In deze opleiding leer je werken met behandelmethoden voor jeugdigen, adolescenten en volwassenen met problematische gehechtheid. De gevolgen van problematische gehechtheid kunnen ingrijpend zijn voor de gehele levensloop. Centraal staan de drie methoden om van te kunnen herstellen, die ontwikkeld zijn door Thoomes-Vreugdenhil (2006, 2016, 2023): de Differentiatietherapie, de Fasetherapie en de Basistherapie.
Hoewel niet elke behandelaar zowel met kinderen en/of jeugdigen als met volwassenen zal werken, is er toch voor gekozen om alle drie de behandelmethoden in één opleiding aan te bieden. De volledige cursus bestaat dan ook uit enerzijds onderdelen uit de Differentiatie- & Fasetherapie en anderzijds uit de Basistherapie. Gebleken is dat de inhoud van de drie therapieën voor alle leeftijdsgroepen relevant is.
Differentiatietherapie is bedoeld voor jeugdigen die moeite hebben met het maken van onderscheid in ervaringen, gevoelens en personen. Wat zich vaak uit in allemansvriendgedrag. Fasetherapie richt zich op jeugdigen die wel een gehechtheidsrelatie hebben, maar onvoldoende vertrouwen in de beschikbaarheid van de volwassene ervaren. Basistherapie is voor adolescenten en volwassenen richt zich op de gevolgen van problematische gehechtheid, zoals moeite met intimiteit, zelfwaardering en emotieregulatie.
In de opleiding leer je deze therapieën theoretisch te onderbouwen, passend indiceren en toe te passen in de praktijk. Er is aandacht voor specifieke technieken zoals het ‘fasespel’, het betrekken van de dagelijkse opvoeder als co-therapeut, en het leren reflecteren op het therapeutisch proces. Ook komt de inzet van de Basistherapie bij dissociatieve stoornissen aan bod, waarbij gebruik wordt gemaakt van inzichten uit onder andere gehechtheidstheorie, cliëntgerichte therapie, cognitieve gedragstherapie, EMDR en ervaringsgerichte psychotherapie.
Opleiding Basistherapie en Differentiatie- & Fasetherapie (PG26A)
Behandelmethode voor problematische gehechtheid bij jeugdigen (4-16 jaar), adolescenten en volwassenen
€ 2.655
Mogelijk t/m 30 januari 2026,
tenzij eerder vol
- Inhoud
De cursist wordt opgeleid in het uitvoeren van de Basistherapie (Thoomes-Vreugdenhil, 2006/2016). De Basistherapie is een behandelmethode ontwikkeld voor adolescenten en volwassenen met een problematische gehechtheid. De therapie richt zich niet op wat een cliënt in zijn leven gemist heeft, zoals bij Fasetherapie wel gebeurt (behandelvorm voor kinderen met een problematische gehechtheid), maar op het bewerken en leren omgaan met de gevolgen van problematische gehechtheid. Het doel is dat de cliënt zichzelf als waardevol gaat ervaren, dat de cliënt leert om relaties aan te gaan en te houden, dat de cliënt leert om nabijheid en intimiteit in relaties aan te kunnen en dat trauma’s worden verwerkt. Het vergroten van emotieregulatievaardigheden en leren mentaliseren staat centraal.
De Basistherapie wordt in combinatie met de Fasetherapie ook gebruikt bij de behandeling van dissociatieve stoornissen. De Basistherapie is een intensief, langdurend therapeutisch proces waarin de (begrensde) beschikbaarheid van de therapeut een belangrijke therapeutische factor is. De therapie maakt gebruik van inzichten en technieken uit onder andere gehechtheidstheorieën, cliëntcentered-psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, traumabehandeling en ervaringsgerichte psychotherapie.
Wat leer je?
De cursist leert de theoretische onderbouwing van de Basistherapie kennen, leert een passende indicatie te stellen en leert de specifieke technieken uit de Basistherapie toe te passen. Gezien de duur van de behandeling is het van belang dat de cursist leert reflecteren op zijn eigen handelen en het therapeutisch proces.
