Werken met kinderen is altijd dynamisch, en dat hoort het ook te zijn. Er zijn talloze variabelen die invloed hebben op hoe het kind tot ontwikkeling en tot leren kan komen. Binnen de behandeling willen we proberen de variabelen zo te kaderen dat het kind informatie kan verwerken en erop kan reageren of ervan kan leren. Hiervoor kijken we naar mogelijkheden in de omgeving, de materialen/middelen, de interactie, onszelf en de andere mensen die betrokken zijn. In deze 2-daagse module geven we hiertoe een aanzet. We brengen de betrokken variabelen in kaart en bespreken hoe we hiermee kunnen 'spelen' om de cliënt steeds een stapje verder te brengen, of te kunnen helpen zich opnieuw te organiseren om zelf verder te kunnen.
Algemene behandelprincipes worden besproken in relatie tot:
- Actieve participatie
- Aangepaste reactie
- Doelgerichte activiteit allen over logopedische hulpvragen en dagelijks functioneren.
Dit wordt gekoppeld aan het kwadrantenmodel van Winnie Dunn over modulatie van sensorische informatie, en het methodisch handelingsplan. Hierbij wordt gedetailleerd ingegaan op 3 specifieke behandelmodellen:
- 'A-SECRET' (Lucy Miller)
- Het ‘Zintuiglijk Activiteiten Programma” (Patricia & Julia Wilbarger)
- Het “Matrixmodel” (Sheila Frick, Patricia Oetter, Eileen Richter)
Deze worden geïmplementeerd binnen het “methodisch handelingsplan” van cursusinstituut ‘Anders Kijken naar Kinderen’.