Opleiding Prikkels in de groep!  (K2613)

Anders kijken naar sensorische informatieverwerking in de groep

€ 1.085

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 25 april 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Iedere begeleider of leerkracht is opgeleid in het kijken naar gedrag in de klas of groep. In deze opleiding leer je echt Anders Kijken… en ook anders doen! Het vraagt van de leerkracht of groepsleiding heel wat kennis en inzicht om de sensorische (on)gevoeligheden van een kind in de groep te kunnen her- en erkennen. In deze opleiding ligt de nadruk op het ontwikkelen van de vaardigheden om sensorische profielen te herkennen en hierop af te stemmen.
 
  • Inhoud

    Elke begeleider en leerkracht leert kijken naar gedrag in de klas of groep. De oorzaak van opvallend of storend gedrag ligt vaak in de manier waarop kinderen prikkels verwerken. Het unieke sensorische profiel maakt ieder kind bijzonder: het biedt kansen, maar kan ook kwetsbaarheden in contact, spel, leren en veiligheid. Deze opleiding helpt professionals anders te kijken naar kinderen, naar zichzelf, naar materialen en middelen én naar de groep als geheel. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor ieder kind an sich, én voor de groep in zijn geheel.
    De opleiding is bedoeld voor onderwijs- en zorgprofessionals zoals leerkrachten, groepsbegeleiders, ambulant begeleiders, onderwijsassistenten en psychologen. Zij worden vaak geconfronteerd met kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen. Zonder voldoende kennis wordt dit gedrag niet altijd herkend, waardoor de aanpak tekortschiet. De kwetsbaarheden van deze kinderen vragen om een specifieke pedagogische, didactische en organisatorische afstemming.
    Wat ooit begon als de Prikkel4daagse is inmiddels uitgegroeid tot de Prikkel5daagse. Deze extra opleidingsdag geeft ruimte voor verdieping, meer praktische toepasbaarheid en nog meer aansluiting bij het werkveld van de cursisten.
     

    Kijken achter het gedrag

    Gedrag is altijd zichtbaar, maar de sensorische oorzaak daarachter vaak minder. Zintuigen registreren voortdurend informatie; het brein verwerkt dit zodat we betekenis kunnen geven, contact kunnen maken en adequaat reageren. Naast functioneel gebruik bieden zintuigen ook de mogelijkheid om te beleven en te genieten.
    Niet alle kinderen verwerken prikkels vanzelfsprekend. Sommigen zijn overgevoelig en vermijden prikkels, anderen nemen prikkels vertraagd of onvoldoende waar, waardoor reacties uitblijven. Er zijn ook kinderen die juist voortdurend extra prikkels zoeken. Deze verschillen in verwerking uiten zich in gedrag in de groep, en de verschillende manieren van prikkelverwerking kunnen een uitdaging zijn voor de kinderen zelf, maar ook voor de professional. 

    Kansen en kwetsbaarheden

    Het in kaart brengen van sensorische kansen en kwetsbaarheden helpt de professional beter begrijpen hoe een kind functioneert. Elk kind heeft een uniek profiel: sommige kinderen genieten van kijken, aanraken of bewegen, terwijl anderen veel prikkels nodig hebben om in actie te komen. Waar intensivering voor de een stimulerend is, kan het voor de ander juist ontregelend werken.
    Goed aansluiten bij sensorische profielen vraagt om kennis, creativiteit en afstemming. Zowel de sociale als fysieke context is van invloed. Het gaat om een balans tussen individuele behoeften en de groepsdynamiek, zodat de hele groep kan profiteren van een sensorisch waardevolle omgeving.

    De cursist:

    • herkent en benoemt sensorische modulatieproblemen.
    • brengt sensorische kansen en kwetsbaarheden van leerlingen in kaart.
    • kent en reflecteert op het eigen sensorisch profiel.
    • verbindt individuele sensorische kenmerken aan groepsfunctioneren.

    De cursist:

    • beschrijft het proces van sensorische informatieverwerking en de betrokken hersenstructuren.
    • legt theoretisch onderbouwd de relatie tussen zintuigen en gedrag uit.
    • verantwoort handelingsstrategieën op basis van actuele theorie.

    De cursist:

    • ontwerpt een sensorisch waardevolle omgeving.
    • past zintuiglijke materialen, middelen en routines aan binnen de groep.
    • gebruikt sensorische strategieën doelgericht om kinderen te activeren of te kalmeren.
    • richt ruimte en programma in met oog voor onderwijs- en zorgbehoeften.

    De cursist:

    • legt aan ouders en collega’s uit hoe sensorische verwerkingsproblemen samenhangen met gedrag.
    • benoemt welke aspecten bijdragen aan een sensorisch waardevolle omgeving.
    • past de eigen communicatiestijl aan sensorische behoeften van kinderen aan.

    Wat leer je?

    De opleiding combineert theorie en praktijk en richt zich op:

    • Het herkennen en analyseren van sensorische profielen.
    • Het vertalen van profielen naar concrete interventies in de groep.
    • Het benutten van kansen en het omgaan met kwetsbaarheden in prikkelverwerking.
    • Het ontwikkelen van handelingsstrategieën die aansluiten bij kind en groep.
    • Reflectie op het eigen sensorische profiel als begeleider.

    Werkwijze

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Za 30 mei 2026 van 09:00-16:00
    Za 13 juni 2026 van 09:00-16:00
    Za 27 juni 2026 van 09:00-16:00
    Za 12 september 2026 van 09:00-16:00
    Za 10 oktober 2026 van 09:00-16:00

    (Omvang 30 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Jeugdzorgwerker
    • Social worker
    • Docenten RINO Groep
    • Maatschappelijk werker
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    • Activiteitenbegeleider
    Professionals die werken in onderwijs en zorg: leerkrachten, begeleiders, groepsbegeleiders, onderwijsassistentes, etc.

  • Docenten
    Robert de Hoog

    Robert de Hoog

    Robert de Hoog is zich als fysiotherapeut gaan specialiseren in de sensorische informatieverwerking. Hij heeft een uitgebreide expertise in het onderzoeken en begeleiden van mensen met sensorische prikkelverwerkingsproblemen. 
     
    Robert werkt als zelfstandige onder naam Prikkelcoach. Robert werkt veel als consulent voor het Centrum voor Consultatie en Expertise, samen met andere zorgprofessionals om te zoeken naar nieuwe, zintuiglijke perspectieven bij probleemgedrag. Robert is coauteur van het boek 'Prikkels in de groep!' en schreef mee aan artikelen voor verschillende tijdschriften. Sinds enkele jaren is Robert Hintsa Performance Coach, waarbij de holistische aanpak gebaseerd op de Circle of Better Life centraal staat. Hierdoor is maatwerk gegarandeerd, met als doel het welzijn van cliënten te bevorderen. 

    Robert is docent bij de RINO Groep in Utrecht en bij RINO Zuid.Lees meer
    Sandra Stultiens-Houben

    Sandra Stultiens-Houben

    Sandra Stultiens-Houben is autismespecialist en gespecialiseerd in prikkelverwerking en emotionele ontwikkeling. Ze is opgeleid als leerkracht en heeft een Master Educational Needs (EN). Sandra is werkzaam bij Het Autisme Steunpunt (onderdeel van Stichting Speciaal Onderwijs Eindhoven) en werkt via haar onderneming AutismePrikkels o.a. voor het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise). Daarnaast is ze auteur van Prikkels in de groep!, een boek over de invloed van prikkelverwerking in de groep en hoe professionals kunnen zorgen voor een Sensorisch Waardevolle Omgeving.

    Haar expertise ligt in het vertalen van (wetenschappelijke) kennis naar de praktijk, waarbij ze docenten, ouders en hulpverleners concrete handvatten biedt om beter aan te sluiten bij de behoeften van leerlingen en cliënten met autisme. Sandra geeft regelmatig trainingen en presentaties, waarbij ze complexe thema’s op een heldere en toepasbare manier weet over te brengen. 

    Lees meer
  • Literatuur
    Tijdens de opleiding/cursus dien je te beschikken over het volgende boek:
    De cursuskosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen literatuur (ongeveer € 25,-)

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews