Als professional in de basiszorg zie je kinderen al in hun vroegste levensjaren. Kinderen kunnen gedrag vertonen dat afwijkend is van de verwachting binnen een ontwikkelingsfase. Soms heb je direct een vermoeden van wat er aan de hand is, soms is het minder duidelijk. Daarnaast speelt nog mee dat aan de symptomen van bijvoorbeeld autisme of ADHD hechtingsproblemen of trauma ten grondslag kunnen liggen. Wat je denkt te zien is dus niet altijd wat er echt aan de hand is. Om zo snel mogelijk de beste zorg te leveren - en niet meer zorg te leveren dan nodig - is het belangrijk dat je een eventuele ontwikkelingsstoornis of opvoedprobleem tijdig signaleert en vervolgens adequaat weet te handelen. Het vraagt specifieke competenties om jouw zorgen effectief met ouders te bespreken. Uiteraard komt dit ook aan bod in de cursus.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie heeft het TOPGGz keurmerk voor de zorglijn infants.
Zicht op kleintjes: vroegsignalering in de basiszorg (D1733)
Inschrijven is niet (meer) mogelijk
- Inhoud
Wat leer je?
- Je krijgt inzicht in wat normaal en wat afwijkend (ontwikkelings)gedrag is.
- Je leert signalen van ontwikkelingsstoornissen te herkennen en hier gericht op te screenen.
- Je weet wat je moet doen wanneer je een ontwikkelingsstoornis vermoedt en welke verwijsmogelijkheden er zijn.
- Je leert hoe je jouw zorgen kunt bespreken met ouders.
Werkwijze
- kenmerken normale ontwikkeling vs. afwijkende ontwikkeling
- kenmerken, prevalentie en gevolgen van veel voorkomende psychopathologie: autisme, ADHD, gedragsproblemen, angstproblemen (trauma/hechting/taal-spraak/verstandelijke beperking)
- vroege signalen psychopathologie
- interactieproblemen: ouder-kindrelatieproblemen
- opvoedingstaken bij het jonge kind passend bij de ontwikkelingstaken
- bespreekbaar maken van een ‘niet pluis gevoel’
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- Je krijgt inzicht in wat normaal en wat afwijkend (ontwikkelings)gedrag is.
- Datums
Omvang
3 dinsdagen van 9.30 - 16.30 uurDatums
7 en 21 november en 5 december 2017Locatie
Utrecht - Accreditatie
- POH-GGZ - Kwaliteitsregister POH-GGZ18 uur
- SKJ hbo - Herreg. Jeugdzorgwerker/Jeugd- en gezinsprofessionals37 punten
- V&V - Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden18 uur GGZ, 18 uur jeugdverpleegkunde, 18 uur kinderverpleegkunde, 18 uur SPV
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- POH-GGZ
- Jeugdverpleegkundige
- Hbo-verpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Social worker
- Maatschappelijk werker
-
Docenten
Marloes van Rossum
Marloes van Rossum is Gz-psycholoog/orthopedagoog/systeemtherapeut i.o. en werkzaam binnen IBC Kind Nijmegen van Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie. Zij is tevens werkzaam als docent bij de Karakter Academie en geeft trainingen op het gebied van de vroegsignalering autisme en cursussen psychopathologie voor professionals.
Lees meerdrs. Iris Servatius
Iris Servatius is Gz-psycholoog. Zij is werkzaam bij Karakter.Lees meerdrs. Annuska van der Vegte
Annuska van der Vegte is als GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (VGCt) werkzaam binnen de zorglijn ASS van Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie. Zij is tevens werkzaam als docent bij de Karakter Academie.
Lees meerJanne Visser
Janne Visser is kinder- en jeugdpsychiater. Zij is werkzaam bij Karakter.Lees meer - LiteratuurLieshout, T. van (2009). Pedagogische adviesen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten: Bohn, Stafleu van Loghum.
- Reviews