Onderwerpen die aan bod komen- Theoretisch inleiding gehechtheid en problematische gehechtheid
- Gehechtheid in de levensloop en intergenerationele overdracht
- Onderscheid ‘hechtingsgestoord’ en ‘relationeel gestoord’ (Thoomes-Vreugdenhil, 2006/2016)
- De ontwikkeling van het menselijk brein, het sociale brein en de relatie met gehechtheid
- Indicatiestelling
- Theoretische onderbouwing voor de Basistherapie
- Cliënt Centered referentiekader
- Opbouw en uitvoering van de Basistherapie (drie behandelperiodes en vijf centrale begrippen)
- Bewerking van de gevolgen van problematische gehechtheid
- Mentaliseren
- Integreren van traumabehandeling in de Basistherapie
- Emotie-regulatie
- Zelfbeeld
- Toepassen van de Basistherapie bij dissociatieve stoornissen
De cursist wordt opgeleid in het uitvoeren van de Differentiatietherapie en de Fasetherapie (Thoomes-Vreugdenhil, 2006/2016). De nadruk ligt daarbij op de Fasetherapie, maar er wordt ook aandacht besteed aan de Differentiatietherapie. Het leren differentiëren is namelijk vaak ook minder goed ontwikkeld bij kinderen/jongeren die in aanmerking komen voor Fasetherapie.
Fasetherapie
Fasetherapie is gericht op het opnieuw beleven van de nabijheidsvormen die bij de verschillende fases van de ontwikkeling horen (baby-, peuter-, kleuter-, basisschool- en adolescentiefase). Binnen een psychotherapeutische behandeling spelen de verzorgers thuis ‘fasespel’ met het kind, waarin het kind de nabijheid geboden wordt die past bij de betreffende fase. Het kind krijgt middels psycho-educatie een cognitief kader geboden en stemt in met het spelen van het ‘fasespel’, waarbij er geen enkele dwang mag plaatsvinden. Het spel is beperkt in de tijd om regressie tegen te gaan en de verzorgers worden hier intensief op gecoacht. De verwachting / het doel is dat de gehechtheidsrelatie wordt hersteld/verbeterd. Dit betekent dat niet alleen in het hier en nu gewerkt wordt in de relatie tussen verzorger en kind (vergroten van de sensitiviteit van de verzorger), maar dat ook de eerdere fases die het kind in een onveilige gehechtheidsrelatie beleefd heeft, opnieuw worden beleefd, nu in een veilige gehechtheidsrelatie. Over het algemeen vindt er ook traumabehandeling plaats binnen het verloop van Fasetherapie; binnen de cursus is aandacht voor de timing en indicatie van traumabehandeling.
Differentiatietherapie
In Differentiatietherapie wordt het differentiëren systematisch aangeleerd om zodoende de hechtingsmogelijkheden te ontwikkelen. Dit start in de spelkamer met de therapeut en wordt later in het proces verder uitgebreid naar de dagelijkse opvoedsituatie. Differentiatietherapie wordt meestal gevolgd door Fasetherapie om de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie te verbeteren. Als een kind of jongere gelijk al kan starten met Fasetherapie, worden binnen die therapie ook elementen uit de Differentiatietherapie gebruikt.
Wat leer je?
De cursist leert de theoretische onderbouwing van Differentiatie- en Fasetherapie kennen, leert een passende indicatie te stellen, leert de specifieke technieken van het ‘fasespel’ en leert de dagelijkse opvoeder als co-therapeut te betrekken bij het therapeutisch proces. Gezien de duur van deze behandelingen is het van belang dat de cursist leert reflecteren op zijn eigen handelen en het therapeutisch proces.
Onderwerpen die aan bod komen- Theoretisch inleiding gehechtheid en problematische gehechtheid
- Gehechtheid in de levensloop en intergenerationele overdracht
- Onderscheid ‘hechtingsgestoord’ en ‘relationeel gestoord’ (Thoomes-Vreugdenhil, 2006/2016)
- De ontwikkeling van het menselijk brein, het sociale brein en de relatie met gehechtheid
- Indicatiestelling
- Theoretische onderbouwing voor Differentiatie- en Fasetherapie
- Cliënt Centered referentiekader
- Opbouw en uitvoering Differentiatie- en Fasetherapie
- De verschillende nabijheidsvormen per fase en de technieken van het ‘fasespel’
- De dagelijkse verzorger als co-therapeut (incl. contra-indicaties)
- Speltherapie
- Mentaliseren
- Dissociatie
- Integreren van traumabehandeling in Fasetherapie
- Emotie-regulatie
- Zelfbeeld
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsVr 6 maart 2026 van 09:30-17:00
Theorie Differentiatie- & Fasetherapie en Basistherapie
Vr 10 april 2026 van 09:30-12:30
Theorie over de ontwikkeling van het brein met het oog op gehechtheid en trauma (gastspreker)
Vr 10 april 2026 van 13:30-17:00
