Opleiding voor het werken met mensen met een LVB en complexe problematiek  (M1913)

Open Maatwerk opleiding

€ 350

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
De Borg organiseert in samenwerking met de RINO Groep de opleiding voor werken met mensen
met een LVB en complexe problematiek, deze opleiding is bestemd voor de ketenpartners van de Borg.
De opleiding is ontwikkeld vanuit de input van de Borg en haar ketenpartners.
 
LET OP: invullen van zakelijke gegevens zijn vereist voor de selectieprocedure.
  • Inhoud

      ​​​​​​​

    Je werkt met mensen met een licht verstandelijke beperking en gedrags- en/of psychische problemen. Mensen die vaak niet de juiste zorg kunnen vinden omdat zij zowel bij de verstandelijk gehandicaptenzorg, de verslavingszorg als de GGZ niet op hun plek zijn.
    Dit vraagt wat van jou als medewerker. Je wilt de cliënt de juiste ondersteuning bieden, maar gezien de complexe problematiek zijn daarvoor specifieke kennis en vaardigheden nodig die bij hem of haar past. Maatwerk dus.

    ​​​​​​​De Borg, in samenwerking met de RINO Groep, biedt een opleiding om jou handvatten te geven die je nodig hebt om de cliënt de maximale ondersteuning te bieden.
     

    Wat kun je verwachten?

    Wat houdt de opleiding in?
    Je komt acht dagen, verspreid over een jaar, met collega’s uit het werkveld bij elkaar. Je krijgt les van professionals. Je leert hoe om te gaan met complexe problematiek van de cliënt, hoe je hem/haar kunt benaderen en hoe je de cliënt en zijn netwerk meeneemt in de begeleiding en ondersteuning. Met als doel dat de cliënt betere begeleiding en ondersteuning krijgt, en je je als medewerker, maar ook als collega in je team, veilig voelt en fit en vitaal blijft om goed te kunnen functioneren en samen te werken met je collega’s.
     
    Dit kun je na het volgen van de opleiding
    Je hebt kennis van psychopathologie van persoonlijkheidsproblematiek in combinatie met LVB-problematiek. Daarnaast ben je vaardig in het herkennen van en omgaan met gedrag of situaties die kunnen duiden op een verhoogd terugvalrisico bij de cliënt.
    Je voelt je veilig en fit in je werk.
     
    Het programma  is onderverdeeld in vier modules:

    • Psychiatrie en LVB                                                  
    • Beroepsmatig en professioneel handelen                
    • Veiligheid denken                                                 
    • Relationele zorg en vitaliteit                                 
    Psychiatrie en LVB
    Je leert vanuit verschillende zienswijzen te kijken naar psychiatrische problematiek in relatie met levenservaringen, IQ en ontwikkeling.
    • Persoonlijkheidsstoornissen: diagnostiek, behandeling & bejegening: theorie en casuïstiek
    • Dubbeldiagnostiek
    • Vervolg persoonlijkheidsstoornissen, vervolg theorie gekoppeld aan (eigen) casuïstiek 
    In de psychiatrie is er lange tijd naar problemen gekeken vanuit een diagnose- of probleemgericht perspectief. Het is van belang dat de cliënt zich gehoord voelt en gerespecteerd weet. Maar hiervoor is niet nodig dat een deskundige blik van de hulpverlener overboord wordt gezet. Te veel meegaan in het verhaal kan ook betekenen dat je iemand in de steek laat. Net zoals het werken met louter vangen van cliënten in diagnostische etiketten iemand onnodig kan beschadigen.

    In dit onderdeel wordt stilgestaan bij en geoefend met verschillende manieren van denken over en kijken naar psychiatrische verschijnselen, en wordt onderzocht hoe deze zich verhouden tot herstel, wensen en dromen voor de toekomst.

    De groep is ook verantwoordelijk voor het inbrengen van eigen casuïstiek. Op deze manier wordt de theorie verbonden met de praktijk. Per dag bereiden twee deelnemers een casus voor over het onderwerp dat die dag centraal staat. 

    In dit blok staan de volgende algemene onderwerpen centraal:
    • Persoonlijke diagnostiek
    • Lifeline interview
    Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod, afgestemd op de kennis en ervaring van de deelnemers:
    • Schizofrenie en aanverwante stoornissen
    • Stemmingsstoornissen
    • ADHD
    • Persoonlijkheidsstoornissen 
    • Seo en de relatie met de verschillende stoornissen
    • Verslaving
    • Medicatie
    • Psychopathie
    • Neurocognitieve beperkingen
    • Autisme
    • Medicatie en veiligheid 
    Beroepsmatig en professioneel handelen 
    Bij mensen met een LVB is er specifieke ondersteuning nodig bij het werken aan levenswensen. Er wordt hierbij ingegaan op de communicatieaspecten en cognitieve stijlkenmerken van de cliënt. Uitgaande van de beleving en betekenisgeving van de wereld door iemand met LVB wordt duidelijk wat belangrijk is in de communicatie. Een ander kernpunt betreft de omgeving: deze dient aangepast te worden aan de cliënten zodat deze optimale autonomie kunnen krijgen/behouden. Het vraagt specifieke vaardigheden van de hulpverlener en het bewustzijn dat creativiteit belangrijk is in het werken met de aanwezige hulpmiddelen.

    Hoe kun je mensen helpen te blijven dromen, maar ook hoe kun je ze laten uitkomen?

    Na het volgen van deze lesdag zijn de deelnemers bekend met de uitgangspunten van een relatie gerichte en herstel ondersteunende zorgverlening en hebben zij basiskennis en -vaardigheden verworven om een relatie proces op een methodische wijze vorm te geven bij cliënten met een LVB /SGLVB.
     
    Veiligheid denken     
    • Bespreking van  signaleringsplannen.
    • Het inschatten van direct en toekomstig gevaar voor de patiënt en anderen
    • Gespreksoefeningen en waarnemingsoefeningen
    Relationele zorg en vitaliteit 
    Het belang van de relatie bij herstel en de escalatie en het belang van eigen vitaliteit.
      
    Dwangzorg en de-escalatie: mijn eigen rol (inzicht en vaardigheden)
    • Escalatie en de-escalatie: wat is mijn rol hierin?
    • Regelethiek versus zorgethiek: wat helpt mij het beste?
    • Relationeel en herstelondersteunend werken: hoe persoonlijk mag, kan en wil ik zijn, hoe kan ik aansluiten?
    • Reflectie en ruimte: hoe kan ik dit zelf vergroten?


     

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    8 lesdagen van 9.30 tot 16.30 uur.

    Datums

    Start dinsdag 2 juli 2019, woensdag 4 september, woensdag 9 oktober, woensdag 20 november 2019. Maandag 13 januari, woensdag 12 februari, dinsdag 17 maart, dinsdag 21 april 2020.

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je 100% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Toegepast psycholoog
    • Hbo-verpleegkundige
    • Mbo-verpleegkundige
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Sociaal pedagogisch werker
    • Maatschappelijk werker
    • Activiteitenbegeleider
    De opleiding staat open voor professionals van de ketenpartners van de Borg
    • Minimaal MBO-4 niveau woonbegeleiders / HBO niveau

  • Docenten
    Carolien van Aar

    Carolien van Aar

    Roderick Jansen

    Roderick Jansen

    Roderick Jansen is manager opleidingen ontwikkeling en kerndocent bij de RINO Groep. Daarnaast is hij vaardigheidstrainer en gecertificeerd management consultant. Hij heeft als achtergrond HBO-V en MGZ-GGZ opleiding (sociale psychiatrische verpleegkundige). Met ervaring in de verslavingszorg en eerste psychosen behandeling.Lees meer
    Frank Meeuwsen

    Frank Meeuwsen

    Frank Meeuwsen is projectleider van het Centrum voor Trajecten en Bemoeizorg in 's Hertogenbosch. Daarnaast is hij vrijgevestigd trainer en adviseur. Zijn expertisegebieden zijn: de wisselwerking van psychiatrie, beperking en/of verslaving, methodisch werken, motiverende en oplossingsgerichte gesprekstechnieken.Lees meer
    Minco Ruiter

    Minco Ruiter

    Minco Ruiter is 1 op 1 begeleider, trainer en adviseur/ aandachtsfunctionaris dwangzorg bij Inforsa, Arkin. Hij combineert dit met het docentschap bij de RINO Groep voor de opleiding Forensische psychiatrie op post-hbo niveau voor FPW's in de module beroepsmatig en professioneel handelen, het onderwerp: dwangzorg en de-escalatie.Lees meer
    dr. Petra Schaftenaar

    dr. Petra Schaftenaar

    Petra Schaftenaar werkt sinds 1993 in verschillende functies in de (forensische) psychiatrie en ggz. Sinds 2018 is zij haar eigen bedrijf begonnen: Metis Zorg. Vanuit dit bedrijf verzorgt zij scholing, onderzoek en interim zorg- en managementopdrachten in de (forensische) ggz.

    Petra Schaftenaar heeft de afgelopen jaren wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de waarde in betekenis van relationele zorg conform de presentiebenadering en het contact houden na behandeling in de klinische forensische psychiatrie. Met dit onderzoek is zij gepromoveerd aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht.

    Als co-auteur van het boek leefklimaat in de klinische forensische zorg omschrijft zij de moeilijke taak van sociotherapeuten om een sociaal-pedagogisch klimaat neer te zetten op een leefgroep dat aansluit bij recent wetenschappelijk onderzoek.




     Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
    Reviews