Samen met de Kinder(di)eetcreatie hebben we deze module ontwikkeld rondom kritisch eetgedrag. De Kinder(di)eetcreatie ontwikkelt methoden en spelmateriaal voor het begeleiden van kinderen met een diëtistische hulpvraag. Het materiaal daagt uit, enthousiasmeert en speelt in op de belevingswereld en nieuwsgierigheid van kinderen. De methodiek Kritische eters is, waar mogelijk, evidence based onderbouwd. Dit gecombineerd met ruime werkervaring heeft een complete methode opgeleverd die goed toepasbaar is in de praktijk van de (kinder)diëtist.
Eten is één van de meest belangrijke, maar ook complexe vaardigheden die kinderen moeten leren. Doordat eten zo complex is, zijn eetstoornissen en eetproblemen bij kinderen veel voorkomend. Geschat wordt dat bijna de helft van de kinderen voor de basisschoolleeftijd problemen heeft met eten. (Kinder)diëtisten krijgen in de praktijk steeds meer kinderen aangemeld waarbij de problemen verder strekken dan een afgestemde calorie-inname, gezonde eetpatronen, afvallen of aankomen. Kinderen zijn kieskeurig ten aanzien van smaak, temperatuur, geur of de structuur van voeding. In de begeleiding van deze kinderen krijgen diëtisten steeds meer vragen over de relatie tussen prikkelverwerking en eten en drinken. Na het afronden van de praktische en theoretisch onderbouwde cursus kun je de volgende dag in je praktijk al aan de slag met de informatie en materialen.
Deze cursus is in eerste instantie voor (kinder)diëtisten. In deze 3-daagse analyseer je kritisch eetgedrag vanuit een zintuiglijk perspectief. Met kennis over de zintuigen en het proces van prikkelverwerking leer je te kiezen voor een begeleidingsstrategie die past bij het kind in zijn omgeving (thuis, instelling, ziekenhuis).
De cursus kan ook gevolgd worden zonder gebruik te maken van de methodiek van de Kinder (di)eetcreatie. Wij zorgen ervoor dat er materiaal aanwezig is zodat iedereen mee kan doen.