E-learning module: van DSM-IV naar DSM-5 voor de specialist  (E2001)

Ontwikkeld in samenwerking met de NVvP en landelijke experts

€ 95

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Snel inzicht opdoen in wat er nieuw en anders is in de DSM-5, waar en wanneer het jou uitkomt? Deze e-learning module neemt je mee in de veranderingen en laat je zien welke gedachten erachter zitten. Je leert wat de DSM-5 voor consequenties heeft voor registratie, financiering en diagnostiek en je oefent met het opstellen van een classificatie volgens deze editie.
 
  • Inhoud

    Vanaf 1 januari 2017 is de DSM-5 leidend voor de klinische praktijk in Nederland. Dit heeft een aantal praktische consequenties voor jou, bijvoorbeeld op het gebied van registratie en bekostiging. En het heeft uiteraard belangrijke inhoudelijke consequenties voor jouw behandelpraktijk. Om je relatief snel en op toegankelijke wijze inzicht te geven in de belangrijkste veranderingen ten opzichte van de DSM-IV en je te helpen de DSM-5 goed te doorgronden en te gebruiken, hebben wij een specialistische e-learning module ontwikkeld in samenwerking met de NVvP en landelijke experts:
    Prof. dr. Ton van Balkom
    Dr. Els Blijd
    Dr. Hein de Haan
    Dr. Theo Ingenhoven
    Dr. Rikus Knegtering
    Prof. dr. Robert Schoevers

    Voor psychiaters, klinisch (neuro)psychologen, psychotherapeuten en Gz-psychologen met DSM-IV kennis op specialistisch niveau biedt de e-learning module de benodigde nascholing over de belangrijkste doorgevoerde veranderingen in de DSM-5, zowel wat betreft de theoretische achtergronden daarvan als de praktijkgerichte consequenties voor de dagelijkse praktijk. Deze worden toegelicht door landelijke experts aan de hand van diepte-interviews en verduidelijkt met behulp van herkenbare en complexe casuïstiek. Bovendien neemt de e-learning module je mee in de praktische consequenties die zijn verbonden aan de invoering van de DSM-5 in Nederland, waaronder de bekostigingssystematiek en de nieuw ontwikkelde conversietabel van de NZa.

    Wat leer je?

    • Je krijgt inzicht in de visie achter en het doel van de verandering.
    • Je krijgt inzicht in de betekenis van de verandering voor de praktijk met betrekking tot registratie, financiering en classificatie/diagnostiek.
    • Je leert een classificatie volgens de DSM-5 op te stellen.

    Werkwijze

    De e-learning module neemt je mee in de nieuwe ordening in hoofdstukken vanuit een ontwikkelingsperspectief, nieuw toegevoegde stoornissen, de stoornissen die zijn samengevoegd onder een nieuwe naam en het gebruik van specificaties. Het vertrouwde assensysteem en een apart hoofdstuk voor kinderen en jeugd zijn in de DSM-5 weggevallen. De theoretische achtergronden van de veranderingen worden toegelicht aan de hand van een aantal veelvoorkomende diagnosen en classificaties en aan de hand van veelvoorkomende, complexe problematiek zoals ASS, psychotische stoornissen, stemmingsstoornissen, angststoornissen, (complexe) PTSS, verslavingen en persoonlijkheidsstoornissen.

    Je krijgt toegang tot de e-learning module via onze digitale leeromgeving. 

    Toetsen

    De e-learning module bevat deeltoetsen en een eindtoets.

  • Datum

    Omvang

    1 woensdag van 9.00-10.00 uur

    Datum

    1 januari 2020
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat wanneer je bent geslaagd voor de eindtoets. Hiertoe dien je minimaal 80% van de 22 meerkeuzevragen juist te hebben beantwoord. Je kunt de toets maximaal drie keer maken.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Psychiater
    Je hebt grondige specialistische kennis van psychopathologie en bent bekend met het gebruik van de DSM-IV in de praktijk.

  • Literatuur
    Aanschaf van de DSM-5 wordt aangeraden:
    • Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5) (2014). Amsterdam: Boom Uitgevers. ISBN 9789089532220.
    of
    • Beknopt overzicht van de criteria van de DSM-5 (2014). Amsterdam: Boom Uitgevers. ISBN 9789089532237.
  • Reviews