Kinderneuropsychologie  (K2511)

Ontdek nieuwe inzichten in hersenontwikkeling en gedrag!

€ 1.595

Inschrijven

Mogelijk t/m 26 september 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Ben jij als professional betrokken bij de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen? Wil je jouw kennis uitbreiden met recente wetenschappelijke inzichten? Dan is de vijfdaagse cursus Kinderneuropsychologie iets voor jou. De cursus Kinderneuropsychologie belicht de ontwikkeling van de hersenen in samenhang met de psychologische ontwikkeling zowel bij een niet verstoorde ontwikkeling als bij verstoringen daarin.
 
  • Inhoud

    De cursus Kinderneuropsychologie belicht de ontwikkeling van de hersenen in samenhang met de psychologische ontwikkeling zowel bij een niet verstoorde ontwikkeling als bij verstoringen daarin. Speciale aandacht krijgen de nieuwste inzichten in de genetica die een geheel nieuw licht geworpen hebben op het begrijpen van autisme, ASS, aandachtstoornissen (ADHD, e.a.), dyslexie e.a. Motorische en psychologische problemen als gevolg van een hersenletsel rond de geboorte (CP en DCD) en in de jaren daarna (NAH) worden behandeld in samenhang met recente kennis over compensatieprocessen in vroege en latere fasen van de hersenontwikkeling en nieuwe therapeutische inzichten. De behandelstrategieën bij epilepsie worden behandeld met speciale aandacht voor het diagnosticeren van moeilijk te onderkennen vormen. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de oorzaken en de behandelingen van  AD(H)D en visuo-spatial learning disorders (VSLD) en de extremere vormen: van Conduct Disorder (CD) tot Oppositional  Defiant Disorder (ODD). De taalontwikkeling wordt besproken in samenhang met taal-ontwikkelingsstoornissen (TOS) en de nieuwste inzichten in de organisatie van de hersengebieden die betrokken zijn bij spreken en het begrijpen van taal.

    Globaal cursusprogramma: 

    • Lesdag 1 ochtend: Kennismaking en inleiding van de cursus. Probleemanalyse in de kinderneuropsychologie, de empirische cyclus; casus instructie. De hersenen in 5 lessen (grondslagen van de neuroanatomie en de neurofysiologie).
    • Lesdag 1 middag: Epilepsie, oorzaken en neuropsychologische gevolgen; diagnose en behandeling.
    • Lesdag 2 ochtend: De ontwikkeling van hersenen en gedrag; genetische en epigenetische aspecten.
    • Lesdag 2 middag: Syndromen met een (deels) genetische oorsprong (autisme, neurofibromatose e.a.).
    • Lesdag 3 ochtend: Risicofactoren tijdens de ontwikkeling; vroege hersenbeschadigingen (CD, NAH) en compensatieprocessen (theoretische aspecten).
    • Lesdag 3 middag: Motorische ontwikkelingsstoornissen (bij CP. DCD en NAH); onderliggende oorzaken en neuropsychologische gevolgen (klinische aspecten).
    • Lesdag 4 ochtend: Taalontwikkeling (spreken en begrijpen) en verstoringen daarvan (o.a. TOS, CP, NAH, syndromale aandoeningen); en dyslexie.
    • Lesdag 4 middag: AD(H)D, achtergronden, diagnostiek en behandeling; Nonverbal Learning Disorders (NLD) en VSLD, verschillen en overeenkomsten - van diagnostiek naar behandeling.
    • Lesdag 5 ochtend: Aandacht en werkhouding in verband met het leren op school; interventies bij aandachtsstoornissen.
    • Lesdag 5 middag: Bespreking van de casussen ingebracht door de cursisten.

    Wat leer je?

    De deelnemers kennen na de cursus:

    • de belangrijkste stadia en processen van de neurale ontwikkeling en de genetische basis daarvan
    • de belangrijkste oorzaken die deze neurale ontwikkeling beïnvloeden en verstoren
    • de compensatie mechanismen en behandelingsmogelijkheden bij een verstoorde ontwikkeling
    • de kenmerken van de meest voorkomende neurale ontwikkelingsstoornissen: CP, DCD, ADHD, VSLD, ASS, ODD, NLD
    • de diverse vormen van epilepsie bij kinderen en de mogelijkheden voor behandeling
    • de ontwikkeling van spreken, begrijpen en schrijven en verstoringen als dyslexie, dysgrafie
    • de neuro-anatomische en neurofysiologische kennis die nodig is voor het begrijpen van ontwikkelingsstoornissen en vroeg verworven hersenschade
    • de recente literatuur betreffende de kinderneuropsychologie
     
