Diagnostiek en behandeling van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften  (A1892)

Volgens de DSM-5

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe help je kinderen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen en hun leerkrachten op school? In deze cursus leer je werken met diagnostische instrumenten en behandelmethodieken voor kinderen met bijvoorbeeld ADHD, ASS, gedragsstoornissen, depressie of angsten. Met die kennis en vaardigheden kun je de speciale onderwijsbehoefte van deze leerlingen in kaart brengen en ondersteunen.
 
  • Inhoud

    Psychologen en orthopedagogen werkzaam op scholen en/of bij educatieve diensten hebben behoefte aan kennis van diagnostische instrumenten en behandelmethodieken voor leerlingen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. De diverse onderwijswetten, waaronder Passend Onderwijs, hebben de klassen heterogener van samenstelling gemaakt. De taak van de leerkrachten, psychologen en orthopedagogen is daarmee complexer geworden.

    In deze cursus staan de gedrags- en ontwikkelingsstoornissen centraal zoals ADHD, ASS, gedragsstoornissen, depressie en angsten uitgaande van de DSM-5 ordening. Uitgangspunt daarbij is een interactionele visie op probleemgedrag en daarmee samenhangend de analyse van speciale onderwijsbehoeften van leerlingen.

    Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus. Vermeld op het inschrijfformulier code KJ13A.

    Wat kun je verwachten?

    Onderwerpen die aan de orde komen zijn o.a.:

    • Normale en afwijkende ontwikkeling van leerlingen.
    • Onderscheid gedragsproblemen en gedragsstoornissen. 
    • Diagnostische instrumenten, behandelmethodieken en effectiviteit.
    • Bekende psychische klachten als bronnen van gedrags- en werkhoudingsproblemen waaronder autisme, gehechtheid, angst, stemmings-, gedrags-, en ernstige aandachtsproblemen.
    • Programma's voor sociaal-emotioneel leren.

    Wat leer je?

    Je ontwikkelt kennis van en vaardigheden in het gebruik van een aantal diagnostische instrumenten en behandelmethodieken. Ook doe je actuele kennis op over de effectiviteit van verschillende behandelprogramma’s, de interactionele visie op probleemgedrag en de analyse van specifieke onderwijsbehoeften.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    4 dinsdagen van 9.30 - 16.30 uur

    Datums

    13 maart, 3 en 17 april, 15 mei 2018

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog

  • Docenten
    dr. Jo Hamers

    dr. Jo Hamers

    Jo Hamers is Gz-psycholoog.
    Lees meer
  • Literatuur
    • Rigter, J. (2013). Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Bussum: Coutinho.
    • Hamers, J.H.M. (2017). Handelingswijzers voor Leraren: Gehechtheid, ASS, Angst, Depressie, ADHD en Gedragsproblemen.
  • Reviews
    Reviews