Psychodiagnostiek bij pubers en adolescenten  (B1806)

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Psychodiagnostiek bij jongeren vereist specifieke kennis en vaardigheden van jou als hulpverlener. In deze cursus verdiep je je in zowel de normale als pathologische ontwikkeling en in zienswijzen uit verschillende referentiekaders. Je doet vaardigheden op die je helpen om een goede werkrelatie op te bouwen met pubers en adolescenten.
 
  • Inhoud

    Het verrichten van psychologisch onderzoek bij pubers en adolescenten vereist specifieke kennis en vaardigheden. Adolescenten staan vaak ambivalent of wantrouwend tegenover hulpverlening. Dat kan het opbouwen van een werkrelatie met adolescenten bemoeilijken. Verder dient rekening gehouden te worden met de fase en peergroup waarin een jongere zit, dus is kennis van zowel normale als pathologische ontwikkeling vereist.

    Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus. Vermeld op het inschrijfformulier code KJ13A.

    Wat leer je?

    Je vergroot je kennis en kunde op het gebied van diagnostiek bij adolescenten. Tijdens de cursus worden zienswijzen uit verschillende referentiekaders besproken en daar waar mogelijk geïntegreerd. Je verkrijgt inzicht in zowel overte als onderliggende pathologie bij jongeren.

    Werkwijze

    Na het opfrissen van basiskennis over normale en pathologische ontwikkeling volgt verdieping van zowel klachten-, intelligentie als persoonlijkheidsdiagnostiek. De rol van het systeem wordt hierin meegenomen. Er wordt gewerkt vanuit het hypothesetoetsend model, waarbij zowel eenvoudiger als complexe casuïstiek aan de orde komen. Het gehele diagnostisch proces wordt besproken en middels casuïstiek verduidelijkt. Er wordt ingegaan op:

    • motivering van jongeren voor psychologisch onderzoek
    • het doel van het onderzoek
    • het diagnostisch gesprek en observaties
    • het formuleren van hypothesen
    • de keuze van testmateriaal
    • de meest gangbare instrumenten

    Je oefent met de interpretatie per test en de integratie van de verschillende testen, gevolgd door het opstellen van een conclusie en duidelijke indicatiestelling. De cursus wordt afgerond met het onderdeel rapportage.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Een week voor aanvang van de cursus dien je een diagnostiekcasus te mailen naar de docent, die je graag besproken zou hebben tijdens de cursus. Deze casus dient tevens als eindtoets.
    Nadere uitleg hierover ontvang je zodra bekend is dat de cursus definitief doorgaat.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Omvang

    4 donderdagen van 14.00 - 21.00 uur

    Datums

    17 en 24 mei, 7 en 14 juni 2018

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    Je dient te beschikken over basiskennis en praktische vaardigheden op het niveau van de Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD).

  • Docenten
  • Literatuur
    • Heuves, W. (2006). Pubers: ontwikkeling en problemen. Assen: Uitgeverij Van Gorcum. ISBN 9789023241645
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.

    Aanbevolen literatuur:
    • Kernberg, P.F., Weiner, A.S., & Bardenstein, K.K. (2000). Personality Disorders in Children and Adolescents. New York: Basic Books, New York. ISBN 9780465095629
  • Reviews