  • Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering (3e druk). Gorinchem: Uitgevrij Ekklesia. ISBN 9789075569704.
  • Baart, A. (2014). Een theorie van de presentie (3e druk). Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers. ISBN 9789059313217.

Enthousiast geworden?
Vraag een offerte aan!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: IC208 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl