|
Nieuwe zoekopdracht |
Studiegids PT
Dit is de studiegids van de Postmaster opleiding tot Psychotherapeut. Deze studiegids is bedoeld als handleiding en naslagwerk gedurende de opleiding voor deelnemers en praktijkbegeleiders. Met deze opleiding word je uitgedaagd om jouw kennis, inzicht en vaardigheden verder te ontwikkelen. Na de opleiding kun je je inschrijven in het BIG-register en de wettelijk beschermde titel van Psychotherapeut voeren.
In deze studiegids vinden jij en je praktijkopleider alle informatie die nodig is voor de opleiding. Je leest hoe de opleiding eruit ziet, wat er verwacht wordt, wie welke rol heeft en welke regelingen er zijn. Ook krijg je in deze gids achtergrondinformatie over de geschiedenis, het doel van de opleiding en informatie over competentiegericht opleiden (CGO). Dit is een belangrijk aspect van de opleiding.
Mede namens de medewerkers van de RINO Groep wensen wij je een inspirerende en succesvolle opleidingsperiode toe.
De hoofdopleiders Psychotherapeut van de Stichting BoPP West Nederland en de Stichting BoPP Midden Nederland,
Dr. Sjoerd Colijn (hoofdopleider), drs. Danielle Oprel (plaatsvervangend, V&O) en drs. Charlotte Oele (plaatsvervangend, K&J)
Lees hele interview
Bekijk het filmpje met hoofdopleider Sjoerd Colijn onderaan deze pagina.
De opleiding tot psychotherapeut richt zich in eerste instantie op indicatiestelling en behandeling van complexe problematiek en de bijbehorende langer-durende behandelingen evenals het beheersen van kortdurende protocollaire behandelingen.
We willen psychotherapeuten opleiden die bekend zijn met actuele ontwikkelingen in het vakgebied èn kunnen omgaan met de eisen die de huidige maatschappij en overheid aan hun stellen. Denk hierbij aan de groeiende vraag naar psychotherapeutische behandelingen (en bijbehorende kosten) vergrijzing, mondige patiënten en e-health.
gemaakt met de wettelijke verankering van de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg, de zogenaamde Wet BIG. Op advies van de betrokken partijen (de beroepsverenigingen, de opleiders, de werkgevers en de verzekeraars) besloot de minister om het beroep Psychotherapeut op te nemen in de Wet BIG. De basis voor de PT-opleidingsvereisten werd gelegd in overleg tussen de beroepsverenigingen en de universiteiten en vloeit voort uit de wettelijke regeling. De eisen staan omschreven in het Koninklijk Besluit inzake de Psychotherapeut, te vinden bij bijlagen onderaan deze pagina.
Het met goed gevolg afronden van de Postmaster opleiding tot psychotherapeut leidt tot opname in het Register van Beroepen Individuele Gezondheidszorg (BIG-register). Alleen geregistreerden zijn gerechtigd de titel psychotherapeut te voeren. Voor hen die ingeschreven staan in dit register geldt een wettelijke titelbescherming en een tuchtrechtregeling.
Basisberoep
De psychotherapeut is net als de gezondheidszorgpsycholoog een basisberoep, maar het werkterrein en de deskundigheid zijn specifieker. De psychotherapeut richt zich op de behandeling van patiënten met complexe problematiek, veelal meervoudige (persoonlijkheids)problematiek. De psychotherapeut werkt in een instelling voor (geestelijke) gezondheidszorg: dit kan zijn een grotere instelling of een zelfstandige praktijk, ziekenhuizen en gehandicaptenzorg.
Met de invoering van de Wet BIG zijn er regionale opleidingsinstellingen in het leven geroepen. De opleidingsinstellingen zijn door de Minister van VWS erkend en gerechtigd de opleidingen tot gezondheidszorgpsycholoog, tot psychotherapeut, tot klinisch psycholoog en tot klinisch neuropsycholoog te verzorgen.
Stichting BoPP
Doordat de praktijkopleidingsinstellingen formeel deel uitmaken van de Stichting BoPP en ook vertegenwoordigd zijn in de opleidingscommissie kan het cursorisch onderwijs zoveel mogelijk worden afgestemd op de behoeften die in de praktijk leven.
Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten
De regelgeving en het toezicht op alle BIG-opleidingen is ondergebracht bij de FGzPt (Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten). De FGzPt is het overkoepelend orgaan voor de basisberoepen gezondheidszorgpsycholoog en psychotherapeut en de specialismen klinisch psycholoog en klinisch neuropsycholoog, op het gebied van opleiding, erkenning, registratie en toezicht.
De FGzPt fungeert voor deze beroepen als aanspreekpunt voor de overheid. De vereniging FGzPt heeft drie leden: het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP; in oktober 2022 gefuseerd met de voormalige NVGzP, de Nederlandse Vereniging voor Gezondheidszorgpsychologie en haar specialismen), de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) en de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP).
- Inhoud en kwaliteit van de cursorische opleiding
- Samenhang tussen praktijk- en cursorisch onderwijs
- Het aanwijzen en begeleiden van (hoofd)docenten en het houden van toezicht op hun functioneren
- Zorg voor een goed opleidingsklimaat
- Toezicht houden op een goede integratie van logistiek en inhoud van de opleiding
De hoofdopleider legt verantwoording af aan het bestuur van de opleidingsinstelling, dat eindverantwoordelijk is
De jaargroepvertegenwoordiger wordt uitgenodigd zitting te nemen in de opleidingscommissie. Deze functie kan, indien gewenst, door één of door twee deelnemers gelijktijdig of afwisselend worden bekleed.
Meer informatie over rollen en kwalificatie-eisen in de praktijkbegeleiding vind je onder het kopje ‘Rollen en kwalificatie-eisen’.
De vereniging heeft zes vaste commissies, te weten de vier commissies Hoofdopleiders van de te onderscheiden opleidingen, de commissie Directeuren en Hoofden, en de commissie Reglementen.
De commissie hoofdopleiders PT bestaat uit de hoofdopleiders en managers opleidingen van de opleidingsinstellingen. In dit landelijk overleg wordt de handelswijze met betrekking tot de PT-opleiding afgestemd.
Meer informatie vind je op www.vlogo.nl
De examencommissie heeft de volgende taken en bevoegdheden:
- Vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader van de onderwijs- en examenregeling, om de uitslag van toetsen en examens te beoordelen en vast te stellen
- Toezien op het borgen van de kwaliteit van de organisatie en de procedures rondom toetsen en examens
- Het behandelen van bezwaren als bedoeld in de OER.
Wanneer de klacht een bezwaar tegen een beoordeling van een examen(onderdeel) betreft moet deze worden ingediend bij de Examencommissie (zie hiervoor de paragraaf over de examencommissie).
Wanneer je klacht te maken heeft met ongewenst gedrag of integriteit kun je hiervoor ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de RINO Groep (zie hiervoor de paragraaf over de vertrouwenspersoon).
De Stichtingen BIG-opleidingen voor Psychologen en Pedagogen Midden en West hebben twee vertrouwenspersonen speciaal voor deelnemers:
Liesbeth Eurelings-Bontekoe
E-mail: vertrouwenspersoon@rinogroep.nl
Aad Schoenmakers
E-mail: aad@mensenwerkcoaching.nl
Telefoonnummer: 06-46052901
Meer informatie is te vinden in de door het bestuur van de Stichtingen BOPP Midden en BOPP West vastgestelde Regeling Vertrouwenspersoon.
- De deelnemer is toegelaten tot de BIG-opleiding. Dit betekent dat de deelnemer voldoet aan de volgende eisen:
- De deelnemer heeft een geldige LOGO-verklaring;
- De deelnemer heeft een positief toelatingsgesprek gehad;
- De deelnemer staat ingeschreven in het opleidingsregister van de FGzPt.
- Om eerder te kunnen starten met de praktijkopleiding, is het dus belangrijk om te weten wat de startdatum van het cursorisch onderwijs is.
- Voorjaarsgroepen starten met het cursorisch onderwijs tussen januari en april. De groepsindeling en definitieve startdatum wordt medio november bekendgemaakt.
- Najaarsgroepen starten met het cursorisch onderwijs tussen september en november. De groepsindeling en definitieve startdatum wordt medio juni bekendgemaakt.
- Het sjabloon van het Individueel Opleidingsplan (IOP) wordt vóór de start van de praktijkopleiding ingevuld door de deelnemer en de praktijkopleider. Het onderdeel ‘planning en begeleiding’ is zo volledig mogelijk ingevuld en er is een eerste opzet gemaakt van ‘de leerdoelen’. De praktijkopleider kan het IOP op Onderwijsportaal indienen zodra bekend is in welke groep de deelnemer is ingedeeld. Het IOP wordt besproken tijdens het IOP-gesprek bij de start van het cursorisch onderwijs.
Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op met het Servicebureau BIG via (030) 230 84 40 of servicebureauBIG@rinogroep.nl.
Bij aanvang van de opleiding stel je samen met de praktijkopleider een IOP (Individueel Opleidingsplan) op dat aan de hoofdopleider of jaargroepopleider ter beoordeling en goedkeuring wordt voorgelegd. Daarin worden de verschillende werkplekken, de praktijkopleidingsactiviteiten en de begeleiding door supervisoren en werkbegeleiders in een tijdspad aangegeven. Tevens bevat het IOP jouw individuele leerdoelen en de planning van praktijktoetsen zoals KBS-en. Een IOP wordt gedurende de opleiding regelmatig geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
Meer informatie over vrijstellingen vind je in de bijlage Vrijstellingenbeleid opleiding Psychotherapie (zie bijlagen onderaan deze pagina).
De PT-opleiding omvat over vier jaar in totaal 3680 uur, verdeeld over het cursorisch onderwijs en het praktijkonderwijs. Voor Gz-psychologen is er op grond van generieke vrijstellingen ook een verkorte variant van drie jaar. De vierjarige opleiding is in deze studiegids als uitgangspunt genomen. Afwijkende informatie die geldt voor de verkorte opleiding wordt aangeduid met ‘post-Gz’.
Voor de opbouw van het cursorisch programma gelden de volgende eisen die wettelijk zijn vastgelegd:
Schema uren PT-K&J opleiding | Post Gz | |
Cursorisch onderwijs (incl. vrije ruimte) | 580 | +/- 380 |
Praktijk | ||
Psychotherapie t.b.v. opleiding | 2400 | 1200 |
Psychotherapie onder supervisie | 500 | 400 |
Supervisie | ||
Algemene supervisie | 25 | 0 |
Individuele psychotherapie bij kinderen en adolescenten; Klachtgericht | 25 | 25 |
Individuele psychotherapie bij kinderen en adolescenten; Persoonsgericht | 25 | 25 |
Groep/systeem | 25 | 25 |
Ouderbegeleiding | 25 | 25 |
Keuze: ouder-kind, volwassene of groep | 25 | 25 |
Totaal supervisie | 150 | 125 |
Leertherapie | ||
Leertherapie | 50 | 50 |
Schema uren PT-V&O opleiding | Post Gz | |
Cursorisch onderwijs (incl. vrije ruimte) | 580 | +/- 380 |
Praktijk | ||
Psychotherapie t.b.v. opleiding | 2400 | 1200 |
Psychotherapie onder supervisie | 500 | 400 |
Supervisie | ||
Diagnostiek supervisie | 25 | 0 |
Individuele supervisie methodiek I | 25 | 25 |
Individuele supervisie methodiek II | 25 | 25 |
Groep/systeem | 25 | 25 |
K&J/ouderen | 25 | 25 |
Keuzesupervisie (methodiek III) | 25 | 25 |
Totaal supervisie | 150 | 125 |
Leertherapie | ||
Leertherapie | 50 | 50 |
Binnen de 580 lesuren (post-Gz: 380 uur) in het cursorisch programma volg je lesblokken die bijdragen aan competenties op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling, psychotherapeutische behandelingen en interventies in een geïntegreerd programma. Het cursorisch programma is zodanig ingedeeld dat het theoretische en praktische ondersteuning biedt voor de uitvoering van de behandelingen binnen het praktijkonderwijs.
In het vierjarige cursorische programma zijn ‘vrije ruimte’-uren opgenomen (bij PT K&J zijn dit 49 uren), die je kunt besteden aan extra cursussen en supervisies, wetenschappelijk onderzoek en eventuele andere activiteiten, mits gerelateerd aan psychotherapie. Een invulling middels supervisie voor maximaal 10 a 15 uur is eventueel ook mogelijk. Plannen voor de invulling leg je vooraf ter goedkeuring voor aan de hoofdopleider. Deze uren zijn niet opgenomen in de opleidingsprijs.
Voor iedere opleidingsdag wordt van jou verwacht dat je de opgegeven literatuur bestudeert en praktijkopdrachten maakt, die je binnen de praktijkopleidingsinstelling uitvoert. De praktijkopdrachten worden vervolgens in de opleiding ter discussie gesteld en/of geëvalueerd. Mede hierdoor wordt de afstemming tussen theorie en praktijk bevorderd en gewaarborgd.
Elk lesblok bestaat uit een aantal dagdelen van elk drie uur (exclusief pauze). Een deel van de opleidingsdagen beginnen met een uur therapeutgerichte intervisie (V&O) op basis van dit format of probleemgestuurd onderwijs (K&J) op basis van deze structuur. Gedurende de opleiding heb je op een vaste dag les. In uitzonderlijke gevallen wordt uitgeweken naar een andere dag.
Verslag van de opleidingsdag
In de V&O-opleiding maak je om de beurt een beknopt verslag van maximaal twee A4-tjes van de opleidingsdag. Daarin wordt besproken hoe de groep functioneerde, wat de belangrijke thema’s waren en memorabele gebeurtenissen. Aan het begin van elke bijeenkomst wordt het verslag van de vorige keer kort doorgenomen en eventuele open einden afgehecht. De opleidingsmedewerker plaatst het verslag op Onderwijsportaal. Bij de K&J-opleiding wordt in de eerste twee jaar verslaglegging gemaakt van het probleemgestuurd onderwijs en in de laatste twee jaar van de intervisie.
Het overzicht van de cursusbijeenkomsten en uren voor jouw opleidingsgroep vind je op Onderwijsportaal.
- Inhoud en duur van het onderdeel
- Doelstellingen en/of eindtermen
- Werkwijze en competenties
- Beoordelingscriteria en toetsvorm
- Literatuur, verplicht en aanbevolen
Voor de V&O-opleiding is er tot op heden erkenning als VPeP-lid-psychotherapeut indien tenminste 25 sessies supervisie en 25 sessies leertherapie bij een door de VPeP erkende supervisor/leertherapeut zijn gevolgd. Daarnaast maken enkele geaccrediteerde keuzemodules onderdeel uit van het onderwijs.
De K&J-opleiding is erkend door de VKJP.
Het technisch-theoretisch onderwijs omvat 90 lesuren aan het begin van het eerste jaar van de opleiding, waarin de thema’s psychopathologie, diagnostisch proces, testdiagnostiek, procesdiagnostiek en persoonlijkheidsdiagnostiek aan de orde komen.
De opleidingsdeelnemer maakt 400 praktijkuren onder supervisie, waarin zij/hij intakes verricht en verslaglegging daarover uitvoert, onderdelen van uitgebreide testprocedures bijwoont dan wel uitvoert, beargumenteerde en onderbouwde indicatiestellingsadviezen opstelt (mondeling en schriftelijk), en patiëntcontacten in het kader van diagnostiek heeft.
De supervisie psychodiagnostiek omvat 25 uur; bovenstaande activiteiten worden ondersteund en de opleidingsdeelnemer wordt geholpen daarop te reflecteren.
Praktijkuren diagnostiek en de supervisie-uren daarover zullen ingezet worden wanneer geschikte casuïstiek zich aandient en er ruimte en mogelijkheden zijn in de actuele opleidingssituatie; dit kan gedurende de gehele opleiding, terwijl daarnaast maximaal twee therapie-supervisies lopen.
Als deelnemer aan de opleiding volg je binnen jouw opleidingstraject twee modules naar keuze. De keuzemodules worden aangeboden in de tweede helft van de PT V&O opleiding. Klik hier voor meer informatie over de inhoud van de keuzemodules. Klik hier voor de spelregels en de veel gestelde vragen.
K&J:
Als deelnemer aan de PJ-opleiding volg je binnen jouw opleidingstraject twee modules naar keuze. De keuzemodules worden aangeboden aan deelnemers in het laatste jaar van de PJ opleiding. We bieden de volgende keuzemodules aan: Schematherapie Basiscursus, Mentaliseren bevorderend Werken en Emotion Focused Therapy (EFT). Klik hier voor de spelregels en de veel gestelde vragen.
Voor aanvang van elk lesblok krijg je eventueel aanvullende literatuur via Onderwijsportaal. De richtlijn voor de hoeveelheid literatuur is maximaal 30 pagina’s leerstof per dagdeel van 3 uur. Het komt voor dat deelnemers voor een cursusblok aanvullende boeken moeten aanschaffen. Deze kosten vallen buiten de opleidingsprijs en worden geschat op ongeveer € 1.750 voor de hele opleiding.
Daarnaast staan in het portfolio:
- Alle studieonderdelen van het curriculum
- Eventuele afwezigheid
- Toetsresultaten
- Eventueel verleende vrijstellingen
- In geval van afwezigheid tussen 0% en 20% in een lesblok moet je gemiste delen compenseren. Hiervoor neem je contact op met de docent. Je kunt daarbij zelf een voorstel doen voor een actie waardoor je aantoonbaar maakt dat de gemiste stof is verwerkt. De vervangende opdracht moet worden voltooid uiterlijk een maand na datum van het gemiste deel
- In geval van meer dan 20% afwezigheid in een lesblok volg je het lesblok opnieuw
- Over de gehele opleiding mag je niet meer dan 10% missen
Als er meer dan 10% afwezigheid dreigt te ontstaan, dan stel je zelf de manager opleidingen en de praktijkopleider hiervan op de hoogte. De hoofdopleider bepaalt dan in overleg met de jaargroepopleider en de manager opleidingen welke stappen er vervolgens genomen worden. Absentie blijft – ook na compensatie door een vervangende opdracht – meetellen tot het in de onderwijs en examenregeling gestelde maximum percentage absentie (10%).
De Stichtingen BoPP Midden Nederland en West Nederland zullen zich bij langer durende afwezigheid inspannen om naar een oplossing te zoeken. Het kan voorkomen dat, bij wijze van uitzondering, de module na afronding van het cursorisch deel van de opleidingsgroep in een andere opleidingsgroep gevolgd kan worden, maar dat is niet altijd mogelijk.
Het is belangrijk dat je langdurige afwezigheid, door bijvoorbeeld zwangerschap of ziekte, dit doorgeeft aan het opleidingsregister van de FGzPt.
Opleidingsdagen en vakantieperiodes die hiermee niet overeenkomen, worden ruim van tevoren bekend gemaakt. Het is niet toegestaan om vrij te nemen tijdens lesdagen wegens vakantie.
Op aanvraag is het getuigschrift in het Engels te verkrijgen. Je verzoek hiervoor richt je aan de opleidingsmedewerker.
De PT-opleiding omvat over vier jaar in totaal 3680 uur, verdeeld over het cursorisch onderwijs en het praktijkonderwijs. Voor Gz-psychologen is er op grond van generieke vrijstellingen ook een verkorte variant van drie jaar. De vierjarige opleiding is in deze studiegids als uitgangspunt genomen. Afwijkende informatie die geldt voor de verkorte opleiding wordt aangeduid met ‘post-Gz'.
Schema uren PT-K&J opleiding | Post Gz | |
Cursorisch onderwijs (incl. vrije ruimte) | 580 | +/- 380 |
Praktijk | ||
Psychotherapie t.b.v. opleiding | 2400 | 1200 |
Psychotherapie onder supervisie | 500 | 400 |
Supervisie | ||
Algemene supervisie | 25 | 0 |
Individuele psychotherapie bij kinderen en adolescenten; Klachtgericht | 25 | 25 |
Individuele psychotherapie bij kinderen en adolescenten; Persoonsgericht | 25 | 25 |
Groep/systeem | 25 | 25 |
Ouderbegeleiding | 25 | 25 |
Keuze: ouder-kind, volwassene of groep | 25 | 25 |
Totaal supervisie | 150 | 125 |
Leertherapie | ||
Leertherapie | 50 | 50 |
Schema uren PT-V&O opleiding | Post Gz | |
Cursorisch onderwijs (incl. vrije ruimte) | 580 | +/- 380 |
Praktijk | ||
Psychotherapie t.b.v. opleiding | 2400 | 1200 |
Psychotherapie onder supervisie | 500 | 400 |
Supervisie | ||
Diagnostiek supervisie | 25 | 0 |
Individuele supervisie methodiek I | 25 | 25 |
Individuele supervisie methodiek II | 25 | 25 |
Groep/systeem | 25 | 25 |
K&J/ouderen | 25 | 25 |
Keuzesupervisie (methodiek III) | 25 | 25 |
Totaal supervisie | 150 | 125 |
Leertherapie | ||
Leertherapie | 50 | 50 |
Het praktijkonderwijs heeft een omvang van 2400 uur (post-Gz: 1200). Dit komt neer op een werkweek van 20 uur (post-Gz: 16 uur) tijdens de gehele duur van de opleiding. Daarnaast volg je minimaal 50 uur leertherapie en 150 (post-Gz: 125) uur supervisie over 500 (post-Gz: idem) uur psychotherapiesessies.
In het praktijkonderwijs voer je taken uit op het gebied van diagnostiek, indicatiestellingen psychotherapeutische behandeling.
Binnen het praktijkonderwijs word je begeleid door de praktijkopleider, de werkbegeleider(s) en de supervisor(en). Het is voor het volgen van verschillende opleidingsonderdelen noodzakelijk dat je op jouw praktijkopleidingsplaats de beschikking hebt over video- en audio-opnameapparatuur voor praktijkopdrachten en supervisie.
De praktijkopleider heeft minimaal één uur per maand beschikbaar voor structureel overleg met jou over de voortgang van de opleiding. De praktijkbegeleiding valt binnen jouw reguliere werktijd.
Meer informatie over rollen en kwalificatie-eisen in de praktijkbegeleiding vind je onder het kopje ‘Rollen en kwalificatie-eisen’.
In deze animatie laten we zien wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van praktijkopleiders van de postmaster BIG-opleidingen psychologie: Praktijkopleider: taken en verantwoordelijkheden - YouTube.
- Minimaal drie jaar geregistreerd als psychotherapeut en ten minste twee jaar fte werkervaring als zodanig binnen de betreffende leeftijdsdifferentiatie volwassenen & ouderen of kinderen & jeugd
- Werkzaam op jouw afdeling en aanwezig op jouw werktijden (voor ten minste 50%)
- Aanwezig op jouw werktijden
- Onderschrijft de beroepsethiek voor psychologen/pedagogen
- Werkbegeleiding bij voorkeur individueel
- Zwaarte van het werk
- Het halen van leerdoelen
- Voortgang supervisie
- Aansluiting bij het cursorisch onderwijs
- Omgang met collega’s
- Positie op de afdeling en in de instelling
- Inschatten van jouw bekwaamheid en het hierop afstemmen van je taken
De werkbegeleider is (tuchtrechtelijk) verantwoordelijk voor al de door jou geleverde patiëntenzorg in het kader van de opleiding. Dit betekent dat de werkbegeleider tuchtrechtelijk kan worden aangesproken op het handelen (of niet handelen) van jou als opleideling.
De inrichting van de werkbegeleiding gebeurt in opdracht van en in nauw overleg met de praktijkopleider. Er vindt periodiek afstemming plaats tussen jouw praktijkopleider en jouw werkbegeleider over de gang van zaken op de werkplek in relatie tot de opleidingseisen.
Verslaglegging
Jaarlijks wordt de werkbegeleiding door de praktijkopleider en jou geëvalueerd. Deze evaluatie is onderdeel van jouw jaarverslag. De praktijkopleider betrekt de werkbegeleider bij deze evaluatie.
Meer informatie over rollen en kwalificatie-eisen in de praktijkbegeleiding vind je onder het kopje ‘Rollen en kwalificatie-eisen’.
In deze animatie laten we zien wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van werkbegeleiders en supervisoren van de postmaster BIG-opleidingen psychologie: Werkbegeleider: taken en verantwoordelijkheden - YouTube.
- Jij geeft de supervisor een zo volledig mogelijk inzicht in het verloop van de therapie en in jouw doen en laten tijdens de therapie. Het is de bedoeling dat jij probeert de opmerkingen en inzichten van de supervisor te integreren in je eigen beleid bij de uitvoering van de therapie
- De supervisor zet zijn kennis en ervaring in om jou inzicht te geven in de technische en theoretische aspecten van de uitgevoerde therapie, zodat jij je verder kunt ontwikkelen. Dit geldt ook voor de interferentie van jouw persoonlijkheid als dit het therapieproces bevordert of belemmert in de uitgevoerde therapie. De supervisor stelt jou op de hoogte van de voor supervisie relevante regels, waaraan hij gebonden is door de psychotherapievereniging die hem de supervisiebevoegdheid heeft toegekend
In het document ‘Supervisie in een schooloverstijgende psychotherapieopleiding’ vind je meer informatie.
