Traumasensitief hulpverlenen  (D2260)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe signaleer je als jeugdhulpverlener traumaproblematiek? In deze praktisch georiënteerde cursusdag leer je de symptomen vroegtijdig herkennen en bespreekbaar maken. Ook vergroot je je kennis van verwijs- en behandelmogelijkheden. Je ontdekt wat je wel en niet moet doen bij getraumatiseerde kinderen en jongeren, zodat je ze binnen de kaders van jouw begeleiding zo goed mogelijk kunt ondersteunen.
 
  • Inhoud

    Als jeugdhulpverlener kom je in aanraking met een grote diversiteit aan psychosociale en psychiatrische problematiek. Jeugdhulpverlener in de wijk en op de groep hebben in toenemende mate een belangrijke rol in het signaleren van psychopathologie en het waar nodig verwijzen naar passende hulpverlening. Goed signaleren is een lastige klus, zeker waar het traumaproblematiek betreft. Trauma kan zich makkelijk uiten in gedrag dat overeenkomsten heeft met symptomen die horen bij bijvoorbeeld ADHD of autisme. Naast een goede taxatie van de problematiek is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de belangrijkste aandachtspunten bij getraumatiseerde kinderen en jongeren zodat je (overbruggende) hulpverlening zo effectief mogelijk in kunt zetten.

    Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

    Wat kun je verwachten?

    Aan de orde komen:

    • Psychosociale gevolgen van enkelvoudige en meervoudige traumatisering
    • Hoe (meervoudige) traumatisering kan resulteren in diverse vormen van psychopathologie
    • Screeningsinstrumenten om (mogelijk) traumagerelateerde problematiek te signaleren en adequaat door te verwijzen
    • Hoe eventuele zorgen met betrekking tot kindermishandeling bespreekbaar gemaakt kunnen worden
    • Hoe je eigen normen en waarden interfereren met het bespreken en signaleren van kindermishandeling
    • De classificatie posttraumatische stress-stoornis (PTSS), de moeilijkheden in het stellen van de diagnose (‘diagnostic overshadowing’) en de (inter)nationale behandelrichtlijn
    • Enkele stabiliserende technieken die je kunt inzetten ter overbrugging naar een traumagerichte behandeling

    Ter voorbereiding op de lesdag dient literatuur bestudeerd te worden en een aantal websites en filmpjes bekeken te worden. Daarnaast dien je een casus mee te brengen die in de lesdag wordt besproken en waarmee wordt geoefend in rollenspel.

    Wat leer je?

    Je leert symptomen van trauma (vroegtijdig) te herkennen en bespreekbaar te maken en je vergroot je kennis over verwijs- en behandelmogelijkheden.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datum
    Lesdata

    Omvang

    1 woensdag van 9.30-16.30 uur

    Datum

    2 november 2022

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker

  • Docenten
    Marloes Rikken MSc

    Marloes Rikken MSc

    Marloes Rikken is GZ-psycholoog, ervaren traumatherapeut en in opleiding tot EMDR Practitioner. Zij is werkzaam bij Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
    Reviews