Start op:
Kosten: € 995
incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken
Mogelijk t/m 3 februari 2024, tenzij eerder vol
Diagnostiek in de generalistische basis-ggz (A2427)
Kinderen, jeugd en volwassenen, volgens DSM-5
Hoe stel je snel en effectief een diagnose in de generalistische basis-ggz? Deze praktische cursus neemt je mee in alle stappen van aanmelding tot en met vaststelling van het behandelplan. Je leert hoe je doelgericht een intake doet met de hulpvraag centraal en hoe je met beperkte informatie komt tot een diagnose en een behandelplan.
Feiten
- Omvang: 4 zaterdagen van 9.30-16.30 uur
- Datums: 9 en 16 maart, 6 en 13 april 2024
- Locatie: Utrecht
- Docenten: drs. Tanja van Hengel, Sharon Hermsen MSc
- Kosten: € 995
- Cursuscode: A2427
Docenten
Voor wie
- Gz-psycholoog BIG
- Psychotherapeut BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- NVO Orthopedagoog-generalist
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
Accreditaties
Accreditatie: NIP, NVO, SKJ, vLOGO
Lees meer over de accreditatiesJe ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de toets met goed gevolg hebt afgerond.
De eerstelijnszorg en een deel van de tweedelijnszorg vormen vanaf 2014 samen de generalistische basis ggz. Deze kent vier zorgproducten:
- kort voor lichte, enkelvoudige maar persisterende stoornissen met een laag risico
- middel voor stoornissen van matige ernst, een enkelvoudig of laag complex beeld en laag tot matig risico
- intensief voor ernstige problematiek, een enkelvoudig of laag complex beeld en laag tot matig risico
- chronisch voor stabiele chronische problematiek, waarbij sprake is van een laag tot matig risico
Wat leer je?
In deze cursus maak je kennis met de procedures en handelingen die binnen de generalistische basis ggz verricht (moeten) worden vanaf de aanmelding van een cliënt tot aan het vaststellen van het behandelplan, voor zowel kinderen en jeugdigen als volwassenen.
Inhoud
De vierdaagse cursus richt zich twee dagen op diagnostiek bij kinderen en jeugdigen en twee dagen op diagnostiek bij volwassenen. Alle stappen in het proces worden op chronologische wijze doorlopen met in het bijzonder aandacht voor het kennismaking/intakegesprek, de psychodiagnostiek middels vragenlijsten en klinische kennis, (alternatieve) hypothesen, het adviesgesprek en het behandelplan. Centraal staan de praktische benadering, de verschillende mogelijkheden binnen het kader van de GB-GGZ en het snel en efficiënt kunnen diagnosticeren.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- het patroon van het klachtgedrag van cliënt binnen de context van de cliënt en het systeem waarbinnen hij/zij zich beweegt
- het afnemen van een doelgerichte intake, met de hulpvraag centraal
- middels diagnostiek en gesprekstechnieken op een snelle en pragmatische wijze komen tot werkhypothesen, behandelplan en interventies
- het formuleren van diagnostische hypothesen aan de hand van beperkte informatie
- middels diagnostiek en gesprekstechnieken op een pragmatische wijze komen tot diagnostische hypothesen
- het samenstellen van een diagnostische testbatterij
- het interpreteren van resultaten van diagnostische vragenlijsten in het kader van de problematiek van de cliënt
- het samenvoegen van diagnostische kennis met hulpvraag van de cliënt en het formuleren van behandeldoelen in een behandelplan
- het kiezen van interventies; welke zijn geschikt binnen de generalistische basis ggz en welke niet?
Toetsen
Per cursusdag maak je een praktijkopdracht, die tezamen de toetsing van deze cursus vormen.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de toets met goed gevolg hebt afgerond.
Incompany en groepskorting
De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.
Accreditatie & Erkenning
- NIP - Herregistratie Eerstelijnspsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- vLOGO - Vereniging Landelijk Orgaan Gz-opleidingen1,5 ECT Diagnostische modellen en strategieën
Literatuur & Benodigdheden
Je dient vantevoren de volgende literatuur gelezen te hebben:
Voor de kind- en jeugd diagnostiek:
- Carr, A. (2015, derde druk). Influences on problem development. In The handboek of Child and adolescent clinical psychology. (p 40-78). ISBN: 9781138806139.
- Kievit, T., Tak, J. & Bosch, J. (red.) (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten (8e druk). Utrecht: Uitgeverij de Tijdstroom. ISBN: 9789058982537
- Derksen, J. & Immens, L. (2016). Psychologische diagnostiek in de GGZ (1e druk). ISBN: 9789080570689
- Eurelings-Bontekoe, E.H.M. & Snellen, W.M. (2016). Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek (1e druk). Lisse: Swets en Zeitlingen. ISBN: 9789043035644
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Docenten
Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!
Heb je vragen over deze opleiding of cursus?
Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2427 zodat we je snel kunnen helpen.
030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl