Elke begeleider en leerkracht leert kijken naar gedrag in de klas of groep. De oorzaak van opvallend of storend gedrag ligt vaak in de manier waarop kinderen prikkels verwerken. Het unieke sensorische profiel maakt ieder kind bijzonder: het biedt kansen, maar kan ook kwetsbaarheden in contact, spel, leren en veiligheid. Deze opleiding helpt professionals anders te kijken naar kinderen, naar zichzelf, naar materialen en middelen én naar de groep als geheel. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor ieder kind an sich, én voor de groep in zijn geheel.
De opleiding is bedoeld voor onderwijs- en zorgprofessionals zoals leerkrachten, groepsbegeleiders, ambulant begeleiders, onderwijsassistenten en psychologen. Zij worden vaak geconfronteerd met kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen. Zonder voldoende kennis wordt dit gedrag niet altijd herkend, waardoor de aanpak tekortschiet. De kwetsbaarheden van deze kinderen vragen om een specifieke pedagogische, didactische en organisatorische afstemming.
Wat ooit begon als de Prikkel4daagse is inmiddels uitgegroeid tot de Prikkel5daagse. Deze extra opleidingsdag geeft ruimte voor verdieping, meer praktische toepasbaarheid en nog meer aansluiting bij het werkveld van de cursisten.
Kijken achter het gedrag
Gedrag is altijd zichtbaar, maar de sensorische oorzaak daarachter vaak minder. Zintuigen registreren voortdurend informatie; het brein verwerkt dit zodat we betekenis kunnen geven, contact kunnen maken en adequaat reageren. Naast functioneel gebruik bieden zintuigen ook de mogelijkheid om te beleven en te genieten.Niet alle kinderen verwerken prikkels vanzelfsprekend. Sommigen zijn overgevoelig en vermijden prikkels, anderen nemen prikkels vertraagd of onvoldoende waar, waardoor reacties uitblijven. Er zijn ook kinderen die juist voortdurend extra prikkels zoeken. Deze verschillen in verwerking uiten zich in gedrag in de groep, en de verschillende manieren van prikkelverwerking kunnen een uitdaging zijn voor de kinderen zelf, maar ook voor de professional.
Kansen en kwetsbaarheden
Het in kaart brengen van sensorische kansen en kwetsbaarheden helpt de professional beter begrijpen hoe een kind functioneert. Elk kind heeft een uniek profiel: sommige kinderen genieten van kijken, aanraken of bewegen, terwijl anderen veel prikkels nodig hebben om in actie te komen. Waar intensivering voor de een stimulerend is, kan het voor de ander juist ontregelend werken.
Goed aansluiten bij sensorische profielen vraagt om kennis, creativiteit en afstemming. Zowel de sociale als fysieke context is van invloed. Het gaat om een balans tussen individuele behoeften en de groepsdynamiek, zodat de hele groep kan profiteren van een sensorisch waardevolle omgeving.