Professionals en familieleden die betrokken zijn bij cliënten of kinderen in de ggz, de ouderenzorg, de jeugdzorg of de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking hebben veel baat bij de vijf instrumenten van de Methode Heijkoop. Op een uitnodigende manier leren begeleiders en familieleden opnieuw te kijken naar hun cliënt of kind. Het brengt een veranderingsproces op gang bij alle betrokkenen dat een positieve invloed heeft op het contact, de relatie en daarmee op het probleemgedrag. Veel voorkomende aanleidingen om de Methode Heijkoop in te zetten zijn:
- de cliënt willen leren kennen als persoon
- aanvulling op standaarddiagnostiek die vooral gaat over stoornissen
- onverklaarbare terugval in functioneren en ontwikkeling
- vastgelopen relaties en probleemgedrag
- de beheersmatige begeleidingscultuur willen veranderen
- kwaliteit van de zorg- en dienstverlening willen verhogen
De cursus gaat in op welke manier de methode gebruikt wordt bij mensen die gediagnosticeerd zijn binnen het
autismespectrum.
Wat leer je?
Middels video-analyse en de vijf instrumenten van de Methode Heijkoop leer je anders te kijken naar mensen met autisme. Je leert zonder oordeel te zien wat iemand met autisme duidelijk probeert te maken om zo nieuw perspectief te creëren en te realiseren. Met deze methode en met het nieuwe perspectief leer je een veranderingsproces op gang te brengen bij alle betrokkenen (familieleden, collega’s, vrienden van iemand met autisme en je collega’s). Hierdoor ontstaat een positieve invloed op het contact, de relatie en het als eerder geobserveerde/ervaarde 'probleemgedrag'. Deze methode geeft betekenis aan jou als hulpverlener, aan de persoon met autisme en jullie onderlinge behandelrelatie.
Werkwijze
Tijdens de cursus maak je kennis met het basisinstrument uit de Methode Heijkoop nl. Ontdekkend Kijken:
- Ontdekkend Kijken is een unieke en methodische vorm van videoanalyse, waarbij je je bewust wordt van de ‘eigen wijze’ van reageren van de cliënt. Naast het ‘wat’ van de handicap komt nadrukkelijk het ‘wie’ van de persoon naar voren. Signalen die in het dagelijks leven onder de oppervlakte blijven komen naar voren.
- Je eigen blik verbreedt zich, wordt genuanceerder en je bent in staat om zaken vanuit het standpunt van de cliënt te bekijken. Je leert de cliënt als het ware opnieuw kennen.
- Deze manier van kijken wakkert de belangstelling voor de cliënt aan, je wordt nieuwsgierig naar wat hem of haar beweegt.
- Deze betekenisvolle kijk op de cliënt helpt om de samenwerking wederkerig te maken, afgestemd op de mogelijkheden van de cliënt.
- Door samen naar videobeelden te kijken ontstaat een gezamenlijk beeld over de cliënt. Dat creëert een gemeenschappelijk draagvlak over de manier waarop hij of zij het beste kan worden begeleid en behandeld.
- Wie eenmaal op deze manier openstaat voor de signalen van zijn kind of cliënt, ervaart dat de relatie er met sprongen op vooruit gaat. Het wederzijds vertrouwen groeit.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
Je krijgt een praktijkopdracht.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.