Congres Mentaal gezonder in het middelbaar onderwijs  (C2518)

Een systemische blik op het individuele welzijn en gedrag van de leerling

€ 315

Inschrijven

Mogelijk t/m 30 oktober 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Jongeren hebben het op dit moment sociaal-emotioneel niet makkelijk. Uit onderzoek van het Trimbos blijkt dat zo’n 30% van de leerlingen op de middelbare school emotionele problemen ervaart. In samenwerking met ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont, en met lezingen van Thijs Launspach, Barbara Braams en Maxe de Rijk, organiseert RINO Groep daarom het congres Mentaal gezonder in het middelbaar onderwijs.
 
  • Inhoud

    30% van de leerlingen! Dat zijn er gemiddeld dus zo’n zeven per klas… Een leerkracht komt per dag dus tientallen leerlingen tegen die met het een en ander worstelen. Niet alleen is het gedrag van die leerlingen op school daardoor vaak ingewikkelder geworden (bijvoorbeeld door acting-out), maar ook schoolprestaties lijden eronder. Wanneer je je mentaal immers niet goed voelt, worden je schoolprestaties ook slechter. Het is niet voor niets dat prestatiedruk door leerlingen op het ogenblik als één van hun grootste stressoren wordt gezien.

    Juist omdat het zo’n belangrijk onderwerp is, besteden we aandacht aan zowel de leerling als losstaand individu, als aan de verschillende sociale contexten waar elke leerling deel vanuit maakt. Hierbij combineren we dus het beste van twee werelden: de ontwikkelingspsychologie en de systeemtheorie. En dat doen we niet voor niets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een integrale blik het meest recht doet aan datgene wat nodig is om onze leerlingen mentaal vooruit te helpen.

    De gebieden die tijdens het congres naar voren komen:

    • De persoonlijkheid van de individuele leerling
    • Het gezin van herkomst
    • School; de klas als sociaal systeem, de mentor als spin in het web
    • Het belang van de relatie met leeftijdsgenoten
    • Schermgebruik, in het bijzonder het effect van de sociale media
    Als professional in het voortgezet onderwijs of het mbo krijg je tijdens het congres een diepere blik op deze gebieden. En dat is niet zonder belang. Volgens het bekende PISA-onderzoek (o.a. over reken- en taalvaardigheid), uitgevoerd door het OESO, heeft Nederland namelijk de minst gemotiveerde leerlingen ter wereld. Dat maakt de rol van de leerkracht meteen belangrijker, omdat er dus weinig intrinsieke motivatie bij onze leerlingen is.


    Door een systemische blik op het individuele welzijn van de leerling te werpen, krijg je als deelnemer inzicht en concrete handreikingen om de kwaliteit van de pedagogiek op onze middelbare scholen en mbo-instellingen te verhogen. Het geeft richting aan hoe we beter om kunnen gaan met de toenemende mentale belasting en gedragsproblematiek van de jongere in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.

    Voorlopig programma
    08:30-09:30    Ontvangst en registratie
    09:30-10:45    Centrale opening en lezing: De leerling als individu - Barbara Braams
    10:45-11:00    Koffiepauze
    11:00-12:00    Plenaire lezing: gezin van herkomst - Steven Pont
    12:00-13:00    Uitgebreide lunch
    13:00-14:00    Plenaire lezing: School; de klas als sociaal systeem, de mentor als spin in het web - Maxe de Rijk
    14:00-15:00    Plenaire lezing: Leeftijdsgenoten, vriend of vijand? - Steven Pont
    15:00-15:15    Middagpauze
    15:15-16:15    Plenaire lezing: De invloed van social media - Thijs Launspach
    16:15-16:45    Centrale afsluiting
    16:45-17:15    Napraten met een drankje

    Waar gaan we het over hebben?
    • De ontwikkelingsfasen
    • Het zelfbeeld (in relatie tot influencers)
    • Contextuele benadering
    • Een goed werkend systeem en de valkuilen
    • Een systeemanalyse
    • Wat te doen en te laten in communicatie

    Omschrijving lezingen

    In de openingslezing neemt Dr. Barbara Braams ons mee in de mentale ontwikkeling van jongeren. Welke ontwikkelingen maken jongeren door? Waarom is het brein van jongeren extra gevoelig voor mentale problemen? Wat helpt jongeren om mentaal gezond te blijven? Door in te zoomen op de binnenwereld van jongeren in een turbulente levensfase, krijgen we inzicht in hoe persoonlijkheidsontwikkeling en mentale gezondheid zich vormen. Deze lezing vormt het fundament voor de rest van het programma: om leerlingen écht te begrijpen en te ondersteunen, is het essentieel om hun individuele ontwikkeling te bekijken in samenhang met de sociale systemen waar zij deel van uitmaken.

    Gezinspatronen, prestatiedruk, ouders die meekijken. Op weg naar school dragen jongeren niet alleen een rugzak vol boeken met zich mee, maar ook een rugzak vol persoonlijke bagage. Wat is vanuit het gezin van herkomst allemaal van invloed op het welzijn? Want in elk gezin heeft ieder gezinslid ook een bepaalde gezinsrol en de ene rol versterkt of verzwakt de andere. Maar dat is nog niet alles. Het beeld dat een kind vanuit die gezinsrol van zichzelf krijgt, is ook van invloed op het gedrag op school. Tijdens deze lezing leert ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut Steven Pont je heel snel een systeemanalyse van een gezin te maken.

    Ieder kind groeit in verschillende systemen op en naast het gezin van herkomst neemt ook school daarin een belangrijke plek in. Juist in de puberteit worden leeftijdsgenoten immers belangrijk voor je psychosociale ontwikkeling en trek je verregaande conclusies over wie je eigenlijk bent. Het is dan ook niet zo vreemd dat een deel van de mentale druk door jongeren juist op school wordt gevoeld.
     
    Hoe beïnvloed je als school het zelfbeeld van je leerlingen? In deze lezing zet Maxe de Rijk uiteen hoe je ervoor kan zorgen dat school een plek is waar leerlingen graag zijn en succeservaringen opdoen. Want, we zien het maar al te vaak: leerlingen bij wie school eerder een negatieve, dan een positieve ervaring heeft op hun persoonlijke ontwikkeling. Maxe vertelt aan de hand van eigen ervaringen welke aspecten van ons onderwijs daar invloed op hebben, hoe jij dat als professional kan merken aan je eigen leerlingen en hoe je er vervolgens voor kan zorgen dat het zelfbeeld van je leerlingen juist wordt versterkt op school. Hierdoor komen de leerlingen met meer plezier naar school, wat direct resulteert in positiever gedrag.

    Behalve het gezin is -met name in de puberteit- de vriendengroep in het leven van onze jongeren van essentieel belang voor hun psychosociale ontwikkeling. Je krijgt van je leeftijdsgenoten als het ware -na die van je ouders- je tweede opvoeding. En in plaats van ons bijvoorbeeld af te vragen waarom een leerling of student ‘verkeerde vrienden’ heeft, kunnen we ook proberen te achterhalen waarom het juist bij ingewikkelde leeftijdsgenoten onderdak vindt. Omdat deze hele dag in het teken staat van het welzijn van onze jongeren gaan we niet alleen over, maar ook mét ze praten. Steven Pont gaat tijdens deze lezing in gesprek met een aantal leerlingen zelf: hoe ervaren zij vriendschap, welke rol speelt die in hun dagelijks leven, en wat als je vriend ineens je vijand wordt?

    In deze lezing laat psycholoog Thijs Launspach zien hoe sociale media bewust de mentale gezondheid, het zelfbeeld en de maatschappelijke betrokkenheid manipuleren - met name van jongeren.. Thijs ontrafelt de mechanismen van online manipulatie, de rol van big tech hierbij en hoe de dominante rol van social media tot uiting komt in de leefwereld van jongeren. Launspach stelt daarbij de vraag: hoe ‘normaal’ is het dat deze techbedrijven zoveel invloed hebben op de gesteldheid van jongeren? Wat is er nodig om kinderen en jongeren te beschermen? Wat doe je als mentor of docent wanneer online spanningen doorsijpelen in de klas? Hoe help je jongeren zich te weren tegen algoritmes, groepsapps en prestatiestress? Met verhelderende inzichten biedt deze lezing concrete handvatten om jongeren weerbaarder te maken in een wereld waarin alles en iedereen altijd ‘aan’ staat.

    Vroegboek korting
    Je kunt je tot en met vrijdag 6 juni inschrijven voor het vroegboek tarief van € 315. Daarna geldt het reguliere tarief van
    € 345.

