Basiscursus cognitieve gedragstherapie met aandachtsgebied ouderenzorg (100 uur)  (GC17A)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe werk je met cognitieve gedragstherapie bij ouderen? In deze cursus maak je je gedragstherapeutische en cognitieve technieken eigen. Je legt daarvoor de basis door te duiken in de theorie achter gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces. Na deze cursus kun je de behandelde technieken zelfstandig onder supervisie toepassen.
 
  • Inhoud

    Deze basiscursus cognitieve gedragstherapie met aandachtsgebied ouderenzorg bestaat uit een inleiding (50 uur) en een verdieping (50 uur). Leidraad en uitgangspunt van de cursus zijn ontleend aan de definitie, die Korrelboom en Ten Broeke vastlegden in de definitie van de 'geïntegreerde cognitieve gedragstherapie' (2004): Een proces waarbij de docent op transparante en met de cursist vooraf overeengekomen wijze, zoveel mogelijk in de wetenschappelijke psychologie verankerde methodes uitlegt en toepast, zodat de cursist de emotionele en/of gedragsproblemen van (toekomstige) cliënten zo goed mogelijk, duurzaam en relevant leert te reduceren.

    Deze basiscursus is speciaal opgezet voor professionals die werkzaam zijn met ouderen. Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het lidmaatschap op www.vgct.nl.

    Schema opleiding cognitieve gedragtherapie

    Wat kun je verwachten?

    In het inleidende deel worden de volgende onderwerpen behandeld:

    • geschiedenis van en stromingen binnen de gedragstherapie
    • invloeden vanuit de wetenschap: leer- en sociale psychologie, emotietheorie, effectonderzoek
    • het gedragstherapeutische proces
    • leermodellen
    • het ontwerpen van functieanalyse en betekenisanalyse
    • het opstellen van een behandelplan

    In het verdiepende deel komen specifieke toepassingen aan de orde. De onderwerpen van de cursus zijn zo gekozen dat je inzicht krijgt in de theorie en praktijk van de cognitieve gedragstherapie, waarbij de nadruk ligt op het kunnen denken en handelen vanuit het leertheoretische en cognitieve kader. Aan de orde komt cognitieve gedragstherapie bij:
    • angststoornissen 
    • depressie 
    • persoonlijkheidsproblematiek
    • verlies en rouw
    • trauma

    Wat leer je?

    Je maakt kennis met de gedragstherapie doordat je niet alleen de theorie systematisch krijgt aangeboden, maar deze ook aan de hand van oefeningen leert toepassen. In jouw eigen dagelijkse praktijk kun je de verworven kennis onder supervisie gebruiken, zodat deze onderdeel wordt van jouw handelingsrepertoire. Hierbij is speciaal aandacht voor het werken met de doelgroep ouderen.

    Toetsen

    Een schriftelijke toets en een eindopdracht maken onderdeel uit van de cursus.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    16 maandagen en 2 woensdagen van 9.30 - 16.30 uur (dag 1 en 12 starten om 13.30 uur)

    Datums

    19 april, 1, 8, 15, 22 en 29 mei, 7, 12, 19 en 26 juni, 3 juli, 21 en 28 augustus, 4, 11, 18 en 25 september en 2 oktober 2017

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je 100% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts

  • Docenten
    drs. Kosse Jonker

    drs. Kosse Jonker

    Kosse Jonker is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Hij is werkzaam bij Mentaal Beter en tevens in praktijk Lev.
    Lees meer
    dr. Gert-Jan Prosman

    dr. Gert-Jan Prosman

    Gert-Jan Prosman is Gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en eerstelijnspsycholoog. Hij is werkzaam in eigen praktijk en bij de Universiteit Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen.
    Lees meer
  • Literatuur
    Gedurende de cursus dien je te beschikken over de volgende boeken:
    • Korrelboom, K., E. ten Broeke. Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2014
    • Bögels, S.M., Van Oppen, P. (red.). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Bohn Stafleu Van Loghum, 2011
    • Hermans, P., Eelen, D., Orlemans, J.W.G. Inleiding tot de Gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum, Houten, 2007
    • Laidlaw, K., e.a. (2003). Cognitive Behaviour Therapy with Older People. Southern Gate, Chichester, West Sussex PO19 8SQ, England: John Wiley & Sons, Ltd, the Atrium
    • Keijzers et al (2012). Geprotocolleerde behandeling in de geestelijke gezondheidszorg
    Daarnaast wordt gebruikt gemaakt van een digitale reader.
  • Reviews
    Reviews