‘De onderlinge verbondenheid is ook bij online onderwijs groot’

Interview met Gert Jan Kloens

2 juli 2022
 

Gert Jan Kloens

De basiscursus cognitieve gedragstherapie is vanaf dit jaar – naast blended – ook volledig online te volgen. Dr. Gert Jan Kloens is één van de docenten van de basiscursus CGT. Hij geeft les vanuit Israël waar hij sinds een aantal jaar woont met zijn vrouw en hun drie jongste kinderen. Kloens deelt zijn ervaringen met online onderwijs: ‘Afwisseling is het toverwoord’.

Hoe lang geef je online les?

‘Tweeënhalf jaar geleden kwam het digitale onderwijs in een stroomversnelling door corona. Zelf ben ik in 1998 begonnen met lesgeven, met online onderwijs had ik al vóór corona ervaring opgedaan. Voor mij is online afstandsonderwijs een uitkomst, omdat ik in Israël woon en op deze manier toch mijn werk als docent en supervisor kan blijven doen, onder meer voor de RINO Groep en voor de Erasmus Universiteit. Ten opzichte van een aantal jaar geleden is de techniek wel ontzettend verbeterd en beschik ik zelf ook over goede apparatuur om dit werk goed te kunnen doen. Ook worden deelnemers steeds vaardiger in digitaal onderwijs. Dat in combinatie met de online leeromgeving zorgt dat de Basiscursus cognitieve gedragstherapie goed online te volgen is.’

Wat zijn volgens jou de voordelen?

'Tijd is natuurlijk een groot voordeel, je hebt geen reistijd en kunt in jouw eigen omgeving – thuis of ergens anders – de lessen volgen. Dat maakt een online opleiding voor veel meer mensen toegankelijker. In één van mijn groepen had ik een deelnemer met post-COVID die de online opleiding kon volgen mede door de geringe fysieke belasting. Er kunnen ook andere gebeurtenissen zijn in het persoonlijke leven van iemand waardoor je niet op locatie kunt zijn. Er zal altijd een groep mensen zijn met een sterke voorkeur voor fysiek les, en daar kun je bij deze opleiding ook voor kiezen. 

'De beoordelingen van de online cursus zijn met een gemiddelde van 83% heel hoog'

Gert Jan Kloens

Ik merk wel dat deelnemers steeds meer gewend raken aan online onderwijs en het echt als prettig ervaren. Dat zie ik ook vaak terug in de beoordelingen na afloop van de cursus, die zijn met een gemiddelde van 83% heel hoog.’

Hoe zorg je voor dynamiek tijdens een online lesdag?

‘Afwisseling is het toverwoord. Omdat ik veel ervaring heb als docent, kan ik ervoor kiezen het draaiboek soms wat los te laten. Dan geef ik extra uitleg bij de lesstof of licht ik een praktijkvoorbeeld toe. De ochtend start ik vaak met een klassikale les, bijvoorbeeld een korte presentatie gevolgd door een vraagstelling. Tussendoor geef ik deelnemers de tijd en ruimte om wat te lezen of een opdracht voor te bereiden. In de middag gaan we actief met elkaar aan de slag. Er zijn deelnemers die dan een film laten zien die ze hebben gemaakt van een toegepaste techniek. De laatste zeven dagen van de 100-urige cursus bestaat het middagprogramma uit de inbreng van een casus van twee deelnemers. Dat bereiden ze voor, ze presenteren het aan de groep en er worden gerichte vragen gesteld aan medestudenten. Iedereen is dan actief bezig. Ik werk ook veel met break-out rooms zodat deelnemers in kleine groepjes of met z’n tweeën een opdracht of een rollenspel als therapeut en cliënt kunnen doen. Deelnemers vinden het leuk om op die manier bezig te zijn en je merkt dat het werkt: iedereen staat weer even op een andere manier aan.’

Hoe zorg je voor verbondenheid met de deelnemers?

‘Vanaf het eerste moment probeer ik een open sfeer te creëren, waarin iedereen zich vertrouwd voelt om vragen te stellen en ervaringen te delen uit hun eigen praktijk. Dat geldt ook voor het inbrengen van een casus, op die manier ben je met elkaar verbonden en leer je ook veel van elkaar. Ik zorg dat ik makkelijk benaderbaar ben en stimuleer daarnaast het onderlinge persoonlijke contact. Dat kan via de RINO portal of door middel van app-groepjes. Ik motiveer deelnemers om samen te werken aan opdrachten en dat gebeurt volop. Ze gaan bij elkaar te rade, helpen elkaar of zoeken elkaar op. Dat contact is er soms jaren later nog.

'Ik denk dat juist door het online aspect de verbondenheid groot is. Je krijgt door het beeldscherm letterlijk een kijkje bij mensen thuis.'

Gert Jan Kloens

Ik denk dat juist door het online aspect de verbondenheid groot is. Je krijgt door het beeldscherm letterlijk een kijkje bij mensen thuis. Af en toe komt er een kind in beeld, loopt er een poes voorbij of zie je een schilderij dat opvalt. Dat is ontzettend leuk en maakt het nog iets persoonlijker.

Tijdens de opleiding en daarna maken mensen ook van alles mee, van een zwangerschap, een geboorte en trouwen tot aan verdrietige gebeurtenissen. Soms worden die persoonlijke verhalen gedeeld. Als je daarvoor openstaat als docent en groep, en zorgt voor de open sfeer, kan dat ook. Het hoort bij het leven. Op een andere manier heb je via de digitale weg toch intensief persoonlijk contact. Met alle ervaring in online onderwijs die we hebben opgedaan, kan ik zeggen dat de kwaliteit parallel loopt met de kwaliteit van onderwijs op locatie. Dat is met alle drukte in ons leven een goede ontwikkeling!’

Meer weten over onze online en blended basiscursus CGT?