  • Datum
    Datum
    Donderdag 6 november 2025 van 09:30-16:45

    Locatie
    Kinepolis Bioscoop Jaarbeurs Utrecht

    Parkeren
    Voor parkeren bij Jaarbeurs P2 of P4 geldt een speciaal parkeertarief van € 17,50 (o.v.b. van wijzigingen)
  • Accreditatie
  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Jeugdzorgwerker
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Docent/mentor
    Dit congres is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals met interesse voor de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Zo zijn rectoren, conrectoren, afdelingsleiders, teamleiders, zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, schoolpsychologen, orthopedagogen en (nieuwe/aankomende) docenten van harte welkom. Ook als je op een andere manier werkt met jongeren kan het congres interessante, nieuwe perspectieven bieden.

  • Sprekers
    drs. Steven Pont

    Spreker: drs. Steven Pont

    Drs. Steven Pont is voormalig leerkracht, ontwikkelingspsycholoog, systeemtherapeut en auteur van diverse boeken over verschillende psychologische en pedagogische onderwerpen. Hij is een veelgevraagd deskundige in de media. Zo verzorgde hij het inhoudelijk commentaar van het televisieprogramma de Opvoeders, heeft hij een eigen column in het AD en is hij columnist van Ouders van Nu. Steven Pont is initiatiefnemer van Nul18. In gesprekken met docenten, (con)rectoren en bestuurders ontdekte hij dat er een sterke en groeiende behoefte is aan structurele aandacht voor het pedagogische klimaat binnen het onderwijs.

    Lees meer
    dr. Barbara Braams

    Spreker: dr. Barbara Braams

    Dr. Barbara Braams promoveerde aan de Universiteit Leiden en voltooide een postdoctorale fellowship aan Harvard University. Momenteel is zij universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de neurocognitieve ontwikkeling en besluitvorming tijdens de adolescentie. Ze publiceert haar werk in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften, waaronder Journal of Neuroscience, Child Development en Developmental Science. Barbara ontving zowel een NWO Rubicon- als een NWO Veni-subsidie. Haar huidige onderzoek wordt ondersteund door de AMMODO Science Award en zij maakt deel uit van het kernteam van het GUTS-consortium. Voor haar bijdrage aan het vakgebied ontving zij diverse onderscheidingen, waaronder de Young Talent Prize van de Dutch Neuroscience Meeting.
    Lees meer
    Maxe de Rijk

    Spreker: Maxe de Rijk

    Maxe de Rijk (32) is leraar, columnist voor Trouw en onderwijsadviseur. Ze heeft jaren lesgegeven in het praktijkonderwijs en vmbo, en maakte in 2024 de overstap naar het speciaal onderwijs. Daar geeft ze les aan leerlingen met ondersteuningsbehoeften op het gebied van werkhouding, gedrag en sociaal- emotionele ontwikkeling. In haar boek “Geen stress, we gaan het maken!” neemt ze de lezer mee in het leven van haar vmbo-leerlingen. Ze laat zien hoe slopend lage verwachtingen voor kinderen zijn, op alle vlakken, maar ook hoe aanstekelijk vertrouwen, enthousiasme en saamhorigheid kunnen werken.
    Lees meer
    Thijs Launspach

    Spreker: Thijs Launspach

    Thijs Launspach (1988) is psycholoog, spreker en bestsellerauteur. Daarnaast is hij columnist van het AD, podcastmaker, docent aan The School of Life en gast in tal van programma’s. LinkedIn heeft Thijs aangemerkt als Top Voice over thema Work Life Balance. Als expert op het gebied van mentale gezondheid, stress, burn-out, millennials en de impact van social media, geeft Thijs krachtige, concrete keynotes, workshops, trainingen en inspiratiesessies met volop interactie en direct toepasbare tips en handvatten. Thijs schreef verschillende boeken, waaronder Fokking Druk (2018), Werken met Millennials (2019), Werk Kan Ook Uit (2020), Je Bent Al Genoeg (2022) en Asociale Media (2023). In 2022 verscheen tevens de Engelstalige editie van Fokking Druk, getiteld Crazy Busy. In 2024 kwam zijn laatste boek 'We Doen Allemaal Maar Wat' uit.Lees meer
  • Reviews