Waar moeten supervisoren aan voldoen?
De supervisoren moeten voldoen aan de gestelde eisen. Deze zijn te vinden in het Besluit opleidingseisen Psychotherapeut, te vinden bij bijlagen onderaan deze pagina.
Waar moet de supervisie aan voldoen?
Alle eisen voor planning, frequentie, tijdstuur, spreiding etc. zijn te vinden in het Besluit opleidingseisen Psychotherapeut, te vinden bij bijlagen onderaan deze pagina.
Wanneer de supervisie in groepsverband plaatsvindt, gelden de volgende regels:
- Bij twee supervisandi duurt één sessie minimaal één uur. In het IOP en bij de halfjaarlijkse urenregistratie op Onderwijsportaal vermeld je deze sessie als volgt: één uur (omgerekend op basis van groepssupervisie met twee supervisandi)
- Bij drie of vier supervisandi duurt één sessie minimaal 1,5 uur. In het IOP en bij de halfjaarlijkse urenregistratie op Onderwijsportaal vermeld je deze sessie als volgt: één uur (omgerekend op basis van groepssupervisie met (vermelding aantal) supervisandi
De start van de supervisie mag plaatsvinden wanneer je tenminste 12 uren van het bijpassende lesblok hebt gevolgd. Bij de PT-opleiding V&O en K&J zijn de startmomenten voor jouw groep op Onderwijsportaal terug te vinden.
Supervisie
De supervisiereeksen worden gespreid over de volledige opleidingsperiode, niet meer dan twee reeksen tegelijkertijd, startdatum niet eerder dan de datum die in het ‘overzicht startdata’ is aangegeven. Bij relevante wijzigingen zal het IOP moeten worden aangepast en geaccordeerd door de hoofdopleider of jaargroepopleider. Toezicht op de supervisie is er op de volgende manieren:
- Een compleet overzicht van de supervisieplanning en -invulling in het individueel opleidingsplan (IOP)
- Een inhoudelijk verslag door de praktijkopleider in de jaarverslagen
- De urenrapportage bij het uploaden van het jaarverslag
De supervisiereeksen dienen conform het IOP te worden uitgevoerd, dit is de verantwoordelijkheid van praktijkopleiders.
Op Onderwijsportaal is 'Algemeen' een supervisiecontract beschikbaar gesteld. Dit contract is van de NVP en kun je op eigen initiatief gebruiken en is dus niet verplicht. Het bevat grotendeels dezelfde velden als onze afgeschafte verklaringen, maar is in aanvulling daarop ook te gebruiken als supervisiecontract.
De begin- en eindverklaringen leertherapie verklaringen blijven vooralsnog wel in gebruik.
In deze animatie laten we zien wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van werkbegeleiders en supervisoren van de postmaster BIG-opleidingen psychologie: Supervisor: taken en verantwoordelijkheden - YouTube
Wanneer je na de opleiding tot psychotherapeut lid wil worden van een specialistische psychotherapievereniging moet je altijd een leertherapie gevolgd hebben in het referentiekader van de desbetreffende vereniging. Hier kun je dus rekening mee houden bij de keuze voor de leertherapie.
Een leertherapie bestaat uit tenminste 50 therapiezittingen van drie kwartier bij één leertherapeut en kan meteen bij de aanvang van de opleiding beginnen; bij voorkeur halverwege het eerste jaar. In uitzonderlijke gevallen kan de hoofdopleider of jaargroepopleider twee reeksen van 25 sessies goedkeuren. Hiervoor stuur je een mail naar de opleidingsmanager met een heldere onderbouwing voor deze keuze en een plan voor de waarborging van de continuïteit van het leerproces.
Voor het afronden van de leertherapie geldt dat de leertherapeut schriftelijk verklaart hoeveel sessies met wie in welke periode er zijn afgerond. Een oordeel over het verloop van de sessies is hierbij niet nodig. Gebruik hiervoor het formulier ‘Eindverklaring leertherapie’. Dit formulier kun je vervolgens uploaden op Onderwijsportaal.
De hoofdopleider kan dispensatie verlenen voor de geformuleerde eisen van de praktijkbegeleiding, indien zij van oordeel is dat de betrokkene aantoonbaar beschikt over een niveau van functioneren dat overeenkomt met de gestelde eisen. De praktijkopleider kan een dispensatieverzoek indienen via Onderwijsportaal.
Onderscheid werkbegeleiding en supervisie
Het onderscheid tussen een werkbegeleider en een supervisor is dat de werkbegeleider tuchtrechtelijk verantwoordelijk is voor al de door jou geleverde patiëntenzorg in het kader van de opleiding.
De supervisoren houden zich bezig met de persoonlijke professionele ontwikkeling van jou als deelnemer. Hier kan bijvoorbeeld jouw instrumentkeuze, de resultaten en de interpretatie en de manier van rapportage aan de orde komen. Je manier van vragen stellen, gespreksvoering en rapportbespreking kan geoefend worden, evenals de manier waarop je omgaat met moeilijke patiënten. Het accent bij supervisie ligt nadrukkelijk op jouw persoonlijke ontwikkeling.
In aanvulling op het opleidingsplan is een landelijk toetsboek ontwikkeld waarin praktijktoetsen en beoordelingsinstrumenten staan. Aan het eind van de opleiding dienen alle vereiste formulieren en beoordelingen m.b.t. het praktijkgedeelte in het portfolio te zijn opgenomen. Informatie over de praktijktoetsen en welke voor jou van toepassing zijn, vind je terug op Onderwijsportaal onder Algemeen, Opleidingsspecifieke informatie, Competentiegericht Opleiden (CGO).
Beoordeling
Bij aanvang van de opleiding beoordeel je in samenspraak met de praktijkopleider je eigen competenties door het invullen van het digitale competentieprofiel. Het competentieprofiel vind je terug op Onderwijsportaal. In dit profiel wordt de voortgang van de competentieontwikkeling vastgelegd. Vervolgens worden de competenties ieder halfjaar met jou geëvalueerd en per competentiegebied beoordeeld door de praktijkopleider en verwerkt in het competentieprofiel.
Evaluatie
Over ieder jaar schrijf je een evaluatieverslag. Het sjabloon hiervoor vind je op Onderwijsportaal. In dit verslag reflecteer je op je eigen competentieontwikkeling en benoem je leerdoelen voor de komende periode aan de hand van de competenties. Een evaluatie op basis van de competenties door de praktijkopleider, werkbegeleider en supervisor van het afgelopen jaar maakt deel uit van dit verslag. Het verslag wordt via Onderwijsportaal ingediend door deelnemer en ter goedkeuring voorgelegd aan de hoofdopleider of jaargroepopleider.
Halverwege de opleiding vindt een evaluatiegesprek plaats. Voor de vierjarige opleiding valt dit samen met het jaarverslag en de competentiebeoordeling. Hierbij zijn deelnemer, praktijkopleider en hoofd- of jaargroepopleider aanwezig. Tijdens dit gesprek wordt jouw competentieontwikkeling in de praktijk- en cursorische onderwijs besproken en worden afspraken gemaakt voor de volgende periode. Bij afronding van de opleiding vindt een eindgesprek en een geschiktheidsbeoordeling plaats.
Meer informatie over en de sjablonen voor verslagen vind je op Onderwijsportaal in het portfolio.
Bij selectieve toetsing ontvang je een beoordeling (goed, voldoende of onvoldoende). Dit zijn toetsen in het cursorisch onderwijs en de geschiktheidsbeoordeling in het praktijkonderwijs. Bij de geschiktheidsbeoordeling geeft de praktijkopleider per
competentiegebied in het digitale competentieprofiel een beoordeling. Deze beoordeling geschiedt aan de hand van het niveau dat verwacht mag worden gezien de fase van de opleiding en op basis van de selectieve schaal: onvoldoende/voldoende/goed.
Onvoldoende beoordeling praktijkonderwijs
Een onvoldoende beoordeling van het praktijkonderwijs krijg je wanneer je praktijkopleider op een (of meerdere) competentiegebied(en) een onvoldoende beoordeling geeft. Zoals vermeld in de Onderwijs en Examenregeling (OER) heb je bij een onvoldoende beoordeling recht op een herkansing. Voor het praktijkonderwijs bestaat de herkansing uit een beoordelingstraject. Er geldt de volgende procedure:
• Voor de start van het beoordelingstraject wordt een Plan van aanpak gemaakt waarin concrete acties ter verbetering van de onvoldoende beoordeelde competentiegebieden worden vastgesteld. De uitwerking van het Plan van aanpak geschiedt aan de hand van de indicatoren die horen bij de onvoldoende beoordeelde competentiegebieden. Zoals vermeld in het Toetsboek van de opleiding: Een indicator is waarneembaar en meetbaar gedrag of het resultaat van dat gedrag.
• De praktijkopleider is verantwoordelijk voor het opstellen van het Plan van aanpak. Hierbij zijn de deelnemer, de hoofdopleider of jaargroepopleider en eventueel de opleidingsmanager betrokken.
• Het plan van aanpak wordt door de praktijkopleider in Onderwijsportaal geplaatst onder ‘Aandachtspunten en afspraken’.
• Het beoordelingstraject heeft een looptijd van drie maanden. De startdatum van het beoordelingstraject wordt gezamenlijk vastgesteld en vastgelegd in het plan van aanpak;
• In het plan van aanpak wordt de datum van beoordeling van het beoordelingstraject vastgelegd, alsmede wie bij deze beoordeling betrokken zijn. Dit zijn minimaal de praktijkopleider en de hoofdopleider/jaargroepopleider;
• Is de beoordeling van één of meerdere competentiegebieden na afloop van het beoordelingstraject onvoldoende, dan is er nog één herkansing mogelijk;
• Er volgt een (herzien) plan van aanpak.
• Het herkansings-beoordelingstraject heeft wederom een looptijd van drie maanden;
• Is de beoordeling van één of meerdere competentiegebieden na afloop van het herkansings-beoordelingstraject opnieuw onvoldoende, dan eindigt de opleiding.
De Onderwijs- en examenregeling (OER) is vastgesteld door de Stichting BoPP Midden Nederland en de Stichting BoPP West Nederland (zie belangrijke bijlagen/regelgeving). De examencommissie bewaakt de naleving van de onderwijs- en examenregeling.
Bezwaar en beroep
Tegen een door de hoofdopleider, praktijkopleider of een docent genomen besluit kan de deelnemer een bezwaarschrift indienen bij de examencommissie conform onderstaande procedure.
Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit.
Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:
- Jouw naam en adres
- De redenen van het bezwaar
- Een duidelijke omschrijving van het besluit met datum waartegen het bezwaar is gericht met afschrift van het besluit
Het contact met de examencommissie verloopt via de secretaris van de examencommissie: |
Mr. Pien van Hasselt 030 230 84 91 p.van.hasselt@rinogroep.nl |
In voorbereiding op de afronding van de PT-opleiding controleert de deelnemer of het portfolio voldoet aan de eindeisen. Hiervoor gebruikt de deelnemer met differentiatie K&J: checklist portfolio PT K&J opleiding en de deelnemer met differentiatie V&O: checklist portfolio PT V&O opleiding.
Persoonsgegevens
Voor het samenstellen van het getuigschrift worden je persoonsgegevens gebruikt vanuit het portaal. We verzoeken je om deze te controleren door rechts bovenin op je profiel te klikken, zodat de juiste gegevens op het getuigschrift komen te staan.
Het getuigschrift wordt afgegeven op je geboortenaam. Dit zijn je volledige voornamen + geboortenaam (en niet je aangetrouwde naam). Hiernaast dient de juiste titulatuur en geboorteplaats te zijn ingevuld. Als je geboorteland verschilt van Nederland dan verzoeken we je deze ook in te vullen.
Uitloop opleiding
Als je uitloop hebt van de opleiding en na de diplomering nog praktijk en/of cursorisch onderwijs volgt dan geldt het volgende:
- Loop je niet langer dan 3 maanden uit, dan schrijf je het (eind)verslag over een langere laatste periode.
- Loop je langer dan 3 maanden uit, dan schrijf je elk volgende periode een verslag en registreer je de uren. Je kan als deelnemer zelf een nieuwe periode aanmaken met de button ‘Periode toevoegen’ rechtsboven.
Als bij uitloop de einddatum van je opleiding inzicht komt breng je de opleidingsmedewerker op de hoogte in verband met de administratieve verwerking.
Einddatum getuigschrift
De formele einddatum van de opleiding is de datum waarop aan alle vereisten voor de opleiding is voldaan. Deze datum wordt als volgt vastgesteld:
- De einddatum praktijkopleiding is de datum dat aan alle praktijk vereisten is voldaan. Deze datum wordt door de praktijkopleider vermeldt in het portfolio van de deelnemer.
- De einddatum cursorische opleiding is de datum dat aan alle cursorische vereisten is voldaan. Deze datum wordt door de jaargroepopleider vastgesteld.
Getuigschrift ontvangen
Het getuigschrift wordt uitgereikt tijdens de diplomering van je opleidingsgroep. Als je op deze datum nog niet voldoet aan de opleidingseisen, dan ontvang je een concept-dossioma (en nog geen getuigschrift).
Als je tot drie weken voorafgaand aan de diplomering voldoet aan de opleidingseisen, heb je de mogelijkheid om het getuigschrift eerder per post te ontvangen. Indien je hiervoor in aanmerking komt en dit wenst, neem dan tijdig contact op met de opleidingsmedewerker.
Op aanvraag is het getuigschrift in het Engels te verkrijgen. Je verzoek hiervoor richt je aan de opleidingsmedewerker.
Registratie als psychotherapeut
Na succesvolle afronding van de opleiding ontvang je het getuigschrift. Met een afschrift van dit getuigschrift kun je de BIG- registratie tot psychotherapeut aanvragen. Meer informatie over (her)registratie is te vinden op www.bigregister.nl.
Docent worden bij de RINO Groep?
Heb je interesse om na afronding van de opleiding je kennis over te dragen als docent kijk dan voor meer informatie op onze docenten pagina en/of neem voor vragen contact op met P&O docenten via docentencontact@rinogroep.nl.
Over de organisatie van de opleiding
- Opleidingsplan Psychotherapeut
- Overzicht gesprekken en verslagen
- Visie van de opleiding tot psychotherapeut bij de Stichtingen BoPP Midden Nederland en West Nederland
- Competentiegericht Opleiden - Getting Started
- Competentieprofiel PT
- Vrijstellingenbeleid opleiding Psychotherapie
- Keuzemodules behandeling KP/PT (alleen V&O)
- Keuzemodules: spelregels en veelgestelde vragen (alleen V&O)
- Toetsbeleid Psychotherapie V&O en K&J
- FAQ Critically Appraised Topic (CAT)
- Vrijstellingenbeleid opleiding Psychotherapie
- Supervisie in een schooloverstijgende psychotherapieopleiding
- Taken en verantwoordelijkheden in de praktijkbegeleiding