    De deelnemers kunnen na de cursus:
    • een systematische probleemanalyse maken bij een kind met neuropsychologische stoornissen op basis van recente kennis
    • het functioneren van een kind met neuropsychologische functiestoornissen observeren en beschrijven op functie-, activiteits- en participatie niveau, en de relaties tussen deze niveaus doorzien
    • een aanzet geven tot een individueel toegesneden interventie (training, behandeling, therapie) en de theoretische fundering hiervan formuleren
    • een nadere precisering van stoornissen geven in verband met een doeltreffende behandeling
    • een zinvolle bijdrage leveren als lid van een multi- c.q. interdisciplinair team
    • intra- en interdisciplinair communiceren met behulp van professionele terminologie

    Werkwijze

    • Actuele kennis over de ontwikkeling van het brein en gedragsafwijkingen.
    • De nieuwste inzichten in genetica en neurofysiologie, met focus op o.a. ASS, ADHD, Non-verbal Learning Disorders en dyslexie.
    • Diepgaande bespreking van epilepsie, perinatale hersenbeschadigingen (CP, DCD) en de nieuwste neurorevalidatietechnieken.
    • Praktijkgerichte casusanalyse: oefen met selecteren van interventies en breng eigen casussen in voor deskundige bespreking.
    • Interactieve sessies met vooraf verstrekte presentaties, literatuur en syllabi.
    Voorafgaand aan de cursus worden de syllabi en de PowerPoint presentaties verstrekt die door de cursisten bestudeerd dienen te worden. De voordrachten hebben mede daardoor een sterk interactief karakter. Elk van de cursisten wordt gevraagd een casus uit de eigen praktijk in te leveren, een casus met onbegrepen of interessante aspecten. Tijdens de laatste middag worden die casussen besproken in de groep en worden daarbij kanttekeningen gemaakt door docenten.

     

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Vr 31 oktober 2025 van 09:30-16:30
    Vr 7 november 2025 van 09:30-16:30
    Vr 14 november 2025 van 09:30-16:30
    Vr 21 november 2025 van 09:30-16:30
    Vr 28 november 2025 van 09:30-16:30

    Locatie: Utrecht

    (Omvang 30 uur)
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Accreditatie bij NIP/NVO & SKJ is mogelijk op verzoek. Graag doorgeven vóór 1 juli 2025 i.v.m. de aanvraagperiode.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Ergotherapeut
    • Oefentherapeut
    • (Kinder)fysiotherapeut
    • Logopedist
    Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:
    • Kinderfysiotherapeuten, ergotherapeuten, oefentherapeuten en logopedisten
    • Kinderneuropsychologen, orthopedagogen, kinder- en jeugdartsen, revalidatieartsen
    • Leerkrachten in het speciaal onderwijs en andere professionals met een passie voor kinderbreinen

  • Docenten
    prof. dr. Jules Becher

    prof. dr. Jules Becher

    Em. Prof. Dr. Jules Becher is hoogleraar kinderrevalidatiegeneeskunde bij Amsterdam UMC te Amsterdam, destijds VUmc. Hij is Kinderrevalidatiearts (niet praktiserend), gespecialiseerd in kinderen met de gevolgen van hersendysfuncties, zowel aangeboren als verworven. Jules is Eerste hoogleraar kinderrevalidatiegeneeskunde in Europa, internationaal cursusleider Cerebrale Parese voor de ISPO (International Society for Prosthetics and Orthotics) in ruim 20 landen.

    De scheiding tussen 'lichamelijke' en 'geestelijke' aandoeningen is erg kunstmatig. Weliswaar vanuit de medische hoek is gewerkt met veel kinderen met zowel lichamelijke als geestelijke problemen op alle gebieden van het functioneren van kind en gezin. Daarbij is samenwerking met GGZ en onderwijs een voorwaarde.Lees meer
    dr. Joke Geytenbeek

    dr. Joke Geytenbeek

    Joke Geytenbeek is (pre)logopedist, logopediewetenschapper en senior onderzoeker. Ze werkt sinds 1992 in het Amsterdam UMC,  afdeling Revalidatiegeneeskunde waar ook het CP Expertise centrum huist (locatie VUmc). Haar specialisatie is de begeleiding en behandeling van kinderen en (jong) volwassene op het gebied van eetproblematiek, ondersteunde communicatie en taalbegripsontwikkeling. Haar voornaamste aandachtsgebied is cerebrale parese (CP). Zij is gepromoveerd op de ontwikkeling van een taaltest op de computer (C-BiLLT) voor kinderen met ernstige motorische beperkingen o.a. als gevolg van CP (zie www.c-billt.com). 

