In het werken met kinderen, jeugdigen en volwassenen in de hulpverlening komt iedere hulpverlener in aanraking met de gevolgen van hechtingsproblemen en (relationeel) trauma. Soms is het gedrag en bijbehorende emoties moeilijk te begrijpen en ook het omgaan hiermee als hulpverlener stelt ons soms voor vragen en uitdagingen. In deze cursus leer je dit gedrag, achterliggende emoties en overtuigingen, beter te begrijpen vanuit een theoretisch kader. Tevens wordt aandacht besteed aan wat belangrijke aandachtspunten zijn in de hulpverlening en behandeling van mensen met hechtingsproblematiek en (relationeel) trauma.
De hechtingstheorie, ontwikkeld door John Bowlby en Mary Ainsworth, omschrijft de hechtingsdynamiek binnen interpersoonlijke relaties. In eerste instantie omschreef deze theorie de hechting bij jonge kinderen, maar ondertussen is de theorie uitgebreid naar de hechting bij relaties tussen volwassenen. Elk kind hecht zich aan de primaire verzorgingsfiguur, maar de manier en kwaliteit van hechting verschilt sterk van kind tot kind. Binnen de hechtingstheorie wordt gesproken van vier hechtingsstijlen. In de cursus gaan we dieper in op deze hechtingsstijlen, waardoor je deze beter gaat herkennen en begrijpen. Hechtingsproblemen hebben invloed op alle interpersoonlijke relaties, wat betekent dat de impact van hechtingsproblemen groot is. Ons leven bestaat immers grotendeels uit allerlei interpersoonlijke relaties op verschillende niveaus. Ook in de relatie tussen client en hulpverlener komen hechtingsproblemen tot uiting, wat dikwijls leidt tot vragen en uitdagingen.
Hechtingsproblematiek, vaak in combinatie met (relationeel) trauma, kan leiden tot allerlei problemen, zowel in kindertijd als volwassenheid. Vaak gaat hechtingsproblematiek samen met traumatische gebeurtenissen op jonge leeftijd, soms met het Post Traumatische Stress Syndroom (PTSS) als gevolg. In deze cursus gaan we in op de samenhang tussen hechtingsproblemen, (relationeel) trauma en PTSS.
Bij kinderen en jongeren kan hechtingsproblemen en trauma zich uiten in allerlei problemen, zoals gedragsproblemen, depressieve klachten of cognitieve problemen. Bij volwassenen kan zich dit verder ontwikkelen tot persoonlijkheidsproblematiek. Ook worden hechtingsproblemen in verband gebracht met een beperkter mentaliserend vermogen en emotie-regulatieproblematiek.
In het verleden werd gedacht dat wanneer er eenmaal hechtingsproblematiek was ontstaan, er geen behandeling of verbetering meer mogelijk was. Gelukkig zijn we de laatste jaren terug gekomen op deze opvattingen. Alhoewel beschadiging bij mensen met hechtingsproblematiek en (relationeel) trauma diepe sporen kan nalaten, is er zeker behandeling en een stuk herstel mogelijk. Een corrigerende ervaring van een veilige hechtingsrelatie met een hulpverlener of behandelaar is daarbij van groot belang.
Hechtingsproblematiek en trauma bij kinderen, jeugdigen en volwassenen (B2591)
€ 325
Mogelijk t/m 22 augustus 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Na afloop van de cursus:
- Heb je kennis van de hechtingstheorie en de verschillende hechtingsstijlen.
- Kun je de gevolgen van hechtingsproblematiek en (relationeel) trauma beter herkennen en begrijpen.
- Ben je op de hoogte van de werkzame factoren binnen behandeling bij mensen met hechtingsproblematiek en (relationeel) trauma.
- Ben je bewust van jezelf als belangrijk instrument in de behandeling van mensen met hechtingsproblematiek en (relationeel) trauma.
Werkwijze
De volgende onderwerpen komen aan bod;
- De hechtingstheorie van John Bowlby en Mary Ainsworth.
- De verschillende hechtingsstijlen.
- De kenmerken van PTSS.
- De samenhang tussen hechtingsproblematiek en (relationeel) trauma.
- De gevolgen van hechtingsproblemen en trauma op het brein, hierbij wordt onder andere de window of tolerance besproken.
- De gevolgen van hechtingsproblemen en trauma bij kinderen, jeugdigen en volwassenen, zoals gedragsproblemen, emotie-regulatieproblemen, mentaliserend vermogen, interpersoonlijke problemen en persoonlijkheidsproblematiek.
- Werkzame aspecten binnen hulpverlening en behandeling.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumVr 26 september 2025 van 09:30-16:30
(omvang 6 uur)
Locatie: Utrecht - Accreditatie
- POH-GGZ - Kwaliteitsregister POH-GGZ- Wordt aangevraagd
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals- Wordt aangevraagd
- SKJ hbo - Herreg. Jeugdzorgwerker/Jeugd- en gezinsprofessionals- Wordt aangevraagd
- V&V - Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- POH-GGZ
- Verpleegkundig specialist
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Jeugdverpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Maatschappelijk werker
- Vaktherapeut
- Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
-
Docenten
drs. Esther Bakker
Esther Bakker begon haar loopbaan als SPH’er in de jeugdhulpverlening, binnen onder andere dagbehandeling voor kinderen, crisisopvang en kamertraining met kinderen en jongeren kampend met de gevolgen van hechtingsproblematiek en (relationeel) trauma. Later volgde Esther de opleidingen tot orthopedagoog, GZ-psycholoog en EMDR-therapeut. Hier begreep ze steeds beter welke gevolgen hechtingsproblematiek en trauma heeft voor kinderen en jeugdigen. Na jaren werkzaam te zijn geweest binnen de SGGZ en daar veel traumabehandeling en schematherapie te hebben toegepast, waarbij de laatste jaren voornamelijk aan volwassenen, heeft Esther ook goed zicht op impact die dit heeft op het volwassen leven. Deze brede ervaring in zowel de jeugdzorg als de SGGZ met alle leeftijdsgroepen, deelt ze graag verder doormiddel van het geven van onderwijs.
Lees meer - LiteratuurDe cursuskosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen boeken
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur. - Reviews