Theorie Differentiatie- & Fasetherapie
Vr 8 mei 2026 van 09:30-12:30
Theorie Basistherapie
Vr 8 mei 2026 van 13:30-17:00
Vaardigheidstraining Differentiatie- & Fasetherapie
Vr 19 juni 2026 van 09:30-12:30
Vaardigheidstraining Basistherapie
Vr 19 juni 2026 van 13:30-17:00
Vaardigheidstraining Differentiatie- & Fasetherapie
Vr 25 september 2026 van 09:30-12:30
Vaardigheidstraining Basistherapie
Vr 25 september 2026 van 13:30-17:00
Vaardigheidstraining Differentiatie- & Fasetherapie
Vr 20 november 2026 van 09:30-12:30
Vaardigheidstraining Basistherapie
Vr 20 november 2026 van 13:30-17:00
Vaardigheidstraining Differentiatie- & Fasetherapie
Vr 22 januari 2027 van 09:30-12:30
Vaardigheidstraining Basistherapie
Vr 22 januari 2027 van 13:30-17:00
Vaardigheidstraining Differentiatie- & Fasetherapie
Vr 19 maart 2027 van 09:30-12:30
Bespreking eindopdracht Basistherapie en reflectie op het leerproces
Vr 19 maart 2027 van 13:30-17:00
Bespreking eindopdracht Differentiatie- & Fasetherapie en reflectie op het leerproces
(Omvang: 52 uur)
Locatie: Utrecht - Accreditatie
- FGzPt - Herregistratie Klinisch (Neuro)Psycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Wordt aangevraagd
Beroepsregistratie
NVvP-accreditatie is op verzoek mogelijk.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Orthopedagoog-generalist BIG
- Gz-psycholoog BIG
- Psychotherapeut BIG
- Klinisch psycholoog BIG
- Klinisch neuropsycholoog BIG
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Psychiater
- Vaktherapeut
Voor deze opleiding is ervaring met ófwel kinderen en/of jeugdigen ófwel met adolescenten en/of volwassenen vereist; mogelijkheden om beide leeftijdsgroepen te kunnen behandelen is aan te bevelen, maar niet vereist. Na inschrijving volgt een gesprek met een van de docenten om in te schatten of het maken van een eindopdracht haalbaar is. In uitzonderingsgevallen, kan ook volstaan worden met een deel van de cursus en een deelcertificaat.
Mocht je twijfelen of je voldoet aan de doelgroep, neem contact met ons op en dan kijken we graag met je mee naar de mogelijkheden. -
Docenten
drs. Mirjam Putman
Mirjam Putman is Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut binnen de specialistische GGZ-instelling Melody Psycare GGZ. Zij heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van problematische gehechtheid en trauma bij kinderen, jongeren en volwassenen. Voordat zij zich specialiseerde heeft ze ruime ervaring opgedaan met diagnostiek en behandeling van diverse ontwikkelingsstoornissen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Ze heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar Fasetherapie. Naast de klinische praktijk ligt haar affiniteit bij lesgeven.Lees meerdrs. Krista Schaeffer- van Leeuwen
Krista is Klinisch Psycholoog, Psychotherapeut en Directeur zorg bij Melody Psycare GGZ, een specialistische GGZ-instelling. Zij werkte sinds de oprichting in 2005 als Praktijkhouder / Hoofdbehandelaar voor de psychotherapiepraktijk Melody PsyCare en sinds de omvorming van deze praktijk tot WTZi erkende instelling vanaf 2013 is ze Directeur Zorg / Hoofdbehandelaar bij de instelling Melody PsyCare GGZ. Krista heeft vele jaren ervaring in het werken met kinderen en jeugdigen in veel verschillende omgevingen waaronder in de pleegzorg en de specialistische GGZ. Haar expertise is het behandelen van vroegkinderlijk trauma en problematische gehechtheid bij kinderen, jongeren en volwassenen. Ze deelt graag haar expertise als docent of supervisor op het gebied van vroegkinderlijk trauma en gehechtheid.Lees meerKees Vreugdenhil
Kees Vreugdenhil was tot aan zijn pensionering directielid van het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum en daarna lector Hersenontwikkeling en Leren aan Hogeschool Iselinge. Hij geeft lezingen over het kinder-en het puberbrein en is auteur van het boek Breinkennis voor opvoeding en onderwijs. Hij is gepromoveerd op onderwijskundige theorieën over kindgericht onderwijs.Lees meer - LiteratuurTijdens de opleiding dien je te beschikken over de de volgende boeken:
- Thoomes-Vreugdenhil, A., Vreugdenhil, K., Schaeffer, K. (2023). Behandeling van problematische gehechtheid, met aandacht voor het brein. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
- Bruijn, E. de. (2014). Focussen. De kracht van innerlijk luisteren. Uitgeverij Terra - Lannoo. ISBN 9789401417655
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur. - Reviews