Bij volwassenen wordt autisme vaak over het hoofd gezien, of bij hen wordt een verkeerde diagnose gesteld. De symptomen van autisme zouden er vanaf de vroege kinderleeftijd zijn, maar mensen kunnen die lang maskeren met aangeleerde strategieën, zoals het kopiëren van sociaal gewenst gedrag. Tegenwoordig wordt de diagnose steeds vaker op volwassen leeftijd gesteld, waarbij ook suïcidaliteit en destructief gedrag steeds vaker worden gezien. Hoe suïcidaliteit bij mensen met autisme behandeld moet worden is nauwelijks onderzocht en bekend. Het is belangrijk om bij een behandeling rekenschap te geven van de cognitieve en affectieve beperkingen die samengaan met het autisme, om te voorkomen dat een behandeling geen effect heeft. Standaardbehandelingen leiden bij mensen met autisme tot overvraging, waarbij zij overspoeld raken door emoties, wat suïcidaal gedrag en automutilatie versterkt. Momenteel bestaan er geen bewezen effectieve behandelingen op de emotieregulatieproblemen bij mensen met autisme. Het gebrek aan kennis over de behandeling kan schadelijke gevolgen hebben voor patiënten en hun naasten. Het zorgt voor maatschappelijke onrust en maakt behandelteams handelingsverlegen. Er zijn echter wel aanwijzingen dat dialectische gedragstherapie (DGT) effectief kan zijn voor volwassenen met autisme.
Dialectische gedragstherapie bij autisme met suïcidaliteit en/of destructief gedrag (B1953)
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
Onderwerpen die aan bod komen:
- ontstaan van psychopathologie en de rol van gender
- overlap in emotieregulatieproblemen tussen autisme en
borderline
- biosociale theorie
- uitgangsprincipes van dialectische gedragstherapie
- attitudeverandering bij de therapeut
- maken van casusconceptualisatie
- (belang) van functionele en betekenisanalyse
Wat leer je?
- Je krijgt inzicht in de invloed van gender bij opvoeding, levensfasen en sociaal-culturele aspecten.
- Je begrijpt de rol van gender bij het ontstaan en uiten van autisme en de manier waarop je met autisme omgaat.
- Je krijgt inzicht in de ontwikkeling van het voelen, herkennen, reguleren en uiten van emoties bij mensen met autisme.
- Je krijgt inzicht in hoe emotieregulatieproblemen bij mensen met autisme kunnen ontstaan.
- Je leert de attitudeverandering van de therapeut die nodig is om werkelijke commitment en een werkrelatie met mensen met autisme en suïcidaliteit aan te kunnen gaan.
- Je leert de drie kentheorieën van DGT die de basis vormen van het DGT-programma: Gedragsprincipes, Zen en Dialectiek.
- Je leert het maken van een casusconceptualisatie om werkelijk commitment aan te gaan.
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.
- Datums
Lesdata Omvang
Data volgen zo spoedig mogelijk.Locatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie - FGzPt - Herregistratie Klinisch (Neuro)Psycholoog- Wordt aangevraagd
- NVvP - Nascholing Psychiater- Wordt aangevraagd
- (Her)registratie Vaktherapeut - Register Vaktherapie- Wordt aangevraagd
- VGCt - Herregistratie Cognitief Gedragstherapeut- Wordt aangevraagd
- VSR - Herregistratie Verpleegkundig Specialist- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep - Gz-psycholoog BIG
- Psychotherapeut BIG
- Klinisch neuropsycholoog BIG
- Basispsycholoog
- Psychiater
-
Docenten
- LiteratuurUiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
- Reviews
Reviews