Opleiding Prikkels in de groep!  (K2510)

Anders kijken naar sensorische informatieverwerking in de groep

€ 1.050

Inschrijven

Mogelijk t/m 4 oktober 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Iedere begeleider of leerkracht is opgeleid in het kijken naar gedrag in de klas of groep. In deze opleiding leer je echt Anders Kijken… en ook anders doen! Het vraagt van de leerkracht of groepsleiding heel wat kennis en inzicht om de sensorische (on)gevoeligheden van een kind in de groep te kunnen her- en erkennen. In deze opleiding ligt de nadruk op het ontwikkelen van de vaardigheden om sensorische profielen te herkennen en hierop af te stemmen.
 
  • Inhoud

    Wat ooit begon als de prikkel4daagse, is inmiddels uitgegroeid tot de prikkel5daagse – met ruimte voor verdieping, verbreding en meer praktische toepasbaarheid!

    Iedere begeleider of leerkracht is opgeleid in het kijken naar gedrag in de klas of groep. Soms kan de oorzaak van opvallend of storend gedrag (ook) liggen in de manier waarop het kind de prikkels verwerkt. In de groep zien leerkrachten en groepsleiding het gedrag van deze kinderen in allerlei varianten voorbijkomen. Het unieke profiel maakt ieder kind bijzonder. Aan de ene kant biedt het hen kansen, maar het kan kinderen ook kwetsbaar maken in het maken van contact, spelen, leren en het zich veilig voelen. Je leert anders kijken naar het kind, naar jezelf, naar je materialen en middelen én anders kijken naar je groep. Dit kan de hele groep weer nieuwe kansen bieden. Deze opleiding is opgezet voor professionals die werken in het onderwijs en in de zorg: leerkrachten, groepsbegeleiders, onderwijsassistentes, psychologen, etc. Het is een samenwerking van Anders Kijken naar Kinderen en Prikkels In De Groep.

    Begeleiders worden voor de uitdaging geplaatst om kinderen met een zorgbehoefte kleinschaliger en op maat te begeleiden in de groep. In iedere groep komen kinderen voor die zintuiglijke informatieverwerkingsproblemen hebben. Begeleiders zien probleemgedrag, maar missen kennis over sensorische informatieverwerking waardoor deze problemen niet altijd goed worden herkend en gedefinieerd. De kwetsbaarheden van kinderen met SI-problemen vragen om een verbijzondering van de pedagogische, didactische en organisatorische aanpak in de groep om aan de onderwijs-/zorgbehoefte te kunnen voldoen.

    Kijken achter het gedrag

    Iedere leerkracht en begeleider is getraind in het kijken naar gedrag. Soms kan de oorzaak van opvallend of storend gedrag (ook) liggen in de manier waarop het kind de prikkels uit zijn leer- en/of leefomgeving kan verwerken. Ieder mens ontvangt de hele dag door informatie vanuit de zintuigen. Prikkels moeten allereerst waargenomen worden met de zintuigen. Het brein verwerkt al deze informatie om er betekenis aan te kunnen verlenen om zo te gaan begrijpen, contact te maken te kunnen aanpassen en te kunnen reageren of handelen. In alle activiteiten van het dagelijks leven zijn de zintuigen betrokken. Waar we natuurlijk niet aan voorbij mogen gaan is dat de zintuigen er ook zijn om te beleven, te genieten van de prikkels om ons heen!

    Niet bij alle kinderen verloopt deze zintuiglijke verwerking zo vanzelfsprekend. Het kind reageert bijvoorbeeld te gevoelig op prikkels en raakt er door geïrriteerd of gaat prikkels vermijden. Het tegenovergestelde is ook mogelijk: kinderen nemen vertraagd waar waardoor informatie wordt gemist of niet op tijd wordt verwerkt waardoor ze er niet adequaat op kunnen reageren. Andere kinderen zoeken zoveel prikkels dat het dagelijks functioneren verstoord raakt. Prikkelverwerkingsproblemen worden zichtbaar in het gedrag van het kind in de klas of groep.

    Kansen en kwetsbaarheden

    Het in kaart brengen van de zintuiglijke kansen en kwetsbaarheden van het kind vormt een uitdaging die de leerkracht of begeleider een andere kijk kan geven op het functioneren van het kind binnen de groep. Ieder kind heeft een unieke manier waarop hij prikkels verwerkt. Kinderen laten een bepaalde voorkeur voor prikkels zien (ze kijken graag, raken veel aan, friemelen en frutselen, of ze bewegen veel en intensief) en ze beleven plezier aan specifieke prikkels. Daar kun je als leerkracht of groepsleider gebruik van maken in het onderwijs. Andere kinderen in de groep lijken prikkels nauwelijks op te merken en hebben veel informatie nodig om in actie te (kunnen) komen en te kunnen reageren op wat er nodig is om in het dagelijks functioneren aangepast te reageren. Dat intensievere prikkelaanbod werkt juist weer averechts bij kinderen die misschien minder prikkels aankunnen… Het optimaal aansluiten van jou als leerkracht of begeleider vraagt kennis over zintuiglijke profielen van kinderen in je groep en creativiteit om en zo optimaal mogelijke afstemming te krijgen zonder de groepsbelangen uit het oog te verliezen.

