Datum:

Kosten: € 325

Mogelijk t/m 28 september 2023, tenzij eerder vol

Masterclass Play en Fun activities for engaging different types of children  (C2311)

Hoe kan je spel toepassen als een kind niet meedoet?

Dafna Lender, expert in DDP en Theraplay, biedt unieke inzichten aan iedereen die wel eens vastloopt doordat kinderen niet mee doen aan spel. Deze masterclass wordt een actieve en interactieve dag met veel inzichten en spelactiviteiten die je direct kan toepassen bij o.a. kinderen of adolescenten die teruggetrokken, hyperactief of niet-meewerkend gedrag laten zien. Deze masterclass is een must als je soms vastloopt doordat kinderen niet participeren in spel. Doe je mee?
 

Feiten

  • Omvang: 1 vrijdag van 9.00 -17.00 uur
  • Datum: 13 oktober 2023
  • Locatie: Utrecht
  • Docent: Dafna Lender LCSW
  • Docent

  • Kosten: € 325
  • Cursuscode: C2311

Voor wie

  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Jeugdzorgwerker
  • Vaktherapeut
  • Vaktherapeut (speltherapie)
  • Hulpverleners (algemeen)
Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Jeugdzorgwerker, Vaktherapeut, Vaktherapeut (speltherapie) en Hulpverleners (algemeen)

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, Register Vaktherapie, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.


Het programma biedt een mix van verschillende invalshoeken zoals DDP, Theraplay, hechtingstheorie en elementen van EMDR. Dafna Lender, expert en gecertificeerd trainer in DDP en Theraplay, biedt unieke inzichten en spelactiviteiten aan iedereen die wel eens vastloopt doordat kinderen niet mee willen doen in spel(therapie) die je direct kan toepassen. Deze masterclass is echt een must als je wel eens vastloopt doordat kinderen niet participeren in spel, je krijgt nieuwe kennis, inspiratie en direct toepasbare handvatten.


Inhoud

Als het leven ingewikkeld wordt, laten kinderen dat in hun gedrag zien. Spel kan een goede ingang bieden in diagnostiek en behandeling. Spelenderwijs kun je een kind helpen om de verstoring in de emotionele of sociale ontwikkeling op te lossen. Maar wat doe je nu als een kind niet mee wil doen?

Kinderen die niet lijken te willen deelnemen aan het spel of die 'teruggetrokken', 'hyperactief' of 'niet meewerkend' lijken, profiteren van het spelrepertoire dat in deze masterclass aan bod komt. Het Theraplay-activiteitencanon uit het boek Theraplay the Practitioners Guide (Norris & Lender, 2020) vormt een belangrijke basis hiervan.

Een kind kan teruggetrokken of passief zijn vanuit zelfbescherming of juist omdat het ontdekt heeft dat dit zijn ouders kan activeren tot een bepaalde reactie. Een combinatie van deze of andere motieven is ook mogelijk. Het begrijpen van het meer dominante thema zal doorgaans je aanpak bepalen.

Wat leer je?

In deze masterclass krijg je belangrijke inzichten in onderliggende motieven om niet (mee) te spelen. Daarnaast ontdek je nieuwe spelactiviteiten voor verschillende soorten kinderen: teruggetrokken, hyperactief, niet-meewerkend en adolescenten. Ook leer je hoe je kunt reageren op veelvoorkomende obstakels wanneer het kind je activiteiten weerstaat.
Kortom, je krijgt veel handvatten om kinderen mee te laten doen, zodat de therapie kan worden voortgezet. Je kunt het geleerde zowel toepassen in de individuele begeleiding van kinderen als in ouder-kind sessies.

Programma

Dafna Lender heeft het programma zorgvuldig samengesteld en verzorgt de hele dag. Je volgt het programma met een beperkte groep. Het wordt een actieve en interactieve dag met veel inzichten en spelactiviteiten die je direct kan toepassen in de praktijk. Dafna zorgt voor veel oefeningen en rollenspellen, je bent zelf een groot deel van de dag bezig met spelen en toepassen. Ook is er ruimte voor het stellen van vragen.
 
De voertaal gedurende het gehele programma is Engels. Onderstaande onderwerpen en elementen komen aan bod:
 
Games For the Withdrawn or Passive Child
This child typically benefits from activities that do not require overt cooperation: Learn activities like:
  • The Looking Game
  • Stick Out One Foot
  • Feather Dartboard
For the Hyperactive Child
A child who is running around the room, switching quickly from activity to activity, or trying to rummage through your supplies, is a child who needs regulation. It is easy to see that this child is in sympathetic mode. Start regulating by matching their energy and joining in their behavior in some way, but also organizing their bodily movements as you join them. Other activities that involve body movement or that combine regulating between stopping and starting, or that alternate between slow and fast movements will help harness the child’s energy and shift it from chaotic to flowing and cooperative. You will learn games like:
  • The Jumping Game
  • Atlas Game
  • The Giant Awakens
  • The Shakes: Sock Grab
  • Heavy Work
For the Uncooperative Child
A child who is oppositional or controlling is often a child who is filled with shame. Many times, they have the self-image that they are bad, and so they manifest this behavior of being uncooperative and negative so as to at least have a bit of sense of control about when and how that sense of badness will be shown. These are children who are also very sensitive to making mistakes and being called out or embarrassed. With these children, any activity can trigger their shame, so rather than thinking about ideal activities, it’s better to focus more on how to respond to their needs:
  • How to work with oppositionality
  • How to avoid power struggles
  • How to end games well
  • Knowing when to let child take a break
  • Helping child talk about their feelings of resistance or anger

Dafna Lender LCSW is een internationale trainer en supervisor voor professionals die met kinderen en gezinnen werken. Ze is gecertificeerd trainer en supervisor/consultant in zowel Theraplay als Dyadische Ontwikkelingspsychotherapie (DDP).  Dafna's stijl, of ze nu therapeut of trainer is, combineert het luchtige met het diepzinnige door haar speelse, intense en gepassioneerde manier van werken en contact. Dafna's expertise is in 25 jaar werken opgebouwd door te werken met gezinnen met gehechtheid in vele omgevingen: risicovolle naschoolse programma's, therapeutische pleegzorg, thuiscrisisstabilisatie, residentiële zorg en privépraktijken. Ze geeft daarnaast les aan en begeleidt clinici in 15 landen in vier talen: Engels, Hebreeuws, Frans en Spaans. Dafna is de co-auteur van Theraplay the Practitioner's Guide (2020).


Dafna's addition about her trainings
In addition to the core training curriculum, I focus on the non-specifics of being a therapeutic presence, in other words, what YOU do to make your client feel safe, connected, seen and invigorated. You will learn experiential exercises that focus on micro-behaviors that promote a sense of trust and safety.

My area of specialty includes working with very difficult clients! They won't just sit there and cooperate with your questions.  I will show you how you can still make therapeutic progress. I have plenty of videos of my own clinical cases to show to really illustrate the How-to’s of DDP.My teaching style is physical and dynamic. I will have you up and moving about, playing and interacting in small groups with your colleagues. You don’t have to worry about your feet falling asleep from sitting too long in my training!


 

Meer leren van Dafna Lender?

Dafna verzorgt ook het ervaringsgerichte 2-daags seminar Technieken voor geïntegreerde gezinstherapie bij hechtingstrauma's. Helping troubled parents to improve the relationships with their children staat hierbij centraal. Lees meer.

Meer lezen over Dafna Lender? Lees het interview met haar.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Literatuur & Benodigdheden

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: Dafna Lender LCSW
  • Docent

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze bijeenkomst?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: C2311 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl

    Ook interessant voor jou