Postmaster opleiding speltherapie: Spel als psychotherapeutische interventie  (SL26A)

€ 5.250

Inschrijven

Mogelijk t/m 30 januari 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Kinderen drukken zich het beste uit in hun spel. Zo kunnen zij hun gevoelens en (nare) ervaringen uitspelen, nieuw gedrag uitproberen, en een andere kijk op zichzelf en de gebeurtenissen om hen heen ontwikkelen. In deze opleiding Speltherapie maak je diepgaand kennis met spelpsychotherapeutische inzichten en technieken, en leer je ook de specifieke manier van kijken, denken en handelen toepassen die jou tot een vakkundige speltherapeut maakt.
 
  • Inhoud

    Middels spel kun je kinderen helpen om op een andere manier met hun moeilijke situaties om te gaan, hun angsten te verminderen, hun gevoelens te leren verwoorden en trauma’s te verwerken. Hierdoor kan de vaak gestagneerde ontwikkeling van een kind weer op gang komen. Bij dit proces heb je als behandelaar de ouders hard nodig. Daar wordt in deze opleiding dan ook ruim aandacht aan besteed.
    Ook leer je hoe je als behandelaar een relatie opbouwt met een kind waarin hij of zij zich veilig voelt, zijn situatie volledig leert begrijpen en vanuit daar mogelijkheden vindt om met zijn of haar situatie en gevoelens om te gaan.

    Onderwerpen die aan de orde komen:

    • speltheorie
    • therapeutisch kader
    • speldiagnostiek
    • betekenisanalyse
    • speltechnieken
    • afstemmen met ouders
    • spelgenogram
    • spel bij specifieke doelgroepen (trauma, hechting, kinderen met een beperking)
       
    Deze cursus is géén opleiding tot het beroep psychotherapeut. Na het volgen van deze opleiding mag je de titel spelpsychotherapeut alleen voeren als je al een BIG-registratie als psychotherapeut hebt.

    Wat leer je?

    • Je doet ervaring op met spel gebruiken in diagnostische processen.
    • Je doet inzicht op over spel als aanvullend behandelmiddel in je toolbox.
    • Je leert werken met spel in behandelingen bij kinderen met enkelvoudige en complexe problematiek.
    • Je ontwikkelt vaardigheden in ouders actief te betrekken in het behandelproces van het kind.

    Werkwijze

    Theorie en praktische oefening
    Iedere klassikale lesdag staat een nieuw onderwerp centraal, waarbij theorie en praktijkoefeningen elkaar afwisselen. De analyse van de betekenis van het spelmateriaal met de daarbij behorende interventies vormen de rode draad en komen iedere les terug. Dit betekent dat van jou wordt verwacht dat je gefilmde spelsessies kunt inbrengen; (verbatim) uitgewerkte vignetten is eventueel ook mogelijk.

    Eigen spelervaring en intervisie
    De opleiding heeft naast bovengenoemde onderwerpen (13 lesdagen), één dag ‘eigen spelervaring’ en twee intervisiedagen. De lesdagen met ‘eigen spelervaring’ vinden plaats in een instelling met spelkamer. Iedere deelnemer zal op deze lesdag zelf ervaren hoe het is om als cliënt in een spelkamer te mogen spelen.

    Tijdens de intervisiedagen wordt in twee subgroepen gewerkt. Elke subgroep wordt begeleid door een docent. Iedere deelnemer brengt met beeldmateriaal een eigen casus in, die in de subgroep grondig wordt besproken.

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Deze opleiding kan niet als incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Omvang

    17 vrijdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    Vrijdag 6 maart 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 3 april 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 17 april 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 8 mei 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 22 mei 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 5 juni 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 19 juni 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 3 juli 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 10 juli 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 4 september 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 18 september 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 2 oktober 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 30 oktober 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 13 november 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 27 november 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 11 december 2026 van 9.30-16.30 uur
    Vrijdag 18 december 2026 van 9.30-16.30 uur

    De reserve datums zijn: 17 juli 2026 en 15 januari 2027

    Locatie: Utrecht
    (Omvang 102 uur)

    Let op! De datums zijn nog onder voorbehoud.
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond. Bij sommige lesdagen, zoals de eerste lesdag en de eigen speldag, is aanwezigheid verplicht.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    Deze opleiding is bedoeld voor gedragswetenschappers die werken met kinderen tussen de 3 en 11 jaar, inclusief kinderen (en volwassenen) met een licht verstandelijke beperking.

  • Docenten
    drs. Femke Versseput

    Hoofdopleider: drs. Femke Versseput

    drs. Els van der Ploeg

    drs. Els van der Ploeg

    Els van der Ploeg is klinisch psycholoog/psychotherapeut, supervisor VKJP en praktijkopleider. Zij is werkzaam bij Yulius bij de polikliniek en kliniek voor kinderen en jongeren met trauma en hechtingsproblematiek.Lees meer
  • Literatuur
    Tijdens de opleiding dien je te beschikken over de volgende boeken:
    De cursuskosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen literatuur (ongeveer € 175,-)
     
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
     
  • Reviews