Behandelmodule logopedie  (K2601)

Behandelmodellen voor logopedische hulpvragen

€ 395

Inschrijven

Mogelijk t/m 26 juni 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Er zijn talloze variabelen die invloed hebben op hoe het kind tot ontwikkeling en tot leren kan komen. Binnen de behandeling willen we proberen de variabelen zo te kaderen dat het kind informatie kan verwerken en erop kan reageren of ervan kan leren. In deze tweedaagse worden o.a. specifieke behandelmethoden besproken, het kwadrantenmodel van Winnie Dunn over modulatie van sensorische informatie, en het methodisch handelingsplan.
 
  • Inhoud

    Werken met kinderen is altijd dynamisch, en dat hoort het ook te zijn. Er zijn talloze variabelen die invloed hebben op hoe het kind tot ontwikkeling en tot leren kan komen. Binnen de behandeling willen we proberen de variabelen zo te kaderen dat het kind informatie kan verwerken en erop kan reageren of ervan kan leren. Hiervoor kijken we naar mogelijkheden in de omgeving, de materialen/middelen, de interactie, onszelf en de andere mensen die betrokken zijn. In deze 2-daagse module geven we hiertoe een aanzet. We brengen de betrokken variabelen in kaart en bespreken hoe we hiermee kunnen 'spelen' om de cliënt steeds een stapje verder te brengen, of te kunnen helpen zich opnieuw te organiseren om zelf verder te kunnen.

    Algemene behandelprincipes worden besproken in relatie tot:

    • Actieve participatie
    • Aangepaste reactie
    • Doelgerichte activiteit allen over logopedische hulpvragen en dagelijks functioneren.


    Dit wordt gekoppeld aan het kwadrantenmodel van Winnie Dunn over modulatie van sensorische informatie, en het methodisch handelingsplan. Hierbij wordt gedetailleerd ingegaan op 3 specifieke behandelmodellen:

    1. 'A-SECRET' (Lucy Miller)
    2. Het ‘Zintuiglijk Activiteiten Programma” (Patricia & Julia Wilbarger)
    3. Het “Matrixmodel” (Sheila Frick, Patricia Oetter, Eileen Richter)


    Deze worden geïmplementeerd binnen het “methodisch handelingsplan” van cursusinstituut ‘Anders Kijken naar Kinderen’.

    Wat leer je?

    Doelen van de cursus zijn o.a.:

    • De deelnemer stelt een behandelplan op voor de eigen cliënt binnen het model voor het methodisch handelingsplan en onderkent het belang van actieve participatie en doelgerichte functionele activiteiten in de behandeling gerelateerd aan de hulpvraag;
    • De deelnemer past de nieuwe inzichten toe binnen het “Matrixmodel” en het “Zintuiglijk Activiteiten Programma” waarmee de behandeling op maat aangepast wordt aan de eigen individuele cliënt, binnen de eigen specifieke werksetting en de dagelijkse omgeving van de cliënt;
    • De deelnemer onderbouwt de hulpvraag van zijn/haar eigen cliënt in z’n totaliteit, in het kader van het model “A-SECRET” en stelt hypothesen op over de mogelijke samenhangen die er zijn, om het functioneren van de cliënt beter te kunnen begrijpen en hiermee op maat te kunnen begeleiden. De deelnemer leert hiermee achter het gedrag te kijken dat de cliënt vertoont en te helpen dit gedrag om te vormen tot meer aangepast gedrag binnen doelgerichte functies.

    Werkwijze

    In deze cursus wordt ook gewerkt met casuïstiek. Aan de deelnemers wordt gevraagd gedurende deze twee dagen steeds te reflecteren op een eigen cliënt. Aan het einde van deze module leidt dit tot een beter beeld en een holistisch behandelplan voor deze cliënt met de individuele problematiek. Indien er toestemming is gegeven door de cliënt of diens ouders/verzorgers, kunnen ook videobeelden getoond worden die kunnen bijdragen aan het leerproces van de deelnemer(s).

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Do 28 mei 2026 van 09:30-16:30
    Vr 29 mei 2026 van 09:30-16:30

    (Omvang 12 uur)

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Logopedist
    Deelnemers aan deze cursus moeten de basismodule voor logopedisten hebben gevolgd en bekend zijn met de basisprincipes van de sensorische informatieverwerking gerelateerd aan het logopedisch klinisch redeneren.

  • Docenten
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews