'In drie bijeenkomsten ga je door het hele model en maak je je de termen eigen'. 'De inhoud vanuit Elly was super!'
Oud-deelnemers
Bij de aanpak van jongeren die worstelen met gedragsproblemen lopen veel hulpverleners aan tegen de weerbarstigheid ervan. Ondanks de inzet van veelbelovende aanpakken uit verschillende theoretische domeinen (zoals het pedagogische, therapeutische en systemische), is de constatering dat veel is geprobeerd en ‘niets helpt’. Als gevolg hiervan overheerst teleurstelling en handelingsverlegenheid.
Cruciaal voor een succesvolle behandeling van deze doelgroep, blijkt onderlinge verbondenheid van cliënt, betrokkenen, behandelaren en sociotherapeuten. Vaak ontbreekt deze echter en werkt iedereen geïsoleerd aan zijn eigen doelen waardoor deze aanpakken veel minder resultaat opleveren!
Zowel bij ambulante als residentiële behandeling leidt werken met het Waaiermodel tot krachtiger handelen. Het geeft door de combinatie van de benaderingswijzen eenvoudig richting en creëert logische verbinding in de samenwerking. Uitgangspunt is het klinisch leiderschap van de gedragswetenschapper over zo’n geïntegreerde behandelaanpak.
De vijf benaderingswijzen:
- Systemisch: betrekken van de ouders en het steunnetwerk
- Pedagogisch: het creëren van een sterk pedagogisch klimaat
- Motiverend: motiveren van de cliënt
- (socio-) therapeutisch: interveniëren gericht op reductie psychopathologie
- Interprofessioneel: bouwen aan een netwerk
In deze cursus leer je hoe je met het Waaiermodel in de praktijk werkt. We maken een verdiepingsslag door de inzichten uit de CGT toe te passen op de interventies uit het Waaiermodel. Hier kun je meer lezen over het
Waaiermodel.
Wat leer je?
- Je hebt beter zicht op de 5 relevante benaderingswijzen: pedagogisch, motiverend, socio-therapeutisch, systemisch en interprofessioneel, en op de aanknopingspunten (3 of 4 per invalshoek) voor het handelen in de praktijk.
- Je kunt 3 verschillende werkplannen opstellen: pedagogisch plan, motivatieplan en versterkingsplan. Daarmee formuleer je op het juiste moment de meest relevante doelstellingen. Je kunt de formats voor deze werkplannen vertalen naar je eigen behandelpraktijk.
- Je kunt de eigen expertise gericht inzetten en beschikbaar maken voor collega’s, omdat je ervaring opdoet met werkbladen die het handelen in de praktijk helpen concretiseren.
- Je kunt de analysemodellen van de CGT (FA’s en BA’s, 5G schema en A-B-C observatiemodel) toepassen in de diverse invalshoeken. Ook leer je concrete technieken uit de CGT inzetten in de genoemde werkplannen.
- Je kunt het geleerde overdragen binnen je eigen team en naaste collega’s.
- Je hebt ervaren hoe je met hulp van het Waaiermodel gesprekken kunt voeren met de jongere en diens ouders, je team en andere behandelaars, zodat de onderlinge verbondenheid en de eenduidigheid van het handelen goed geborgd zijn.
Werkwijze
Dagdeel 1: De 5 theoretische benaderingswijzen ontrafeld
Dit deel behandelt de analyse van de problematiek van de jeugdige aan de hand van vijf theoretische kennisdomeinen. De pedagogische en de socio-therapeutische insteek worden sterk uitgelicht. Daarnaast besteden we aandacht aan de invloed van commitment, het (gezins-) systeem en de professionele samenwerking op de problematiek en de verandering daarvan. De analyse verloopt van grofmazig naar gedetailleerd. Elk kennisdomein leggen we uit aan de hand van drie of vier kernbegrippen, de zogenaamde ‘pijlers’. Deze vormen de wegwijzers voor de aanpak vanuit de betreffende insteek. Vervolgens wordt de gedragstherapeutische insteek verder uitgediept. We gaan in op de operante en klassieke conditionering, en de functie-analyse en betekenisanalyse, waarbij je aan de slag gaat met ‘werkbladen’ waarin deze gedragstherapeutische inzichten verwerkt zijn.
Dagdeel 2: Het behandelproces nader beschouwd
Fases uit het Waaiermodel worden onderscheiden en verder uitgediept. Daarbij richten we ons op de doelformulering per fase en de bijbehorende interventies. Je leert de basisstructuur van drie werkplannen kennen en gaat aan de slag met het format van het meest uitgebreide werkplan: het versterkingsplan. Daarbij maak je een keuze uit interventies die gebaseerd zijn op het 5-G schema. Ook komt psycho-educatie als doeltreffende interventievorm aan bod.
Dagdeel 3 + 4: Gespreksvaardigheden en onderlinge samenwerking
Bij de behandeling van jeugdigen met veelzijdige problematiek is het belangrijk dat alle betrokken behandelaars op een lijn staan. Je leert hoe je de individuele begeleiding van de jongere en/of diens ouders afstemt op de begeleiding van andere professionals in dezelfde behandelcontext. Een hulpmiddel daarbij is de structuur die is aangebracht in het Waaiermodel (kleurdomeinen en fasen). Doordat je deze laat terugkomen in het gesprek met de jeugdigen en bij het teamoverleg, ervaar je dat iedereen als meer vanzelfsprekend op een lijn staat.
Omdat ook de kwaliteit van de gespreksvoering belangrijk is, oefen je met de verschillende gespreksvormen. Deze worden kritisch geëvalueerd zodat je de juiste vaardigheden ontwikkelt.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
De cursus wordt afgesloten met een eindopdracht waarin je het versterkingsplan opstelt voor je eigen casus en de sociotherapeutische insteek verder uitdiept. De opdracht lever je binnen drie weken na afloop van de cursus in.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.
Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.