Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: de therapeutische relatie bij persoonlijkheidsproblematiek (in wording) (50 uur)  (GV20A)

Voor K&J en V&O

€ 1.545

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Deze cursus is op dit moment niet ingepland. Wil je graag een mail ontvangen zodra de eerstvolgende cursusdatum is bepaald, meld je dan aan via de 'Houd mij op de hoogte' knop.
 
  • Inhoud
    Schema opleiding cognitieve gedragtherapie

    Wat kun je verwachten?

    Deze cursus heeft twee uitgangspunten. Ten eerste het evidence based gegeven dat de therapeutische relatie belangrijker is dan behandeltechnieken bij de effectiviteit van psychotherapie. Ten tweede dat zogenaamde derde generatie gedragstherapieën de therapeutische relatie meer en meer centraal stellen als vehikel tot emotionele verandering bij de cliënt. We werken met casuïstiek van persoonlijkheidsproblematiek en complexe angst-, somatoforme en depressieve stoornissen.

    In deze cursus wordt daarom door middel van literatuurbespreking, theoretische reflectie en vooral door ervaringsoefeningen, rollenspelen en (peer)feedback uitgebreid stilgestaan bij de verschillende aspecten van de therapeutische relatie in psychotherapie in het algemeen en de gedragstherapie in het bijzonder. Dit gebeurt volgens een fasegericht (op de schematherapie gebaseerd) model dat ook direct in de therapeutische relatie zelf kan worden toegepast; te weten: traumadeel/overlevingsdeel/gezond deel.

    Hierbij maken we gebruik van inzichten uit de literatuur over de verschillende vormen van psychotherapie over de therapeutische relatie, en van verschillende oefeningen die het vermogen tot het vormgeven van bovenstaande aspecten bevorderen. De cursus versterkt je vermogen om jezelf en de therapeutische relatie als instrument in te zetten voor gedragsverandering.

    Deze cursus is zowel geschikt voor professionals die werken met kinderen en jeugdigen als voor hen die zich richten op volwassenen en ouderen. De literatuur (zie literatuurlijst) en opdrachten tijdens de bijeenkomsten en huiswerkopdrachten na de bijeenkomst worden aan de werksetting aangepast.

    Wat leer je?

    Doel van de cursus is dat je handvatten en vaardigheden aanleert om met meer zelfvertrouwen, durf en inzicht de therapeutische relatie vorm te kunnen geven. Je kunt een casusconceptualisatie maken van de therapeutische relatie en bent in staat om op attitudeniveau interventies in te zetten. Je oefent met het hanteren van conflicten en weerstand in de behandeling. Ook krijg je meer inzicht in je eigen valkuilen, grenzen en mogelijkheden in de therapeutische relatie.

    Toetsen

    De cursus wordt afgerond met een theoretische toets (en nabespreking) en toetsclinic: demonstratie van attitude/interventie bij persoonlijkheidsproblematiek op video.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 
    Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.

  • Datum
    Lesdata

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je krijgt een certificaat indien je voor 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • Arts

    Gedragstherapeuten (in opleiding) met ervaring met langer durende psychotherapie, klinisch psychologen (i.o) en psychotherapeuten (i.o).

  • Docenten
  • Literatuur
    • De therapeutische relatie - Anton Hafkenscheid, de Tijdstroom, 2014

    Voor K&J-variant:
    • Loose, C., Graaf,P. & Zarbock, G. (2015). Schematherapie met kinderen en jongeren, Amsterdam: Nieuwezijds, ISBN: 9789057124198
    • Southam-Gerow, M.A. (2014). Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten, Amsterdam: Hogrefe, ISBN: 97809079729876
    Voor V&O-variant:
    • Arntz, A. & Jacob, G. (2012). Schematherapie - een praktische handleiding, Amsterdam: Nieuwezijds. ISBN 9789057123542
    • Berking, M. (2017). Emotieregulatie, training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters, Houten: Bohn, Stafleu en van Loghum, ISBN: 9789036814102
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
  • Reviews
    Reviews