Studiedag Sensory Profile  (K2611)

€ 215

Inschrijven

Mogelijk t/m 30 januari 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Tijdens deze studiedag leer je de Sensory Profile vragenlijst te gebruiken als aanvullend onderzoeksinstrument voor gebruik in jouw praktijk. Op basis van deze vragenlijst én jouw vakgerelateerd onderzoek worden ondersteunende en belemmerende sensorische factoren in het dagelijks leven van het kind in kaart gebracht.
 
  • Inhoud

    Tijdens deze studiedag leer je de ‘Sensory Profile’ gebruiken. Op basis van deze vragenlijst én jouw klinische observaties worden sensorische profielen van kinderen opgesteld. Hiermee krijg je een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het dagelijks functioneren van het kind. Je kunt op basis hiervan weloverwogen keuzes maken voor de interventie en de begeleiding. Deze studiedag is geschikt voor logopedisten, ergotherapeuten en (kinder)fysiotherapeuten.

    De Sensory Profile-NL is op dit moment de enige Nederlandse genormeerde sensorisch gerelateerde vragenlijst bestaande uit 125 items die door de ouders van een kind wordt ingevuld. De vragenlijst levert gestandaardiseerde scores op die de zintuiglijke domeinen waarin het kind verwerkingsproblemen laat zien in kaart brengt. Voor therapeuten ligt er de uitdaging om de scores vanuit de Sensory Profile te interpreteren en te verwerken tot een sensorisch profiel. Op basis van de SP worden hypothesen gevormd die in het proces van klinisch redeneren worden meegenomen.

    In de praktijk blijkt de interpretatie niet zo’n eenvoudige opgave. Een basiscursus SP is nodig om deze vragenlijst goed uit te kunnen werken, te interpreteren en te integreren binnen het therapeutisch handelen. Het denkkader voor de Sensory Profile is gebaseerd op het model van W. Dunn waarbij prikkelverwerking gerelateerd wordt aan participatie in het dagelijks leven. Jij kunt met behulp van deze vragenlijst de belemmerende en ondersteunende sensorische factoren gerelateerd aan het functioneren van het kind en daarmee participatie in kaart brengen. De Sensory Profiles kunnen dienen als aanvullend onderzoeksinstrument in het therapeutisch onderzoeksproces van screening tot onderzoeks- en behandelhypotheses.

    Senso-motorische informatieverwerking is altijd aan de functionele activiteit en doelgerichte zorgvragen gekoppeld. Het doel van therapeuten is om participatie van het kind te bevorderen en zo te ondersteunen dat het kind zich optimaal kan laten zien en ontwikkelen in het bewegend spelen, leren, mobiliteit, sociaal en maatschappelijk functioneren en de (zelf)verzorging en daardoor een optimale kwaliteit van leven heeft. Met behulp van de Sensory Profile, (klinische) observaties en vakgerelateerd therapeutisch onderzoek krijg je als therapeut een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het bewegend functioneren van het kind in het dagelijks leven. De zintuiglijke prikkelverwerking wordt gerelateerd aan activiteiten in het dagelijks leven zoals communicatie, (zelf)verzorging, eten en drinken en bewegend functioneren. Deze lijst wordt in de praktijk multidisciplinair en transdisciplinair ingezet.

    Met behulp van de Sensory Profile, (klinische) observaties en onderzoek krijg je als therapeut een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het functioneren van het kind in het dagelijks leven en kun je op basis daarvan weloverwogen keuzes maken in interventie, begeleiding en advisering.

    Wat leer je?

    Na het volgen van deze studiedag:

    • ken je de psychometrische eigenschappen van de Sensory Profile vragenlijst
    • kan je de vragenlijst scoren en de scores uitwerken op een score formulier
    • heb je inzicht in het theoretische denkkader dat ten grondslag ligt aan deze lijst
    • kan je de scores interpreteren en deze relateren aan de hulpvraag
    • indiceer je of verder onderzoek of doorverwijzing nodig is
    • maak je met behulp van de scores die gerelateerd aan zijn klinische observaties een zintuiglijk profiel van het kind
    • formuleer en creëer je  aan de hand van het sensorisch profiel behandel uitgangspunten en adviseer je in de begeleiding en behandeling
    • leg je de relatie tussen sensorische informatieverwerking en participatie in het dagelijks leven (spelen, bewegen, communicatie, (zelf)verzorging, etc.)

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum
    Vr 6 maart 2026 van 09:00-16:00 - Edwin Harms 

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden

    (Omvang 6 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Ergotherapeut
    • Oefentherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Logopedist

  • Docenten
    Miriam Hufen

    Miriam Hufen

    Miriam Hufen is als ergotherapeut gespecialiseerd in Sensorische Informatieverwerking. Zij is werkzaam als directeur en docent bij Opleidingsinstituut Anders Kijken naar Kinderen. Zij heeft werkervaring in kinderrevalidatie en kinderdagcentrum, ambulante begeleiding scholen en vroegbehandeling van kinderen in de leeftijd van 0-16
    Miriam is co auteur van het boek; Autisme en zintuiglijke problemen en heeft een bijdrage geleverd over zintuigen, prikkelverwerking en autisme in het boek : Autisme bij kinderen. Ook is zij mede auteur van het artikel Prikkelverwerking bij mensen met een Autismespectrumstoornis en een Verstandelijke beperking: een complexe hulpvraag!, Scholarly Publications (universiteitleiden.nl)Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews