Neuropsychologische diagnostiek in de psychogeriatrie en ouderenpsychiatrie  (A2769)

Cognitief functioneren bij ouderen

€ 595

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 26 februari 2027,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Neuropsychologische diagnostiek bij ouderen vereist specifieke kennis en vaardigheden van jou als hulpverlener. In deze cursus verdiep je je in het cognitief functioneren van ouderen en in complexe differentiaaldiagnostiek op dit gebied. Met die kennis kun je aan de slag met complexe neurologische vraagstellingen in de ouderenzorg en de ouderenpsychiatrie.
 
  • Inhoud

    Neuropsychologische diagnostiek wordt binnen de psychogeriatrie en ouderenpsychiatrie veel toegepast, maar kan complex zijn door comorbiditeit met psychiatrische aandoeningen. Zo kunnen ouderen met een depressieve stoornis uitvallen op cognitieve tests, zonder dat er sprake is van een dementie. Dit roept belangrijke vragen op: wat is er bekend over het cognitief functioneren van ouderen met een depressie, en in hoeverre kunnen we dementie betrouwbaar diagnosticeren bij ouderen met (chronische) psychiatrische problematiek?

    Deze cursus benadert cognitieve problematiek vanuit de cognitieve neuropsychiatrie, waarbij klachten en prestaties worden begrepen in samenhang met psychiatrische symptomen, hersenfuncties en leeftijds- en gezondheidsfactoren. De focus ligt op het verklaren van cognitieve profielen in relatie tot stemming, gedrag en context, zonder te vervallen in losse testscores. Deelnemers leren wanneer het maken van onderscheid mogelijk is, wanneer onzekerheid of terughoudendheid onderdeel is van zorgvuldige diagnostiek, en hoe dit professioneel te onderbouwen en te communiceren naar collega’s en cliënten.

    Wat leer je?

    Je verwerft:

    • Kennis: beschrijven en verklaren hoe cognitief functioneren wordt beïnvloed door psychiatrische, neurologische en neurodegeneratieve aandoeningen bij ouderen.
    • Inzicht: complexe casussen analyseren en verschillende mogelijke verklaringen voor cognitieve problemen onderscheiden.
    • Vaardigheden: neuropsychologische testresultaten en observaties in context interpreteren, en diagnostische hypotheses en onzekerheden onderbouwen en communiceren.

    Werkwijze

    De cursus is een combinatie van theorie en casuïstiek, aangeboden in een intervisie-achtige vorm van lesgeven.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datums
    Vr 2 april 2027 van 09:30-16:30
    Vr 16 april 2027 van 09:30-16:30

    Omvang: 12 uur

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Basispsycholoog
    De cursus is bedoeld voor professionals die al basiskennis en ervaring hebben met neuropsychologische testafname, maar nog beperkte ervaring hebben met complexe interpretatie van testresultaten in de ouderenzorg en ouderenpsychiatrie. De nadruk ligt op het analyseren van cognitieve profielen in samenhang met de klinische context, waaronder factoren die het cognitief functioneren of testprestaties kunnen beïnvloeden (zoals relevante achtergrondinformatie over lichamelijke gezondheid, medicatiegebruik of neuropsychiatrische symptomen). Het doel is dat deelnemers leren hoe ze deze informatie kunnen meenemen om het neuropsychologisch onderzoek optimaal voor te bereiden en te interpreteren.

    Deelnemers beschikken bij voorkeur over eigen casuïstiek op het gebied van (complexe) psychodiagnostiek bij ouderen en hebben minimaal academisch masterniveau in neuropsychologische testdiagnostiek.

  • Docenten
    drs. Anne Solter

    drs. Anne Solter

    Anne Solter is Gz-psycholoog en neuropsycholoog. Ze is werkzaam bij Rivierduinen (poli Ouderen), waar ze zich bezighoudt met complexe psychodiagnostiek en behandeling.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele aan te schaffen literatuur.
  • Reviews