    Sinds haar promotie werkt zij ook als senior-onderzoeker waarbij haar werkzaamheden zich richten op de implementatie en internationalisering van de C-BiLLT; vervolgonderzoek gericht op inzicht in welke factoren van invloed zijn op de taalbegripsontwikkeling van kinderen met CP; het gebruik van de C-BiLLT bij en inzicht in de taalontwikkeling bij andere diagnosegroepen, zoals Angelman-, Rett syndroom, GNAO1 mutatie en andere (zeldzame) neuromotorische stoornissen of genetische aandoeningen. Tevens is zij lid van de wetenschapsraad logopedie in Nederland en regelmatig gastdocent bij de HVA. Haar drive in haar werk is alle kinderen en (jong) volwassene een ‘stem’ te geven op wat voor manier dan ook.  Inzicht in de taalbegripsontwikkeling en het zo vroeg en/of adequaat mogelijk in kaart brengen of er sprake is van een discrepantie tussen het begrijpen en kunnen uiten van taal is daarbij een hele belangrijke factor.   
     Lees meer
    prof. dr. Albert Gramsbergen

    prof. dr. Albert Gramsbergen

    Albert Gramsbergen is ontwikkelingsneuroloog en neurofysioloog. Hij studeerde medicijnen aan de medische faculteit van de Rijks Universiteit Groningen (thans het UMCG). Hij werd assistent bij de afdeling Ontwikkelingsneurologie en promoveerde bij Prof Heinz Prechtl. Het proefschriftonderzoek betrof de ontwikkeling van de slaap-waakregulatie in relatie tot de ontwikkeling van het EEG. Na zijn promotie bestudeerde hij het compensatievermogen van de het CZS na hersenbeschadigingen op vroege leeftijden en  meer recent de ontwikkeling van de motoriek en houdingsregulatie in een neuroianatomisch en neurofysiologisch onderzoek. De resultaten werden vastgelegd in een tweehonderdtal artikelen in internationale tijdschriften en hoofdstukken in boeken. Hij werd bijzonder hoogleraar Ontwikkelingsneurologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en daarna hoogleraar Neurofysiologie aan de RUG in Groningen. Hij was betrokken bij een grootscheepse wijziging van het medisch curriculum in Groningen en bekleedde meerdere bestuurlijke functies o.m. in de European Brain and Behaviour Society.
     Lees meer
    dr. André Rietman

    dr. André Rietman

    André Rietman is senior Gz-/neuropsycholoog bij de afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie/psychologie van het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Hij werkt met kinderen en gezinnen op de polikliniek ontwikkelingsstoornissen. Daarnaast doet hij wetenschappelijk onderzoek bij kinderen en adolescenten met zeldzame genetische of aangeboren aandoeningen. Hij promoveerde op ‘Behavioral phenotyping Neurofibromatosis type 1’. Zijn interessegebieden zijn geestelijke gezondheid bij zeldzame aandoeningen, neuropsychologie en sensorische informatieverwerking. Andre maakt deel uit van diverse nationale en internationale werkgroepen en samenwerkingsverbanden en geeft onderwijs bij verschillende opleidingen en cursussen. Hij schreef het boek Werken met Aandacht (2009), is vertaler/bewerker van de Sensory Profiles in Nederland (1999-2022) en auteur van tientallen Nederlandstalige en internationale publicaties.Lees meer
    dr. Monique van Schooneveld

    dr. Monique van Schooneveld

    Monique van Schooneveld is als Klinisch Neuropsycholoog werkzaam bij het UMC Utrecht.Lees meer
    prof. dr. Evert Thiery

    prof. dr. Evert Thiery

    Prof. dr. Evert Thiery is neuropsychiater en revalidatiearts. Hij doceert aan de Belgische, Interuniversitaire Postacademische Vorming Klinische Neuropsychologie. Hij leidt een gedragsneurologisch en neuropsychologisch georiënteerde consultatie te Gent. Hij is past president van de Belgische Vereniging voor Neurologie en actueel vice president van de Vlaamse Vereniging voor Neuropsychologie. Hij is o.a. medebestuurder van het internationaal befaamde Tweelingen Register EFPTS. In het kader hiervan verricht hij research bij eeneiige versus twee-eiige tweelingen. De hierbij verworven inzichten in het aandeel van nature/nurture en epigenetica leiden tot beter begrip van o.a. ontwikkelingsstoornissen.
    Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventueel aan te schaffen literatuur.
  • Reviews