Sandplay in psychotherapie  (B1919)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Sandplay, spelen met zand, is een veelgebruikt middel in diagnostische en psychotherapeutische processen. In deze cursus maak je kennis met verschillende benaderingen. Je leert over de theoretische achtergronden, ervaart het spelen met zand en hoe je ermee werkt met cliënten. Na de cursus ben je in staat Sandplay in te zetten in individuele, groeps- en systeemtherapie met zowel kinderen als volwassenen.
 
  • Inhoud

    Sandplay bestaat uit een tafelmodel zandbak met een verzameling miniatuurfiguren, die de reële wereld, de fantasiewereld en de natuur vertegenwoordigen. Sandplay is breed inzetbaar; de methode is te gebruiken psychotherapie, systeemtherapie en groepstherapie. Sandplay is geschikt voor kinderen, jongeren en voor volwassenen met meervoudige, complexe (pre-verbale) psychopathologie. Ook bij cliënten met persoonlijkheidsproblematiek is Sandplay een bruikbare methode.

    Er bestaan meerdere manieren om Sandplay in te zetten in diagnostiek en psychotherapeutische behandeling. In deze cursus behandelen we verschillende benaderingen zoals de meer directieve Sandtray therapy beschreven door Linda Homeyer en Daniel Sweeney in de USA en de nondirectieve symbolische en archetypische benadering vanuit de Analytische Psychologie van C.G. Jung en de methode van D. Kalff.

    Je ervaart hoe je het psychotherapeutisch proces kunt verdiepen door middel van Sandplay.

    Wat kun je verwachten?

    • Theorie en praktijk van Sandplay
    • Onderscheid tussen speltherapie en psychotherapeutische toepassing van Sandplay
    • Geschikte vormen van Sandplay binnen individuele therapie, groepstherapie en systeemtherapie

    We presenteren casusmateriaal vanuit verschillende theoretische achtergronden van Sandplay. Hierdoor ervaar je de verschillende wijzen van observeren en interpreteren van zandbeeldmateriaal. Het gepresenteerde casusmateriaal betreft zowel jongeren als volwassenen met diverse vormen van meervoudige complexe psychopathologie. Er is ook gelegenheid om eigen ervaringen met Sandplay in te brengen. 

    Je ontvangt een handleiding waarin staat hoe een collectie van miniaturen eruit kan zien en informatie over de vorm en grootte van de zandbakken.

    Wat leer je?

    Je leert hoe zand, water en miniaturen gebruikt kunnen worden als diagnostisch en psychotherapeutisch middel. Verschillende toepassingen van Sandplay worden uiteengezet met hun theoretische onderbouwing, aan de hand van casuïstiek en door methodische omgang met het materiaal in het kader van psychotherapie in de klinische praktijk.

    Toetsen

    Tijdens de eerste cursusdag ontvang je een schriftelijke take-home opdracht ter voorbereiding op de tweede cursusdag.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    2 zaterdagen van 9.30 - 16.30 uur

    Datums

    data worden z.s.m. bekend gemaakt
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG

  • Docenten
    dr. Jellemieke Hees-Stauthamer

    dr. Jellemieke Hees-Stauthamer

    Jellemieke Hees-Stauthamer is ISST Sandplaytherapeut, leertherapeut, klinisch psycholoog/psychotherapeut, K&J psycholoog NIP, supervisor VKJP en NVP, EMDR practitioner en ISST erkend opleider. Zij is werkzaam in eigen praktijk met als specialisatie kinder & jeugd- en echtscheidingsproblematiek. Ook is zij Founding Member en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Sandplay Therapy (NVST) en lid van de International Society for Sandplay Therapy (ISST) in Zwitserland.
    Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
    Reviews