‘Ik zie de deelnemers groeien als behandelaar, in kennis en in lef’

Interview met Ilse Zwanenburg

1 april 2022
 

Ilse Zwanenburg

Ilse Zwanenburg is sinds januari hoofdopleider van de opleiding cognitieve gedragstherapie. Het werk als psycholoog vanuit haar eigen praktijk combineert zij nu al vijf jaar met het docentschap. ‘Het groeiende enthousiasme waarmee de cursisten de geleerde technieken direct toepassen naarmate de opleiding vordert, geeft mij energie.’

Wat spreekt jou het meest aan in CGT?

‘Het is een energie-gevende vorm van therapie. Je bent actief betrokken als behandelaar, dat maakt iedere sessie anders. Het is een ‘hands-on’ behandeling, het is actief en doelgericht en de therapie kan in de behandelkamer per cliënt heel verschillend zijn. Het ene moment doe ik bijvoorbeeld een exposure oefening buiten met een cliënt, het volgende moment sta ik voor een whiteboard en zie ik hoe een cliënt een geweldig inzicht krijgt. Die afwisseling en vooral de praktische toepasbaarheid van deze therapievorm spreken mij aan.’

Wat krijgen studenten mee in deze opleiding?

‘Cognitieve gedragstherapie heeft heel lang de naam gehad dat het protocollair is en dat de cliënt volgens een vast programma moet worden behandeld. Dat is niet wat wij in de cursus leren, want de ene cliënt is de andere niet. We leren onze cursisten om de grondbeginselen te begrijpen zoals dat in de boeken staat en om daar onderbouwd vanaf te kunnen wijken. Rekening houdend met de specifieke kenmerken van de cliënt. Dat leren ze door te kijken naar het probleem en door het probleem om te zetten naar functie- en betekenisanalyses. Vanuit die analyses bepaal je welke interventies daarop passen en hoe je die kunt inzetten voor de cliënt. De cursisten pikken ook veel op van de ervaringen van medestudenten en leren die inzichten toe te passen op hun eigen doelgroep.’

Kun je het geleerde meteen toepassen in de praktijk?

‘Je krijgt concrete handvatten mee waar je in de praktijk mee aan slag kunt. We doen ook veel ervaringsgerichte oefeningen, zodat je zelf als therapeut ervaart wat jij je cliënten vraagt, bijvoorbeeld een presentatie geven voor een grote groep mensen. Door het zelf te ervaren, krijg je meer begrip voor je cliënt. In het begin ervaren cursisten die oefeningen als spannend, maar naarmate de opleiding vordert, zie ik dat ze zekerder worden. 'Doordat ze inzicht krijgen in wat ze doen en waarom ze het doen, durven ze meer als behandelaar. Dat stukje zelfverzekerdheid geeft de basiscursus echt mee. Dit is de plek om veilig met elkaar te oefenen. Ik zie de cursisten echt groeien in hun vak als behandelaar, in kennis en in lef.’

'Doordat ze inzicht krijgen in wat ze doen en waarom ze het doen, durven ze meer als behandelaar. Dat stukje zelfverzekerdheid geeft de basiscursus echt mee'

Ilse Zwanenburg

De opleiding is blended, wat betekent dat voor deelnemers?

‘De opleiding bieden wij nu vijf jaar aan in de blended vorm. Door de ervaring die we hebben opgedaan met blended, hebben we het online onderwijs de afgelopen jaren nog meer kunnen professionaliseren. Dat doen we met een team van bijna twintig docenten. We hebben met elkaar een mooi en veilig online platform opgebouwd, een inspirerende leeromgeving waar de deelnemers terecht kunnen om te oefenen met elkaar, om videomateriaal te delen en te bekijken.

De combinatie van het effectief thuis leren via de online leeromgeving en het toetsen van de techniek op locatie en in de praktijk werkt goed. Blended scheelt praktisch gezien in kosten en in de hoeveelheid lesdagen die je vrij moet nemen om naar de opleiding toe te komen. Dat betekent wel dat je tussentijds intensief thuis aan de slag gaat. Sinds kort bieden we de opleiding ook volledig online aan, na alle goede ervaringen in de coronatijd. Tenslotte hebben we daar al een mooi platform voor en we hebben gemerkt dat er een bepaalde groep cursisten is die anders veel reistijd heeft of gewoon de voorkeur heeft voor online leren. Het voordeel van blended of online is dat de opleiding goed te combineren is naast een baan.’

Waar krijg jij als docent energie van?

‘Het groeiende enthousiasme van de deelnemers naarmate de opleiding vordert. Ik zie hier basispsychologen binnenkomen en ontzettend gedreven, gemotiveerde behandelaren naar buiten gaan met een goed gevulde toolkit. Ze weten wat ze moeten doen en waarom. Het maakt het leren leuk. De nauwe samenwerking met collega-docenten geeft mij ook energie. We werken allemaal in het veld en delen onze ervaringen en kennis met elkaar, wat zorgt voor kruisbestuiving. Dat heeft een versterkend effect op mijn werk als therapeut én op de kwaliteit van de opleiding.’

Bekijk de Modulaire opleiding cognitieve gedragstherapie