Polyvagaaltheorie in de dagelijkse praktijk  (D2361)

Het belang van een flexibel autonoom zenuwstelsel voor gezondheid en herstel

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
De polyvagaaltheorie van Stephen W. Porges is een verklaringsmodel voor verschillende fysiologische toestanden van gespannen zijn. Om cognitief goed te functioneren en gezonde relaties aan te gaan, is het belangrijk om heen en weer te kunnen gaan tussen de verschillende toestanden van gespannen zijn. Het autonoom zenuwstelsel speelt daarbij een belangrijke rol. Deze cursus geeft je ervaringen en technieken om cliënten in een gezonder, flexibeler autonoom zenuwstelsel te brengen.
 
  • Inhoud

    Denken en voelen, lichaam en geest, psychiatrie en somatiek, ziek en gezond. We zijn gewoon om te denken in polariteiten. Ons biologisch ingebouwde mechanisme om onderscheid te maken, is het onderscheid tussen veilig of onveilig. Ben ik veilig in de omgeving waar ik ben en kan ik me daarnaar gedragen? En als ik onveilig ben, kan ik me dan zo gedragen dat het weer veilig kan gaan voelen.
     
    Stephen W. Porges heeft ons met zijn polyvagaaltheorie een verklaringsmodel gegeven voor verschillende fysiologische toestanden van gespannen zijn. Maar hij heeft veel meer dan dat gedaan. Hij heeft vanuit de biologie duidelijk gemaakt dat allerlei gedragingen en uitingsvormen van mensen, terug te voeren zijn op een van deze fysiologische toestanden.
    De nervus vagus, de zwervende zenuw, die een groot deel van ons lichaam innerveert, is de zenuw die voor een groot deel uitvoering geeft aan de inschatting ‘veilig of onveilig’. Gezondheid betekent dat je makkelijk heen en weer kunt gaan tussen de verschillende toestanden van gespannen zijn. Dan is er flexibiliteit in het systeem en ben je in staat bent om signalen van zowel veiligheid als onveiligheid waar te nemen.
     
    Met deze bril kijkend naar lichamelijke en psychische problematiek, geeft een heel andere kijk op wat nodig is in behandeling. Zolang iemand niet in staat is om cues van veiligheid waar te nemen, zal het niet lukken om cognitief goed te functioneren of gezonde relaties aan te gaan. Dan zal er sprake zijn van vechten, vluchten of terugtrekken. Fysiologisch kijken naar onze cliënten zal duidelijk maken waarheen we moeten sturen.
    Zowel Stephen W. Porges als Staney Rosenberg maar ook anderen, hebben handvatten gegeven hoe we beter aan kunnen sluiten bij waar de cliënt is én hoe we de cliënt in een gezondere, flexibeler autonoom zenuwstelsel kunnen brengen.
     

    Wat kun je verwachten?

    • Polyvagaaltheorie van Stephen Porges
    • Spiegelneuronen en neuroceptie
    • Herkennen van de verschillende fysiologische activatiestadia
    • Neurobiologische afweermechanismen en overlevingsstrategieën, bron van hulp en klachten
    • Leren kijken; er valt heel veel te zien als je kijkt!
    • Veilig of onveilig? De eerste inschatting die mensen maken en waar gedrag, emoties en gedachten uit voortvloeien.
    • Hoe vijf hersenzenuwen samenwerken en hoe activatie van de ene hersenzenuw de ander kan beïnvloeden om je zo weer meer veilig te voelen en te gedragen.

    Wat leer je?

    • Je raakt vertrouwd met de polyvagaaltheorie als neurobiologisch concept, zowel waar het om de patiënt als om jezelf gaat.
    • Je leert het effect van spiegelneuronen en hoe je van deze een instrument kunt maken.
    • Je leert de verschillende stadia van activering van het autonome zenuwstelsel herkennen en benoemen.
    • Je leert te kijken naar lichamelijke veranderingen die vertellen waar je cliënt zit.
    • Je verwerft ervaringen en technieken om cliënten te helpen om invloed te gaan uitoefenen op de verschillende toestanden van activering.
    • Je verwerft inzicht in hoe traumatisering impact heeft op het autonome zenuwstelsel als geheel en de ventrale nervus vagus in het bijzonder.
    • Je wordt je meer bewust van de impact van de emotionele reacties van jouw patiënten op jou als therapeut, en je krijgt handvatten aangereikt hoe hier mee om te gaan.

    Toetsen

    Schriftelijke casusbeschrijving aan het eind van de cursus.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    3 zaterdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    4 en 18 november en 9 december 2023

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater

  • Docenten
    drs. Milka van Est

    drs. Milka van Est

    Milka van Est is psychiater en gecertificeerd Sensorimotor therapeut. Zij is werkaam in haar vrijgevestigde psychotherapie praktijk voor complex trauma en dissociatieve problematiek. Tevens is zij voorzitter van SPIPA-NL, de Nederlandse vereniging voor Sensorimotor Psychotherapy.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
    Reviews