Herkennen en signaleren van psychopathologie bij kind en jeugd  (D1713)

Vanuit de context van gezin en omgeving

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Wat moet je als medewerker van een wijkteam weten van psychische problemen bij kinderen en jongeren? In deze cursus krijg je een goed overzicht van de meest voorkomende ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen van 0 tot 18 jaar. Aan de orde komen onder andere autisme, ADHD, gedragsstoornissen, stemmings- en angststoornissen, eetproblematiek, ouder-kind-relatieproblemen en een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling.
 
  • Inhoud

    Wanneer een kind of jongere (gedrags)problemen heeft, is de medewerker uit het wijkteam degene die het gezin begeleidt. Uiteraard spreekt en handelt de medewerker in samenspraak met de ouders, zoveel mogelijk op basis van eigen kracht van het kind/de jongere en het gezin. De wijkteammedewerker is niet degene die de zorg overneemt, maar tracht een gelijkwaardige coach te zijn die het gezin ondersteunt in de vraag of het probleem. Daarbij heeft de wijkteammedewerker oog voor de leeftijd van het kind of de jongere, zijn zelfredzaamheid en zijn ouders en de eigen kracht van het gezin. In de generalistische aanpak komt de wijkteammedewerker vragen of problemen tegen waarvan hij zich afvraagt waar die voor staan. Wat is de invloed daarvan op het kind/de jongere en het gezin? Hoe gaan de ouders en de school ermee om? Hoe kan de wijkteam medewerker er het beste mee omgaan?
     

    Wat leer je?

    Je krijgt een meer dan globaal overzicht van de meest voorkomende ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar.

    Werkwijze

    Voor een ieder die werkt met kinderen en jongeren waarbij mogelijk sprake is van een verstoorde ontwikkeling is kennis van de (ontwikkelings)psychopathologie onontbeerlijk. De beelden worden geplaatst naast de verschillende ontwikkelingsopgaven waarvoor de kinderen/jongeren en hun gezinnen zich geplaatst zien. Zoveel mogelijk in samenspraak wordt ingegaan op de meest voorkomende diagnoses zoals die gesteld kunnen worden binnen het werkveld. Hierbij valt te denken aan onder andere autisme, ADHD, gedragsstoornissen, stemmings- en angststoornissen, eetproblematiek, ouder-kind-relatieproblemen en een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling. De beelden worden geschetst aan de hand van casuïstiek en afgezet tegen de meer gangbare 'normale' ontwikkeling.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    De cursus wordt afgesloten met een gevalsbeschrijving uit de eigen dagelijkse praktijk van maximaal 2 pagina's.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Omvang

    2 vrijdagen 9.30 - 16.30 uur

    Datums

    8 en 15 september 2017

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • POH-GGZ
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Sociaal pedagogisch werker
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    • Leidinggevende/staf/management

  • Docenten
    drs. Jørgen Mous

    drs. Jørgen Mous

    Jørgen Mous is psycholoog. In zijn vrije tijd is hij twijfeldeskundige.Lees meer
  • Literatuur
    Rigter, J. & Hintum, M. (2013) Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Bussum: Coutinho.
  • Reviews