    • (Her)kent en benoemt sensorische modulatie problemen.
    • Kent het zintuiglijk profiel van de leerling en kan zintuiglijke kansen en kwetsbaarheden in kaart brengen.
    • Kent zijn eigen zintuiglijk profiel en kan dat relateren aan de eigen aanpak.
    • Herkent zintuiglijke problemen van kinderen individueel en kan deze relateren aan het functioneren van de groep.

    • Weet hoe de zintuigen informatie verwerken en welke structuren in de hersenen een rol spelen in de sensorische informatieverwerking.
    • Beschrijft het proces van zintuiglijke informatieverwerking.
    • Onderbouwt op basis van theorie zijn handelingsstrategieën.

    • Creëert een sensorische waardevolle omgeving in de groep.
    • Past materialen en middelen aan aan het kind met een zorgbehoefte binnen de groep.
    • Zet weloverwogen sensorische informatie in om kinderen te activeren of tot rust te brengen.
    • Organiseert de ruimte en het programma voor de groep rekening houdend met de (zorg- of onderwijs) behoefte van leerlingen.

    • Legt aan ouders en collega’s de relatie tussen sensorische informatieverwerkingsproblemen en gedrag in de groep uit.
    • Benoemt welke aspecten bijdragen aan het vormen van een sensorisch waardevolle omgeving.
    • Past zijn eigen communicatie stijl aan aan de sensorische behoefte van het kind.

    Wat leer je?

    Het vraagt van de leerkracht of groepsleiding heel wat kennis en inzicht om de sensorische (on)gevoeligheden van een kind in de groep te kunnen her- en erkennen.

    • In deze opleiding wordt de nadruk gelegd op het ontwikkelen van de vaardigheden om sensorische profielen te herkennen, maar ook hoe je hier zo goed mogelijk op kunt afstemmen in de begeleiding. Anders Kijken… en ook anders doen!
    • Welke prikkels blokkeren het contact maken, het functioneren in de groep, het spelen en leren?
    • Je kijkt ook naar jouw persoonlijke zintuiglijk profiel en hoe je dit kunt afstemmen op wat nodig is binnen de groep.
    • Adequaat kunnen reageren op en vervolgens goed omgaan met kinderen met diverse sensorische profielen. 

    Werkwijze

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Datums

    Za 8 november 2025 van 09:00-16:00
    Za 29 november 2025 van 09:00-16:00
    Za 10 januari 2026 van 09:00-16:00
    Za 31 januari 2026 van 09:00-16:00
    Za 7 maart 2026 van 09:00-16:00

    (Omvang 30 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Docenten RINO Groep
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    • Activiteitenbegeleider
    Professionals die werken in onderwijs en zorg: leerkrachten, begeleiders, groepsbegeleiders, onderwijsassistentes, etc.

  • Docenten
    Robert de Hoog

    Robert de Hoog

    Robert de Hoog is zich als fysiotherapeut gaan specialiseren in de sensorische informatieverwerking. Hij heeft een uitgebreide expertise in het onderzoeken en begeleiden van mensen met sensorische prikkelverwerkingsproblemen. 
     
    Robert werkt als zelfstandige onder naam Prikkelcoach. Robert werkt veel als consulent voor het Centrum voor Consultatie en Expertise, samen met andere zorgprofessionals om te zoeken naar nieuwe, zintuiglijke perspectieven bij probleemgedrag. Robert is coauteur van het boek 'Prikkels in de groep!' en schreef mee aan artikelen voor verschillende tijdschriften. Sinds enkele jaren is Robert Hintsa Performance Coach, waarbij de holistische aanpak gebaseerd op de Circle of Better Life centraal staat. Hierdoor is maatwerk gegarandeerd, met als doel het welzijn van cliënten te bevorderen. 

    Robert is docent bij de RINO Groep in Utrecht en bij RINO Zuid.Lees meer
    Sandra Stultiens-Houben

    Sandra Stultiens-Houben

    Sandra Stultiens-Houben is autismespecialist en gespecialiseerd in prikkelverwerking en emotionele ontwikkeling. Ze is opgeleid als leerkracht en heeft een Master Educational Needs (EN). Sandra is werkzaam bij Het Autisme Steunpunt (onderdeel van Stichting Speciaal Onderwijs Eindhoven) en werkt via haar onderneming AutismePrikkels o.a. voor het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise). Daarnaast is ze auteur van Prikkels in de groep!, een boek over de invloed van prikkelverwerking in de groep en hoe professionals kunnen zorgen voor een Sensorisch Waardevolle Omgeving.

    Haar expertise ligt in het vertalen van (wetenschappelijke) kennis naar de praktijk, waarbij ze docenten, ouders en hulpverleners concrete handvatten biedt om beter aan te sluiten bij de behoeften van leerlingen en cliënten met autisme. Sandra geeft regelmatig trainingen en presentaties, waarbij ze complexe thema’s op een heldere en toepasbare manier weet over te brengen. 

    Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews